• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny automat, tappar den eller ökar efter inkörning?

xTZ

Cartier
Förstår inte vad du menar. Eller undrar du om en ny automatare skulle gå snabbare och eller saktare efter ett tags användande? Oklart! :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag vet inte hur det är med nya klockor, det beror väl lite på vad det är och hur pass justerade de är från fabrik? Men vad jag kan förstå så kan en del klockor direkt efter service gå lite ojämnare tills oljor och så har fördelat sig som de ska. Detta har jag fått berättat för mig och har inga vetenskapliga studier som backar upp. :)

Dock var min Breitling ganska känslig för olika positioner efter service, men efter ett tag så gick den hur fint som helst.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
När jag köpte min Certina DS diver för länge sedan varnade de att den kunde stanna efter inkörning, så hände och jag fick lämna in den på garantin. Vanligt? Är väl ETA i den modellen?

Roligaste var ändå att hon i kassan frågade om det inte bara var ett batteribyte som behövdes :rolleyes:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Skojar du? En klocka som stannar efter "inkörning" borde väl inte ens säljas.
Haha nej, är väl ETA 2824 i ds divern? Jag köpte den 2010 när jag kunde nada om klockor, än mindre om automatiska urverk.

Lämnade in den så fick jag tillbaka den under 5s +- och fortsatte gå så under tiden jag hade den utan problem.

Det var inte att den bara stannat pga legat stilla utan gick ej att vrida upp.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Haha nej, är väl ETA 2824 i ds divern? Jag köpte den 2010 när jag kunde nada om klockor, än mindre om automatiska urverk. Lämnade in den så fick jag tillbaka den under 5s +- och fortsatte gå så under tiden jag hade den utan problem. Det var inte att den bara stannat pga legat stilla utan gick ej att vrida upp.
Oavsett märke och pris ska den ju ticka på fint till första servicen. Dåligt av Certina.
 

Smulan

Rolex
Skulle det kunna vara så att smörjmedlet man använder "flyter" bättre när det apliceras för att tränga in och spridas lättare. För att senare stelna något till optimal viskositet?
 
Topp