• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny packning till glaset

Aspen68

Breitling
Hej,
Var tvungen att ta ur glaset på en klocka jag byggt, typisk submarine 40mm case.

Hur ska jag veta vad jag ska köpa för packning till glaset? (Den gamla var helt vriden) så måste beställa ny alltså hur vet jag vilket mått som pakningen ska ha?

Glaset verkar vara ca 30.5mm

Tacksam för hjälp!
 

rogart-63

Patek
Brukar vara om det är en vit packning. En L
packning. Diameter på boetten. Och så nån tiondels diameter mindre än glaset. Är det en L eller I packning.
 

Aspen68

Breitling
Brukar vara om det är en vit packning. En L
packning. Diameter på boetten. Och så nån tiondels diameter mindre än glaset. Är det en L eller I packning.
Ok det här var krångligt värre!
Har mätt glaset igen, får det till 30.42mm
Och innermåttet av caset där packningen ska sitta ca 31mm
Då borde väl en packning på 30.4mm vara lagom? Hittar bara 30mm eller 30.5mm
Fattar inte hur jag ska tänka då?
 

rogart-63

Patek
Ok det här var krångligt värre!
Har mätt glaset igen, får det till 30.42mm
Och innermåttet av caset där packningen ska sitta ca 31mm
Då borde väl en packning på 30.4mm vara lagom? Hittar bara 30mm eller 30.5mm
Fattar inte hur jag ska tänka då?
Är det en L packning du ska ha?
Glaset är nog 30,4. Men det finns ingen L packning som passar. Är boetten 31 . Så ska du ha ett mindre glas. Det är rätt knepigt ibland att hitta rätt glas och packning.
 

rogart-63

Patek
Om det är en sk I packning mätt den gamla . Hur tjock den är. Och mät innerdiameter på boetten mer noga. Så ska vi nog hitta rätt packning .
Om vi säger så här. Är innerdiameter 31 och glas 30,4. Så ska du ha en packning som är 31,0 x 30,3 . Och det fanns som I packning. Men du måste veta höjden på gamla packningen eller tjocklek på glaset.
 

Aspen68

Breitling
Om det är en sk I packning mätt den gamla . Hur tjock den är. Och mät innerdiameter på boetten mer noga. Så ska vi nog hitta rätt packning .
Om vi säger så här. Är innerdiameter 31 och glas 30,4. Så ska du ha en packning som är 31,0 x 30,3 . Och det fanns som I packning. Men du måste veta höjden på gamla packningen eller tjocklek på glaset.
Vet ej vad m det är en i eller L packning hur vet jag skillnad??

Innerdiameter där packningen ska ligga i boetten får jag till 31mm glaset 30.42mm höjd på gamla packning 0.88mm

Ganska säker på att det ska vara en L variant
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Vet ej vad m det är en i eller L packning hur vet jag skillnad??

Innerdiameter där packningen ska ligga i boetten får jag till 31mm glaset 30.42mm höjd på gamla packning 0.88mm

Ganska säker på att det ska vara en L variant
Om det är en L så ser den ut som ett L i genomskärning. I ser ut som ett I.
Enda jag hittar som är i närheten är IG310303.
Det låter som en I packning. L packngarna är 1,7 mm höga.
 

Aspen68

Breitling
Om det är en L så ser den ut som ett L i genomskärning. I ser ut som ett I.
Enda jag hittar som är i närheten är IG310303.
Det låter som en I packning. L packngarna är 1,7 mm hög
Så satans svårt att se! Tycker inte den är helt rak som I Men inte heller som ett L😰

Har du något tips var jag kan hitta någon packning? Finns väl ingen i Sverige?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Så satans svårt att se! Tycker inte den är helt rak som I Men inte heller som ett L😰

Har du något tips var jag kan hitta någon packning? Finns väl ingen i Sverige?
Skulle tro att verkmästarna har. Men då gäller det att veta vilken man behöver. Lättast är nog cousinsuk. Eller lämna in hos en urmakare som har lite sortiment av olika packningar.
Kan du inte lägga upp en bild på packningen? Och ev boett.
 

Aspen68

Breitling
Skulle tro att verkmästarna har. Men då gäller det att veta vilken man behöver. Lättast är nog cousinsuk. Eller lämna in hos en urmakare som har lite sortiment av olika packningar.
Kan du inte lägga upp en bild på packningen? Och ev boett.
Lägger upp i morgon. Kollade på cousin uk och verkmästaren, kan privat personer handla hos dessa?
 

Aspen68

Breitling
PXL_20230828_063313884.MP.jpg
 
Topp