• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny balans till ett alarmarbandsur

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej, jag håller just nu på och skruvar i ett alarmur (AS 1568, AS 1475 fungerar också) och är i behov av en ny balans. Fick klockan för en vecka sedan och när jag kollar i den ser jag att spiralen saknas, samt att en sten som sitter på balansen ligger löst i verket.

Jag har kikat på cousinsuk och de listar en "balance complete"

tulpan.jpg

men hur ska man veta vilken typ det är? Min balans har balansring med vikter och sitter mot inca bloc försedd balansbrygga.

Så här ser mitt verk ut.
Kan jag köpa "Balance complete Ordinary, AS 1475 721" ?

KzQm5bH.jpg
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Ska kolla i min låda. Har några kompletta balanser till AS verk. Rotade runt där idag. har även massa lösa som jag inte vet vad dom ska vara till. är det nåt somfunkar annars? Om man byter balansaxel? Håll tummarna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ska kolla i min låda. Har några kompletta balanser till AS verk. Rotade runt där idag. har även massa lösa som jag inte vet vad dom ska vara till. är det nåt somfunkar annars? Om man byter balansaxel? Håll tummarna.
Det låter ju helt underbart! 1568 eller 1475 vet inte om någon kan fungera?
 

rogart-63

Patek
Kollade på balancestaff och det är inte ens samma storlek på axeln . Kolla tictac62 han kanske har nån. Annars dom vanliga oldswisswatches eller obsoletewatchparts?
 

tictac62

Cartier
Hej!
Jag kan kolla vad har, men det blir 23 dec, för jag jobbar varje dag, fram till dess, jag använder dr Roland RANFFT tyska rosa sida
Söker RANFFT movement, jag kollade där as 1475 är grundkaliber, hör med Micke på urdelar.se har har köpt flera urmakeri och har mycket delar, som inte är utlagda på hans webshop
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!
Jag kan kolla vad har, men det blir 23 dec, för jag jobbar varje dag, fram till dess, jag använder dr Roland RANFFT tyska rosa sida
Söker RANFFT movement, jag kollade där as 1475 är grundkaliber, hör med Micke på urdelar.se har har köpt flera urmakeri och har mycket delar, som inte är utlagda på hans webshop
Ingen brådska, du får gärna kolla vad du har. :)
Tror du att balansaxel, spiral etc är lika oavsett om själva balansen har skruv-vikter eller är "flat"? 1475 och 1568 verkar finnas med båda balanstyperna.
 

rogart-63

Patek
Läste att Poljot alarm 2612 är i grunden samma verk som AS 1475 . Fast där är balans ringen utan vikter . Samma storlekar på balansaxlen till poljot verket som AS 1475 verket med incabloc .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har faktiskt ett 2612 i min låda också. Dock inte helt identiska. Testade om det gick att flytta över balansen, det gick inte.

20151220_123503.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för hjälpen allihopa, speciellt @rogart-63 och @tictac62!
Ny balans på plats och tickar. Dock riktigt bökigt att rucka klockan och få ner "beat error" utan rörlig "ruckningsarm". 3 Försök för att få den att ticka ok, det får bli att ta isär den, rengöra, olja för att sedan rucka den ordentligt.
20160108_215630-1.jpg
 
Senast ändrad:
Topp