• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Morsning korsning!

Ny som registrerad användare men en long time lurker på forumet. Länge haft ett stort intresse för klockor, men än så länge har det endast fönstershoppats.

”Samlingen” i dagsläget är ytters sparsmakad och består av 2st Kvarts-Certina, en G-shock och en Garmin. Där min garmin har fått absolut mest tid på handleden då mitt fd yrke hade höga krav på precis tid.

Nu när jag går över till mer skrivbordsnära arbete så börjar det bli dags för att köpa den där första ”riktiga” klockan jag så länge suktat efter. Därefter lär beroendet vara i full blom..

Tack så länge för alla kunskap KS har givit mig!

Hej! Jag har väl hamnat här någon gång ibland under åren, dock aldrig med ett registrerat konto. Tänkte att det var dags att ändra på det. Nu när jag har klickat runt lite märker jag framför allt att det är så trevligt! Ett undantag på internet. Kul!

Jag har aldrig haft ett specifikt intresse för klockor. Däremot tycker jag om stil, konst, design och estetik i allmänhet. Efter några dagar här känner jag dock ett spirande klockintresse. Plånboken jämrar sig redan.

Kort om min klockhistoria. Jag köpte ett armbandsur – mitt första sedan barndomen – när jag hade pluggat färdigt och skaffat mig ett jobb 2015. Möjligtvis är det en Tissot Tradition (se bild). Vid köptillfället passade det min klädstil (uddakavaj) och allmänna dragning till estetisk enkelhet.

IMG_8262.jpeg

I och med en hälsoresa som började runt 2019 gick jag över till Apple Watch. Jag erkänner: Det hade även med ett teknikintresse att göra. De senaste åren har jag kört på Apple Watch Ultra med mörkbrunt läderarmband. Just mörkbrunt läder är något som återkommer i min klädstil, med skärp, hängslen och skor i samma färg och material.

IMG_8263.jpeg

Under semestern i år tröttnade jag, sannolikt för gott, på att bära en ”telefonklocka”. Jag gick till urmakaren och köpte ett nytt armband till min gamla Tissot, men insåg att klockan inte riktigt passade min semesterstil. Innan modet svek mig registrerade jag ett konto här, läste på lite grann och slog till med någonting helt annorlunda: En Certina DS Action Chronograph i blått. Jag gillar att det ”händer” så mycket på klockan. Mer av allt! Det är också första gången jag bär länk, vilket är roligt.

IMG_8261.jpeg

Utgångspunkten är att jag nu kommer att bära ”riktiga” klockor. Det ska bli kul att följa forumet och lära mig mer, samtidigt som jag utvecklar en personlig smak. Om några år ska jag köpa en första ”fin” klocka. Det får dock vänta tills jag känner att jag har koll på läget och vet vad jag tycker om.

Jag ser fram emot goda samtal och kloka råd! Önskar er alla en fin fortsatt sommar.

Hej alla!

Nygammal på forumet – har hängt här till och från tidigare, men nu tänkte jag bli lite mer aktiv.

Jag samlar på whisky, är parfymintresserad och har länge sneglat på finare klockor. Äger i dagsläget en Certina DS Diver, men hade planer på att ta klivet vidare… tills intresset för jakt dök upp. En del av klockkontot försvann. 😅

Ser fram emot att återuppta klocksnacket, nörda ner mig mer i parfymtråden och hitta tillbaka till ett nytt klockköp så småningom.

Vi hörs i trådarna!
/H.E Pennypacker

Hallå där!

Jag har lurat i faggorna på diverse forum och undre längre tid byggt upp ett intresse för klockor. Som så många andra började det hela för ett par år sen med lite enklare seikomod.

Min ambition just nu är att lära mig grundläggande urservice för att kunna köpa och serva åtminstone en vintageklocka 😅
Håller i skrivande stund på att plocka isär och ihop mitt första urverk efter Alex Hamiltons nybörjarserie.

IMG_20250727_094150.jpg

Tack för alla intressanta trådar hittills, hoppas jag kan bidra i framtiden!

Goddag!

Har smugit runt på forumet ett tag utan konto – mest läst, lärt och uppskattat stämningen här. Men till slut kände jag att det ger så mycket mer att faktiskt vara med och kunna uttrycka sig också. Vad är en komplimang om mottagaren inte ens vet att den finns? :cool:

Ser fram emot att lära mig mer, dela tankar och kanske bidra med något själv också!🧐

Halloj på er alla!

