• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny dykar klocka under 10k Glycine, Certina Oris..

Köpte denna nyligen. Mycket nöjd. Inte mkt större än en skx. Bättre urverk. Lugholes. Powermätare. Ser att mforce även länkade till den svarta varianten .
DSC_0004-1.jpg
DSC_0009-1.jpg

Oris aquis är det självklara valet! Otroligt mycket klocka för pengarna :D ligger precis på 10k ;)
15231791817427502604516719672062 (1).jpg
IMG_9036.JPG
Gillar också Oris och har haft en själv. Men sett till vad man får för pengarna om man köper nytt så vete tusan om inte Mido Ocean Star slår Oris Aquis. Midon är dessutom lite nättare och är bättre allround tycker jag...

Gillar också Oris och har haft en själv. Men sett till vad man får för pengarna om man köper nytt så vete tusan om inte Mido Ocean Star slår Oris Aquis. Midon är dessutom lite nättare och är bättre allround tycker jag...
Är inte så insatt gällande Mido tyvärr, men det kan säkert stämma. :D

Är inte så insatt gällande Mido tyvärr, men det kan säkert stämma. :D
Om Aquis och Ocean Star legat på ungefär samma prisnivå som nya så hade Oris varit det självklara valet. Men Aquisen är ca dubbelt så dyr som nyköp från en AD. Jag gillar som sagt Oris, speciellt att de är i princip den sista större fristående tillverkaren, men Aquisen erbjuder egentligen inget utöver det vanliga jämfört med Ocean Star. Eller ja, den håller nog värdet bättre på andrahandsmarknaden, men utöver det så tycker jag inte man får så mycket mer för ca dubbla pengen. Jo, jag kom på en sak till som är bättre på Aquisen. Jag gillar den länken lite bättre. Dock är det länken pre 2017 jag menar i första hand. Den nya tunnare länken på 2017 Aquis vete fan... Sen kan jag lägga till att min Ocean Star håller tiden väldigt bra. Den diffar ca +1 sek/d vilket är riktigt bra för en icke COSC-certifierad klocka! Den Oris jag hade var aldrig i närheten av det. Läser man tråden på watchuseek om Ocean Star så ser man dessutom att det inte bara är mitt ex som håller tiden bra... Sen är det inte lätt att hitta en Mido hos en svensk AD misstänker jag. Så vill man handla lokalt kan det bli svårt...

Om Aquis och Ocean Star legat på ungefär samma prisnivå som nya så hade Oris varit det självklara valet. Men Aquisen är ca dubbelt så dyr som nyköp från en AD. Jag gillar som sagt Oris, speciellt att de är i princip den sista större fristående tillverkaren, men Aquisen erbjuder egentligen inget utöver det vanliga jämfört med Ocean Star. Eller ja, den håller nog värdet bättre på andrahandsmarknaden, men utöver det så tycker jag inte man får så mycket mer för ca dubbla pengen. Jo, jag kom på en sak till som är bättre på Aquisen. Jag gillar den länken lite bättre. Dock är det länken pre 2017 jag menar i första hand. Den nya tunnare länken på 2017 Aquis vete fan... Sen kan jag lägga till att min Ocean Star håller tiden väldigt bra. Den diffar ca +1 sek/d vilket är riktigt bra för en icke COSC-certifierad klocka! Den Oris jag hade var aldrig i närheten av det. Läser man tråden på watchuseek om Ocean Star så ser man dessutom att det inte bara är mitt ex som håller tiden bra... Sen är det inte lätt att hitta en Mido hos en svensk AD misstänker jag. Så vill man handla lokalt kan det bli svårt...
Gällande den sista meningen så säljs faktiskt Mido hos Fredmans Ur i Stockholm så dit kan man ju gå och testa..

Certina DS action är riktigt snygg, jag tycker att vissa detaljer påminner om en SMP-C. 80h powerreserv, aningen stor 43,2mm jämförbar med Oris aquis, finns några varianter på färgval på sekundvisaren och texten, DW.

4283_m.png

Jag skulle nog värdera Oris högre än Glycines combat sub. Men varför inte kika på begagnat?

Kör på Glycine! Absolut. Jag gillar dem. Har dock ingen dykare nu utan en Airman.

Brukar mer än ofta lägga in ett slag för en Squale 1521.
Jag stormtrivs. Finns även med svart ring och urtavla, blästrad eller blank boett.. Bärs som en SKX
IMG_9249.JPG
IMG_9246.JPG
Den var riktigt snygg... kanske kan ha att göra med en bra bränna och fint ljus av solen in i urtavlan också ;)
Är NATO-Bandet deras egna orginal eller har du köpt det på andra håll? Blev lite sugen haha.

Nya Certina DS PH200m om du har gott om plats på handleden, 52 mm lug2lug, annars valfri Seiko samurai SRPB5x eller SRP77x turtle. Båda brukar finnas billigt på K&S men ändå ett bra snäpp upp från skx.

Det verkas som du är mest inne på aquis?
Kan förmodligen tom få ner priset lite när du handlar hos en AD.

Annars har du ju den nya certina divern som kommer ut, eller så kan du spana in longines legend diver som du kan få i nyskick för under 10k.

Tillbaka
Topp