• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ny Patek Calatrava i stål

Jämfört med sin aningen mer komplicerade storebror så är den rena fyndet. Den här gick på auktion för 6,2 miljoner CHF (ca 60 miljoner kronor).
89C7EC44-EE39-4EE4-9719-B609506FBFD8.jpeg

Det är en helt annan klocka och kan inte jämföras. Den har ett väldigt komplext urverk och en minutrepeterare och en trippel kalender med dag/natt indikator. Jag kan någonstans förstå varför den klockan är så dyr. Sedan tycker jag den är betydligt snyggare, även om det är en smaksak.

Det är en helt annan klocka och kan inte jämföras. Den har ett väldigt komplext urverk och en minutrepeterare och en trippel kalender med dag/natt indikator. Jag kan någonstans förstå varför den klockan är så dyr. Sedan tycker jag den är betydligt snyggare, även om det är en smaksak.

+ Piece Unique.
+ Titanboett.
+ Välgörenhetsauktion (skatteavdrag).

Tavla som ser ut som fibermatta, textil/kolfiber. Jag vet att det gjorts förr när man försökt matcha flätad/dekorerad länk, men tycker det känns högst tveksamt här.
Jag ser mönstret just som ett ett mönster, inte som att det är avsett att likna något annat material.

Kanske är tanken att rutmönstret på tavlan ska matcha textilbandet?
The calfskin strap with white decorative seams, the prong buckle, and a delicately embossed pattern reminiscent of textile fabrics are coordinated in terms of color and structure to match the dial center.
Jag ser mönstret just som ett ett mönster, inte som att det är avsett att likna något annat material.
In its center, the dial features a “carbon”-style texture that plays with light and can be interpreted as an enigmatic footnote referring to the world of high-tech.
https://www.patek.com/en/company/news/calatrava-ref-6007a

The calfskin strap with white decorative seams, the prong buckle, and a delicately embossed pattern reminiscent of textile fabrics are coordinated in terms of color and structure to match the dial center.

In its center, the dial features a “carbon”-style texture that plays with light and can be interpreted as an enigmatic footnote referring to the world of high-tech.

Jag läste samma sak i en artikel (dvs att det är präglat läder), och tog då för givet att de skrivit fel. Givetvis borde PP veta, men tittar man på bilderna så undrar man ändå om det verkligen stämmer. Gå det verkligen att prägla läder så att det blir så likt textil?
FB050F71-526B-4FD5-AE9C-BA23366A0C9F.jpeg
E75D5160-0621-4C54-BFDF-97580BE227F7.jpeg

Suck, just kolfiberarmerad plast (om det är det de menar) är enligt mig ett väldigt överskattat material i designhänseende som används på de mest omotiverade ställen.

Tycker den är fin förutom glasringen som är alldeles för bred precis som på 6000g calatravan - extremt fult.

Jag läste samma sak i en artikel (dvs att det är präglat läder), och tog då för givet att de skrivit fel. Givetvis borde PP veta, men tittar man på bilderna så undrar man ändå om det verkligen stämmer. Gå det verkligen att prägla läder så att det blir så likt textil?
FB050F71-526B-4FD5-AE9C-BA23366A0C9F.jpeg
E75D5160-0621-4C54-BFDF-97580BE227F7.jpeg

Om jag inte fattat helt fel är det insidan som är läder och utsidan textil.

Jag är helt såld på den. Sjukt fin! Tyvärr galet pris för en titanboett.

Den är i stål. Sen är det knappast materialet i boetten som gör att klockan är dyr eller billig.

Tillbaka
Topp