Efter det att mina föräldrar för några år sedan gått bort, fick jag nu äntligen tummen ur och gick igenom alla gamla prylar de lämnat efter sig. Hittade en Omega, en Tissot, en Certina och några okända märken samt ett gammalt fickur. Så jag plockade fram mina egna klockor, bytte några batterier, gick ut på nätet å kollade värde å så och sen e man ju fast!!! KS va lätt att hitta eftersom det dyker upp i nästan varje sök på svenska. Så här är jag nu, vi får väl se vart det leder. Kaninhålet lär vara väldigt djupt. :)

Halloj på er alla!

Efter det att mina föräldrar för några år sedan gått bort, fick jag nu äntligen tummen ur och gick igenom alla gamla prylar de lämnat efter sig. Hittade en Omega, en Tissot, en Certina och några okända märken samt ett gammalt fickur. Så jag plockade fram mina egna klockor, bytte några batterier, gick ut på nätet å kollade värde å så och sen e man ju fast!!! KS va lätt att hitta eftersom det dyker upp i nästan varje sök på svenska. Så här är jag nu, vi får väl se vart det leder. Kaninhålet lär vara väldigt djupt. :)
Lite bilder uppskattas ALLTID av ALLA!
Så gör om, gör rätt och ladda upp lite bilder på arvegodset🤗 Och välkommet till Klocksnack. Här spenderar man orimligt många timmar

Har lurkat runt i hörnen ett tag, men fick tummen ur och registrera mig nyss då lite arvegods föll åt mitt håll. Inga klenoder så, men morfars citizen automatic som han köpte på 70-talet då han var några år äldre än jag är nu. Han var elingenjör på Tudor på den tiden och det var väl ungefär vad man som återhållsam familjefar bar då.

Morfars gamla klocka (som för övrigt tar igen en halvtimme på ett dygn och behöver servas) väckte något till liv inom gubben och jag drog mig till minnes att någonstans borde farsgubbens Certina DS ("dykarklocka" som han kallade den) ligga. Letar fortfarande efter den...

Har väl alltid gillat klockor, men har de senaste åren gått runt med en själlös kinesisk smartklocka. Då jag har jobbat fysiskt och mycket ute så fick det bli så. Nu sitter jag på kontor igen och jag känner att ruinromantikern inom mig trånar efter mer stilrena saker att bära i vardagen.

Lägger in en bild på nystartskottet från morfar.

Bilagor

• morfars blåa.png
    morfars blåa.png
    363 KB · Visningar: 1
Hej Klocksnack!

Vet inte hur många år jag har lurkat här även om jag haft kontot sen 2018, men jag vet att min första klocka var Gul-klockan på en av bilderna nedanför. Det var dock först för 10 år sedan jag verkligen hamnade i klockträsket. En kompis visade sin automatiska Orient Bambino och boettens transparenta baksida. Jag blev golvad och det dröjde inte länge innan jag hade skaffat SARB017 (min första mekaniska klocka) samt började tråna efter Rolex. Många klock-youtubevideor, 2 rolex och flera Baselworlds (RIP) senare så brinner mitt klockintresse fortfarande, om än på mer rimlig nivå. Jag sneglar däremot fortfarande pinsamt mycket på folks handleder...

Bilagor

• IMG_8371.png
    IMG_8371.png
    2 MB · Visningar: 4
  • IMG_8372.png
    IMG_8372.png
    2.4 MB · Visningar: 4
Hallå!

Inte helt ny till forumet (blev medlem i höstas) men har börjat kika här mer frekvent nu under den senaste tiden. Jag är rätt ny till klockträsket, har tidigare främst haft ögonen på kläder men mitt fokus har skiftat allt mer åt klockornas håll. Samlingen består än så länge av endast två stycken klockor. Den ena är en Seiko 5 sports med ”tiffany blue” tavla och den andra är en tissot supersport. Har på senaste blivit allt mer sugen på en ny klocka, något ”pre owned” helst.

Ser fram emot att läsa allt som finns här. Kläderna gör mannen är en av många trådar som fångat min uppmärksamhet. Förhoppningsvis kan man komma upp i 50 posts så man kan skriva lite där också.

Vi ses på forumet!

Hej Klocksnack!

Jag har, som många andra, lurkat på forumet i några år medan jag gradvis börjat nära ett pyrande klockintresse. Intresset är sprunget ur ett generellt intresse för kläder och stil dit förstås även klockor hör. Som prismedveten konsument lägger jag värde i att försöka hitta klockor i det lägre prissegmentet som ändå ger mig det jag önskar gällande fuktion och utseende. Än så länge består min lilla samlig av en ärvd Tissot Seastar Seven, en SNKL23 från Seiko samt min Citizien Weekender Garrison. Den senare åker just oftast på vid veckans (eller möjligen arbetsdagens) slut då lek och röj med barnen kräver en robus klocka.

Eftersom jag uppskattar att olika klockmodeller tagits fram för olika sammanhang och jag redan har ett par som fungerar på arbetet samt en för lek och stoj så blir mitt nästa köp nog en "bad och sommarklocka" i form av någon dykare. Research pågår och jag kanske får fråga er på klocksnack om tips och råd i en separat tråd framöver :)!

Väl mött!

Bilagor

• d6e61d8a-41c1-4eaa-99aa-a110b1455d5f.jpg
    d6e61d8a-41c1-4eaa-99aa-a110b1455d5f.jpg
    361 KB · Visningar: 3
Hej KS!

Alltid haft ett intresse för klockor och har hunnit äga lite blandat genom åren – bland annat en Omega, IWC 3717 och en Bell & Ross under tiden jag läste till ATPL-pilot.
Efter husköp och småbarnsår fick hobbyn vila ett tag, men nu är jag tillbaka i träsket igen och har börjat jaga nästa pjäs.

Planen just nu är att jag och frun ska ta varsin Datejust – jag siktar på en 126334 i 41mm och hon på en 278274 i 31mm. Vi är mitt uppe i taveldiskussionerna och jag inser att det är ett ämne där man kan fastna länge…

Ser fram emot att hänga här mer aktivt, inspireras och kanske bidra med något själv.

Hej alla,

Jag har faktiskt varit medlem här sedan 2019, men har varit mer av en “tyst läsare” än aktiv skribent, nåt jag nu tänkte ändra på.

Mitt intresse för klockor, smycken och bilar har funnits länge. Min första riktiga klocka var en Rolex 16613LN som jag köpte här på forumet av @Sexlaxar . Den hängde med i flera år innan jag började utforska andra Rolex-modeller och fördjupa mig mer i hobbyn.

Jag har även gjort affärer med Christopher på Prestige Watches och uppskattar alltid en smidig och trygg affär. Här blev det bl.a en fin Daytona 116500LN.

Förutom klockor brinner jag för bilar (har just nu en BMW M3 E93 cab) och gillar även lite mer klassiska herraccessoarer.

Ser fram emot att bidra mer, dela erfarenheter och kanske göra några bra affärer här framöver.

/Dennis

Hejsan!

Är ny på forumet, har alltid varit intresserad av klockor. Började med longines och andra märken men köpte en rolex för några månader sen och är nyfiken vad andra tycker om referensen 126713GRNR, men tänkte skriva i en annan tråd om den.

Min tanke är att få upp ögonen för andra märken som har bra kvalité men lite mer överkomliga priser. Skulle även vara kul att lära känna folk IRL och prata klockor.

Hej KS!

Jag är ny här på forumet och tänkte att det var dags att presentera mig. Klockintresset har vuxit rejält senaste tiden, och efter att ha hängt här och läst en massa kände jag att det inte fanns någon anledning att inte skapa ett konto, särskilt nu när min samling är i ständig rotation.

Hittills har jag mest köpt och sålt mellan vänner och bekanta, men nu vill jag gärna ta steget in i en större community för att både kunna uppgradera klocklådan och dela erfarenheter.

Min första ”riktiga” klocka var en Tissot PRC 200 som jag köpte för ungefär fem år sedan. Sedan dess har intresset bara växt, och med lite mer kapital på sidan blir det lätt att blicka mot roligare och mer spännande ur.

Ser fram emot att lära känna forumet, ta del av all kunskap här och förhoppningsvis bidra med något själv framöver. Kul att vara en del av KS!

1000008250.jpg
Tja! Jag är då ny här. Samlar på klockor sen 7 år nu. Är 44. Så började med det rätt sent i livet. Jag gör det mest för skoja skull men har vissa funderingar på att öppna en affär. Nu är jag mest här för att tjata lite och bra erfarenheter!

Jag samlar mest på Rolex men har också någon Brietling och Cartier. Håller på och vidgar vyerna lite!

Hej på er!

Lucian
Köper du bara kopior?

Tja,

Nygammal på forumet, varit medlem ett par år men inte varit så aktiv förrän på senare dar.
Handlat ett gäng klockor genom åren.
Nyss fyllt 29 bast (rå-ångest!😅)
Kränger premiumbilar när jag inte drömmer mig bort på KS.
Skåning som håller till i Göteborg.

Må gott!

Tillbaka
Topp