• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny vs Begagnad

WatchIT

Panerai
En klocka överlever för det mesta sin ägare. Patek's slogan är träffsäker men du har självklart rätt att ha din åsikt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte bacillskräck utan det känns bara sjaskigt att överta någons personliga ägodel. Men på det här forumet är det som att svära i kyrkan, det är tydligt.
2 veckor gammal klocka i nyskick för 25 000kr billigare än nypris, eller ny till fullpris?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har inte bacillskräck utan det känns bara sjaskigt att överta någons personliga ägodel. Men på det här forumet är det som att svära i kyrkan, det är tydligt.
Du behöver inte överreagera, handlar nog snarast (om vi pratar begagnat och inte vintage) om ekonomi, många på KS inklusive mig själv gillar att prova lite olika klockor och köper och säljer en del samt att de flesta här är trots allt inte mångmiljonärer. Skillnad mot om man bara ska ha en klocka och behålla den för överskådlig tid.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om det är 20 eller 30 år spelar kanske ingen större roll men 5 år gamla repiga klockor för mig blir aldrig charmigt eller "vintage".
 
C

China

Guest
Nej, det är vedertagen sanning

Nja, jag undrar det...

Ibland så kan jag faktiskt bli förvånad över att sin tids "low end" faktiskt blivit åtråvärt vintage. Nu så är väl alla klockor trevliga på sitt sätt, och jag lägger ingen värdering i hur den ursprungliga prislappen sett ut. Men i mitt tycke så går ganska mycket rishögar som kostat kaffepengar från början till förhållandevis höga priser jämfört med vettigare alternativ. Kanske är jag tråkig, men att betala ett par tre tusenlappar för t.ex. en gammal Baumgartner med stiftarnkarverk, känns ganska fel med tanke på alternativen.
 

Samps

Cartier
Jag tycker vintage känns spännande, som en länk till en annan tid och andra människor .

Speciellt om man känner till nån tidigare ägare eller likn.

Håller helt med. Har köpt en några nya men främst köpt begagnade klockor och ju äldre de är desto mer charm är det att veta att klockan kanske haft många olika ägare över hela världen.
 
  • Like
Reactions: Ako

Samps

Cartier
Detta är charm :)
image.jpg
 

finnirgens

Panerai
Hade gärna köpt allt nytt men tyvärr sätter ekonomin gränser. Nån enstaka gång har jag köpt en dyrare klocka ny. Rolex blir bara bättre med åren förutsatt att man sköter om den på rätt sätt:)
 

Mech David

Cartier
Min gamla Svalan är väldigt använd, det ger dem charm. Att den fortfarande funkar tyder på att ägaren före har tagit god hand om den
MGwP89r.jpg
 
C

China

Guest
Det är det väl ändå ingen som gör? :eek:

@Buckshot
Gäller samma filosofi när du väljer/valde partner?

Det händer faktiskt mellan varven, även att den Schweiziska lågprisproduktionen under främst quartzkrisen inte brukar gå upp till den nivån. Vänder man på steken, så finns det förmodligen begränsat med NOS, även att jag tycker att de priserna ibland kan dra iväg. Trots allt handlar det om klockor med urverk som inte är avsedda för att hålla någon längre tid eller ens servas, rent slit och släng.
 

16610

Patek
2-Faktor
Personligen gillar jag vintage, men tycker det är för svårt område.
Men begagnat, inte speciellt svårt att göra rent om det skulle behövas. Sen känns det som att de som handlar med beg klockor osv är noga med vad de säljer.

Edit: Skål! det är ju fredag :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jag har inte bacillskräck utan det känns bara sjaskigt att överta någons personliga ägodel. Men på det här forumet är det som att svära i kyrkan, det är tydligt.
Riktigt fjantigt argument. Så vi säger att du ska köpa en klocka för 100 K. Kostar 100 K ny och får köpa den begagnat för 70 K av en person som har skött den otroligt bra och spår av användning finns inte, allt följer med och klockan är 2 år gammal. Skulle du då gå och köpa den ny istället och bränna 30 k helt i onödan? Antar att du aldrig köpt en begagnad bil eller bostad heller då? Sjaskigt att köra någons gamla bil eller ta över någons bostad? :banghead:
 
Senast ändrad:

Samps

Cartier
Riktigt fjantigt argument. Så vi säger att du ska köpa en klocka för 100 K och får köpa den begagnat för 70 K av en person som har skött den otroligt bra och spår av användning finns inte, allt följer med och klockan är 2 år gammal. Skulle du då gå och köpa den ny istället och bränna 30 k helt i nödan? Antar att du aldrig köpt en begagnad bil eller bostad heller då? Sjaskigt att köra någons gamla bil eller ta över någons bostad? :banghead:

För att inte tala om att ta över nåns före detta =)...
 

Buckshot

Panerai
Riktigt fjantigt argument. Så vi säger att du ska köpa en klocka för 100 K och får köpa den begagnat för 70 K av en person som har skött den otroligt bra och spår av användning finns inte, allt följer med och klockan är 2 år gammal. Skulle du då gå och köpa den ny istället och bränna 30 k helt i nödan? Antar att du aldrig köpt en begagnad bil eller bostad heller då? Sjaskigt att köra någons gamla bil eller ta över någons bostad? :banghead:
Alla jämförelser med bilar, bostäder och flickvänner blir bara fånigt. Men jag kan ge dig rätt att om klockan i fråga ser helt oanvänd ut så skulle jag nog kunna köpa.
 

sir alex

Panerai
Tycker inte heller att beggade klockor känns speciellt fräscht. För mig är det som att köpa secondhandkläder.
 

Buckshot

Panerai
Vad man inte vet skadar inte :D fast efter artikeln med horan och Rolexen så kan man ju få ideér. :wideyed:
Ser den helt ny ut, så har den (antagligen) blivit omhändertagen som en baby.
 

WatchIT

Panerai
Den här klockan köpte jag på auktion. Separat tråd kommer! Jag mejlade Zenith som gav mig produktionsdatum och annan info. Klockan är exakt 1 dag yngre än jag. Vad förde oss samman? Vad har den varit med om? Vintage har en historia att berätta...jag skulle vilja veta...
image.jpg
 
Topp