• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nya blocket

Hej, Någon mer som lagt märke till den nya versionen av blocket och vad tycker ni?

Jag gillar inte den nya versionen fels då jag tycker det ser rörigt ut både på telefonen och datorn men framförallt inte nya sättet med bevakningar. Måste klicka på notiser där mina

bevakningar kommer upp för att sedan finnas senaste inom varje bevakning och det känn som att allt är överallt. Om jag däremot går in på telefonen så fär jag fram en lista med bevakningarna(som inte ligger iordning) och då kan jag inte se var det har kommit en ny utan måste klicka in på alla, för att se om det har kommit något nytt.

Vet inte om det är jag som inte fattar nya sidan men vill snabbt kunna se nya annonser ( så som på ks). Men man kanske vänjer sig vid det nya systemet efter ett tag. Vad tror ni?

Vem minns gamla/första blocket, den som såg ut som... "ett block"? :)
Med Comic Sans i logotypen. 💪

1000025465.png

Jag hade ingen aning om att Blocket syftade på ett skrivblock, man lär sig nåt nytt varje dag!

Tycker den känns lite långsam, men det kanske den äldre versionen också gjorde? Jag har mest hållit mig till tradera.

De verkar ha raderat sök och filtrering väl inne på en företagssida. Det visas också bara 20 annonser per sida. Vad i helv?

Det är en extremt mobilanpassad (mobile first) sida med lite sämre UX än tidigare, gillar inte det. Sitter man på dator så används mindre än 50% av skärmen och det blir massa död yta och massa scroll. Jämför med t.ex Avanza när man loggar in via dator. Men förstår att dom vill ha in en massa reklam där för att tjäna pengar.

Navigeringen med filtren till vänster är också konstig och rörig, t.ex när man väljer kategorier och lägger på nya filter. Jag vill kunna se vilka andra filter jag valt samtidigt som jag väljer nya filter, inte behöva hålla allting i huvudet. När man scrollat längst ner i filterlistan och ändrar ett filter längst ner på vänstersidan så uppdateras annonserna och man måste scrolla längst upp för att börja om. Man behöver inte kunna se alla filterval man kan göra direkt när man ser sökresultaten, det räcker att se kategorierna samt vilka filterval man applicerat.

Tror att dom har tänkt att man bara ska behöva göra ett klick istället för två klick när man byter filter, vilket inte funkar eftersom man istället behöver scrolla 4 gånger med musen och får sämre överblick. Dom har förmodligen främst prioriterat mobilversionen då en absolut majoritet av användarna kollar såna här saker på sina mobiler, på mobilen känns det aningen mer okej men även där finns mycket förbättringspotential.

Som med all mjukvara idag så görs en helt ny variant av gränssnittet för att göra exakta samma sak som förut fast sämre. Ett tag pratades det mycket om hur viktigt UX skulle bli i systemutveckling men jag undrar vad som hände egentligen?

1 Ingen utbildade sig och idag finns inga duktiga användbarhetsdesigners...?

2 Många värdelösa UXare utbildades och det är deras verk vi ser förstöra all mjukvara i form av kontinuerlig leverans av små försämringar veckovis...?

3 Kreativa utvecklingsteam bestämmer självständigt utan analys av nytta med ständigt nya ideer om att "vi kan bygga om det och göra såhär istället!...?

Jag börjar onekligen blir gubbe. Men mitt vanliga nöje när jag är uttråkad - att gå in snabbt och kolla bevakningslistan - funkar ju inte längre. Skit är det.

Ganska intressant artikel i Expressen. Vad folk tycker skiter man uppenbarligen i.

"– Det här är inte en mindre uppdatering utan ett helt nytt Blocket, byggt på en ny gemensam plattform som på sikt ger bättre prestanda, fler funktioner och en mer enhetlig användarupplevelse mellan våra kategorier och marknader. Därför kommer vi inte gå tillbaka till den gamla versionen, säger hon."

Som med all mjukvara idag så görs en helt ny variant av gränssnittet för att göra exakta samma sak som förut fast sämre. Ett tag pratades det mycket om hur viktigt UX skulle bli i systemutveckling men jag undrar vad som hände egentligen?

1 Ingen utbildade sig och idag finns inga duktiga användbarhetsdesigners...?

2 Många värdelösa UXare utbildades och det är deras verk vi ser förstöra all mjukvara i form av kontinuerlig leverans av små försämringar veckovis...?

3 Kreativa utvecklingsteam bestämmer självständigt utan analys av nytta med ständigt nya ideer om att "vi kan bygga om det och göra såhär istället!...?
Jag tror de ersattes av grafiska designers som inte bryr sig om hur användbart det är (eller bara är okunniga om det), bara hur det ser ut. När det gick från "usability" till "experience".

blocket på datorn förr funka kanon, men innan de uppdatera nu var den inte så bra. Man klicka fram 8 sidor och backa ur en annons så hamna man på första sidan igen och fick klicka 5-8 osv.
Har inte hunnit använda nya än men det är alltid segt o lära sig nytt. Gillade utseendet på gamla mer. Men sen börjar man bli gammal med.

Jag börjar onekligen blir gubbe. Men mitt vanliga nöje när jag är uttråkad - att gå in snabbt och kolla bevakningslistan - funkar ju inte längre. Skit är det.

Ganska intressant artikel i Expressen. Vad folk tycker skiter man uppenbarligen i.

"– Det här är inte en mindre uppdatering utan ett helt nytt Blocket, byggt på en ny gemensam plattform som på sikt ger bättre prestanda, fler funktioner och en mer enhetlig användarupplevelse mellan våra kategorier och marknader. Därför kommer vi inte gå tillbaka till den gamla versionen, säger hon."

Då skiter vi väl helt enkelt i hennes Blocket!
Inte svårare än så!

Aha, jag kollar bara lite bilar ibland, det tunnar ju ut med intressanta såna med så det är inget stort beslut att sluta kolla på blocket för min del.

Jag tror de ersattes av grafiska designers som inte bryr sig om hur användbart det är (eller bara är okunniga om det), bara hur det ser ut. När det gick från "usability" till "experience".
Så kan det vara men tanken även med UX begreppet var väl användbart över flera typer av devices och maskiner så man undrar ändå vart det gick fel...

Så kan det vara men tanken även med UX begreppet var väl användbart över flera typer av devices och maskiner så man undrar ändå vart det gick fel...

Det finns väl vettiga UX-utbildningar på både Berghs, Hyper och Beckmans?
Av all galla att döma så är det väl kanske inte just dem som anställts av Blocket, dock.

Angående artikeln i Expressen och deras tidiga kommentarer så tror jag att de kommer behöva pudla. För stor shitstorm för att de inte ska behöva göra något.
Tror lilla jag, åtminstone.

Blocket är ju lite speciellt i det att de var i sån oerhörd särställning för så länge och nu plötsligt blivit väldigt konkurrensutsatta på kort tid. Klart att det blir lite panik.

Använder inte Blocket tillräckligt aktivt för att bry mig något våldsamt, men klart att även jag tycker att det känns ganska mycket sämre.

UX-design är väl något ingen arbetsgivare inser vikten av. