• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny längre resa. Denna gång Filippinerna 🇵🇭

1965ek

Diamant
2-Faktor
Då var det dags igen för en lite längre resa för mig och hustrun. Förra gången var det 3 månader på olika platser vilket jag skrev om i tråden nedan. Denna gången ”bara” 4 veckor.

Befinner oss just nu på ett hotell i Cebu, Filippinerna, och ska ta en taxi till hamnen om en kvart. Planen är denna gången Filippinerna och centrala delarna. Nu stundar 5 nätter i Siquijor, sedan 7 nätter Panglao, 5 nätter Anda, 8 nätter Camiguin för att avsluta på samma samma hotell i Cebu innan vi åker hem igen. Med på resan finns en GS SBGX341 på Erikas single nato, en Aqualand på länk och en G-Shock Square. Orkar inte packa upp ryggsäcken för bilder på alla klockor så börjar med den jag har på mig just nu. Bilder kommer allt eftersom.
IMG_4691.jpeg

Senast ändrad:
Så då var vi äntligen på plats på hotellet på ön Siquijor. Tror aldrig jag åkt så många olika fortskaffningsmedel på så här kort tid. Taxi, flyg, grab, båt och till sist tricycle. Trevligt är att våran hårt pressade krona ändå ger bra utbyte här. Just här betalar vi 1325kr för 5 dagar inkl frukost. Iskall AC och faktiskt bra wifi ingår. Tyvärr har solen gått ner men jag hann iaf med en bild på den fina utsikten från balkongen innan det blev helt bäckmörkt.
IMG_4701.jpeg
IMG_4705.jpeg

Senast ändrad:
Filippinerna är riktigt sjyst!
Gillar det bra mycket bättre än Thailand.
Aldrig varit på Siquijor dock men Cebu och Negros har besökts flera gånger.
Landa ni i Cebu city och taxi ner till Santander/Liloan över till Dumaguete sen Siquijor eller direkt Cebu city till Siquijor?
Polare har en resort i Santander så de gånger jag varit i Filippinerna så har man haft det som bas så att säga.
Därifrån har man sen gjort utflykter på några dagar för att se komma tillbaka ”hem” dit igen.
Trevlig resa!

Filippinerna är riktigt sjyst!
Gillar det bra mycket bättre än Thailand.
Aldrig varit på Siquijor dock men Cebu och Negros har besökts flera gånger.
Landa ni i Cebu city och taxi ner till Santander/Liloan över till Dumaguete sen Siquijor eller direkt Cebu city till Siquijor?
Polare har en resort i Santander så de gånger jag varit i Filippinerna så har man haft det som bas så att säga.
Därifrån har man sen gjort utflykter på några dagar för att se komma tillbaka ”hem” dit igen.
Trevlig resa!
Vi åkte från Cebu/Mactan till pier 1. Sen båt. Förra gången Cebu city som base, nära Mango square.

I dag blev en väldigt speciell dag. Tog mc för att åka till toppen på ön Siquijor men det slutade med att vi blev healade av en präst och fick umgås med hela tjocka släkten. Fantastisk ö med underbara människor….
Efter detta fick GS bada i havet.
IMG_4770.jpeg
IMG_4772.jpeg
IMG_4759.jpeg
IMG_4760.jpeg

Senast ändrad:
12:00 i Panglao. Har en hel resort för oss själva. Om någon timme tar vi motorcykeln till ett kafé. Här ska vi bara gör ett par längre utflykter. Ändrade oss idag och väljer att köpa en bil med en guide som tar oss upp i bergen. Inte för att vi inte kan åka med mc men igår körde en bil rätt ut mot oss men vi klarade kollisionen med en hårsmån. Ibland skönt att bara vara turist. Som två 57-åringar gör man som man vill.🤓
IMG_4806.jpeg
IMG_4807.jpeg

Ja klockan växer i mina ögon hela tiden.

Tack för att du tar oss med på semestern. 👍
Tack. Jag gjorde likadant för tre år sen men då var det på en tre månader lång resa. Lätt att man bildbombar lite för mycket i andra trådar när man inte har nåt vettigt att göra annars. Tänker att jag startar en ny så kan de som inte vill läsa hoppa över det.Tyvärr är wifi extremt opålitligt här så det blir stötvisa inlägg…

I dag mc upp bland bergen. Fick tips om ett ställe närmare bron mot Bohol som heter Zaras café och som drivs av en svensk. Oj vad brant väg men väl där väldigt fint. Fanns allt möjligt att äta men efter en stor frukost blev det bara en kanelbulle för egen del. Hustrun lyxade till det med en toast skagen. Blev där i två tre timmar och hade det riktigt trevligt. Sannolikt åker vi över till Bohol på måndag för apor, chokladkullarna och man made forrest men hoppar mc då. Mest för för säkerhetens skull men det är också för att slippa en öm bak med cirka tre timmars körning i vardera riktning.
Kanske en island hopping också innan vi lämnar på onsdag. Ska finnas massor av delfiner och havssköldpaddor här.
IMG_4810.jpeg
IMG_4818.jpeg
IMG_4809.jpeg

Senast ändrad:
Lördag!
Tillbringat mesta delen av dagen på ”vår egen resort” Körde dock mc ett par timmar in mot Alona beach för att ta ut pengar och handla lite. Tusan vilken trafik huller om buller. Stannade till på hemvägen och tog en lättare lunch på ett ställe som hette Bohol bee farm. Som ett skansen ungefär…
Efter detta någon timme på en lokal strand utan hotell men med med familjer som satt vid kampingbord och åt och drack. Kanske inte den mest rengjorda stranden från växtlighet men fullt av glada människor och en bit ut som vilken dyr resort som helst.
IMG_4832.jpeg
IMG_4823.jpeg
IMG_4826.jpeg
IMG_4827.jpeg

Näst sista dagen på Panglao och då lyxade vi till det med egen guide med bil. Otroligt skönt med ac mellan stoppen men mest för vår egen säkerhet jfr att köra mc. Extra skönt var det med tak när det kom en störtskur i en halvtimme. Blev många stopp men kanske de vi uppskattade mest var chokladkullarna och att till sist få se Tarsier, som jag tror är världens minsta apa och som bara finns här. Man made forrest var också häftigt (som att åka vara i en tunnel av jungel) men där saknar jag en bra bild tyvärr.
IMG_4844.jpeg
IMG_4838.jpeg
IMG_4854.jpeg

Efter en lugn dag har vi tagit oss drygt tio mil till sydöstra spetsen av Bohol. Anda heter området och hotellet white beach resort. Bara vi och personalen här. Boracay of Bohol but not crowded. Två kalla kokosnötter väntade på vår balkong.
5 nätter väntar och har bokat mc till nästa dag för att utforska närområdet. Men alltså att det finns såna här platser kvar!
IMG_4929.jpeg
IMG_4926.jpeg
IMG_4927.jpeg
IMG_4925.jpeg

Jösses vad härligt! Du inspirerar stort! Kanske blir Filippinerna familjens nästa resmål…
Vårt andra besök här. Långt att ta sig hit men helt galet vackert och alla människor kan engelska och är supertrevliga. Fattigt men som sagt glada människor. Hittills är Anda en superfavorit. Siquijor som vi återbesökte likaså. Hade lite svårare för överexploaterade Panglao.

Nu har de två sakerna som var på bucket-list denna gången blivit uppfyllda. Karaoke med Filippinare igår och idag äntligen simmat med sköldpaddor. Vi följde med två fiskare i en liten bankabåt. Inte lätt att fota under vatten då det var lite strömt och jag fick hålla i båten med en hand och kameran med den andra. Speciellt då jag behöver läsglasögon och såna kan man inte få in i ett cyklop. Med ögonen såg man ju bra men det var väldigt spännande att ladda över bilder till iPad för att se om nåt fastnade. Det gjorde det🐢🐢🐢
IMG_0073.jpeg
IMG_0067.jpeg
IMG_0058.jpeg

Simma med sköldpaddor är coolt!
Kan varmt rekommendera att simma med valhajar i Oslob på Cebu! Det är en än fetare upplevelse än sköldpaddor!

Simma med sköldpaddor är coolt!
Kan varmt rekommendera att simma med valhajar i Oslob på Cebu! Det är en än fetare upplevelse än sköldpaddor!
Var där för tre år sen men blev lite anti för att de matar in dom så vi hoppade det då. Ser dock häftigt ut! I morgon utnyttjar vi resorten utan mc eller andra äventyr. Dagen efter båt från Jagna mot Camiguin. Ingen aning vad vi ska göra där i åtta dagar men de löser sig nog😎

Igår förflyttade vi oss till en ny ö. Tog oss från Jagna på Bohol med färja mot Camiguin. En liten vulkanisk ö i norraste Mindanao.
Resan hit blev försenad drygt en timme så vi anlände i mörkret till resorten. Bara resan med båten var speciell. Två tredjedelar med våningssängar och i fören fastbultade plaststolar. Vi satt på det sistnämnda och såg delfiner och flygfisk.
Där vi bor finns bara room service. Oavsett vad det gäller. Egen pool, matgrupp osv. Känns lite skämmigt att gå ut och ringa med en klocka om man vill nåt men det funkar.
Idag bara ett par timmar på mc för att utforska men annars tagit det lugnt. Fin solnedgång precis rakt ut från den egna lilla poolen. Där kommer vi ligga varje kväll.
IMG_5056.jpeg
IMG_5059.jpeg
IMG_5050.jpeg
IMG_5027.jpeg
IMG_5023.jpeg

