• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Morsning korsning!

Ny som registrerad användare men en long time lurker på forumet. Länge haft ett stort intresse för klockor, men än så länge har det endast fönstershoppats.

”Samlingen” i dagsläget är ytters sparsmakad och består av 2st Kvarts-Certina, en G-shock och en Garmin. Där min garmin har fått absolut mest tid på handleden då mitt fd yrke hade höga krav på precis tid.

Nu när jag går över till mer skrivbordsnära arbete så börjar det bli dags för att köpa den där första ”riktiga” klockan jag så länge suktat efter. Därefter lär beroendet vara i full blom..

Tack så länge för alla kunskap KS har givit mig!

Hej! Jag har väl hamnat här någon gång ibland under åren, dock aldrig med ett registrerat konto. Tänkte att det var dags att ändra på det. Nu när jag har klickat runt lite märker jag framför allt att det är så trevligt! Ett undantag på internet. Kul!

Jag har aldrig haft ett specifikt intresse för klockor. Däremot tycker jag om stil, konst, design och estetik i allmänhet. Efter några dagar här känner jag dock ett spirande klockintresse. Plånboken jämrar sig redan.

Kort om min klockhistoria. Jag köpte ett armbandsur – mitt första sedan barndomen – när jag hade pluggat färdigt och skaffat mig ett jobb 2015. Möjligtvis är det en Tissot Tradition (se bild). Vid köptillfället passade det min klädstil (uddakavaj) och allmänna dragning till estetisk enkelhet.

IMG_8262.jpeg

I och med en hälsoresa som började runt 2019 gick jag över till Apple Watch. Jag erkänner: Det hade även med ett teknikintresse att göra. De senaste åren har jag kört på Apple Watch Ultra med mörkbrunt läderarmband. Just mörkbrunt läder är något som återkommer i min klädstil, med skärp, hängslen och skor i samma färg och material.

IMG_8263.jpeg

Under semestern i år tröttnade jag, sannolikt för gott, på att bära en ”telefonklocka”. Jag gick till urmakaren och köpte ett nytt armband till min gamla Tissot, men insåg att klockan inte riktigt passade min semesterstil. Innan modet svek mig registrerade jag ett konto här, läste på lite grann och slog till med någonting helt annorlunda: En Certina DS Action Chronograph i blått. Jag gillar att det ”händer” så mycket på klockan. Mer av allt! Det är också första gången jag bär länk, vilket är roligt.

IMG_8261.jpeg

Utgångspunkten är att jag nu kommer att bära ”riktiga” klockor. Det ska bli kul att följa forumet och lära mig mer, samtidigt som jag utvecklar en personlig smak. Om några år ska jag köpa en första ”fin” klocka. Det får dock vänta tills jag känner att jag har koll på läget och vet vad jag tycker om.

Jag ser fram emot goda samtal och kloka råd! Önskar er alla en fin fortsatt sommar.

Hej alla!

Nygammal på forumet – har hängt här till och från tidigare, men nu tänkte jag bli lite mer aktiv.

Jag samlar på whisky, är parfymintresserad och har länge sneglat på finare klockor. Äger i dagsläget en Certina DS Diver, men hade planer på att ta klivet vidare… tills intresset för jakt dök upp. En del av klockkontot försvann. 😅

Ser fram emot att återuppta klocksnacket, nörda ner mig mer i parfymtråden och hitta tillbaka till ett nytt klockköp så småningom.

Vi hörs i trådarna!
/H.E Pennypacker

Hallå där!

Jag har lurat i faggorna på diverse forum och undre längre tid byggt upp ett intresse för klockor. Som så många andra började det hela för ett par år sen med lite enklare seikomod.

Min ambition just nu är att lära mig grundläggande urservice för att kunna köpa och serva åtminstone en vintageklocka 😅
Håller i skrivande stund på att plocka isär och ihop mitt första urverk efter Alex Hamiltons nybörjarserie.

IMG_20250727_094150.jpg

Tack för alla intressanta trådar hittills, hoppas jag kan bidra i framtiden!

Goddag!

Har smugit runt på forumet ett tag utan konto – mest läst, lärt och uppskattat stämningen här. Men till slut kände jag att det ger så mycket mer att faktiskt vara med och kunna uttrycka sig också. Vad är en komplimang om mottagaren inte ens vet att den finns? :cool:

Ser fram emot att lära mig mer, dela tankar och kanske bidra med något själv också!🧐

Tillbaka
Topp