Igår förflyttade vi oss till en ny ö. Tog oss från Jagna på Bohol med färja mot Camiguin. En liten vulkanisk ö i norraste Mindanao.
Resan hit blev försenad drygt en timme så vi anlände i mörkret till resorten. Bara resan med båten var speciell. Två tredjedelar med våningssängar och i fören fastbultade plaststolar. Vi satt på det sistnämnda och såg delfiner och flygfisk.
Där vi bor finns bara room service. Oavsett vad det gäller. Egen pool, matgrupp osv. Känns lite skämmigt att gå ut och ringa med en klocka om man vill nåt men det funkar.
Idag bara ett par timmar på mc för att utforska men annars tagit det lugnt. Fin solnedgång precis rakt ut från den egna lilla poolen. Där kommer vi ligga varje kväll.
IMG_5056.jpeg
IMG_5059.jpeg
IMG_5050.jpeg
IMG_5027.jpeg
IMG_5023.jpeg

Att plinga i klocka för all jävla service känns också som bucketlist. En-gång-i-livet-upplevelse o känna sig SÅ rik.

Sista bilden ger en perspektiv på de gånger man klagat på siljaline och d-däck där det luktar tång. Sicken rackarns ställe. Plastad fyllecell.

Aja, man är ju avis på 99,9 % iaf. Ser fenomenalt ut. 👌🙏🏻

Att plinga i klocka för all jävla service känns också som bucketlist. En-gång-i-livet-upplevelse o känna sig SÅ rik.

Sista bilden ger en perspektiv på de gånger man klagat på siljaline och d-däck där det luktar tång. Sicken rackarns ställe. Plastad fyllecell.

Aja, man är ju avis på 99,9 % iaf. Ser fenomenalt ut. 👌🙏🏻
Haha. Ja jag börjar redan bli van att gå ut och plinga i klockan. Lite kul också att det står i hotellreglerna att ”it is not recommended to talk to other guests at the hotel”. Tror tanken är smekmånadshotell. Ja resan hit var fyra timmar lång. Fanns ingenting att köpa vare sig i terminalen eller på båten. Tur hustrun sprang iväg innan och köpte snacks, öl och vatten. Delfinspaning och snack med andra turister och lokala kortade ner tiden.

I dag har vi utforskat lite mer. Först en grym kyrka med jungeltak. Bara övervåningen och toppen av klocktornet kvar efter ett vulkanutbrott. Efter det snorkling i en kyrkogård. Det låter konstigt, men i slutet av 1800-talet var det ett vulkanutbrott och hela kyrkogården hamnade i havet. Nu mest koraller men ett större kors kan man fortfarande se långt ut. Bra dag!
IMG_5066.jpeg
IMG_0101.jpeg
IMG_0088.jpeg
IMG_0102.jpeg

Vilken dag det blev idag då. Efter en sen frukost skulle vi till en sandbank som heter white island. Börjar packa ryggsäcken men kunde inte hitta plånboken med bankkort, körkort och pengar. Efter att funderat på var jag använde den sist så kom jag fram till att det var efter snorklingen i förra inlägget då jag gick över vägen till en liten butik som finns överallt och som säljer diverse. Upp på mc och körde tillbaka dit. Tar av mig hjälmen och en äldre man kommer fram med plånboken. Han ville inte ha något alls trots att jag insisterade. Han ville dock att vi skulle komma dit igen vilket vi gjorde senare på eftermiddagen. Blev då inbjudna på en öl och lite snacks och satt och hade trevligt tillsammans i någon timme. Hustrun köpte nån t-shirt och lite annat. Han ville fortfarande inte ha hittelön men han accepterade en keps från the great norrland. Jo det blev white island också med plånboken i behåll.
IMG_5107.jpeg
IMG_5096.jpeg
IMG_5099.jpeg

Senast ändrad:
Ett äventyr per dag. Sitter just nu med en väntöl och hoppas lasagnen kommer smaka gott.
I förrgår soda water park. Typ en kallkälla som gjorts om till två pooler. I går vandring upp till the old vulcano, varmt som bara den eller init som dom själva säger på Visayas. I dag lång mc-tur upp i djungeln för att se ett helt fantastisk vattenfall. Tuasan falls. Färsk mango-shake är extremt gott och läskande.
I morgon sista hela dagen på Camiguin. Börjar nästan få lite stress över att behöva åka hem igen😱
IMG_5169.jpeg
IMG_5160.jpeg
IMG_5147.jpeg
IMG_5155.jpeg
IMG_5130.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp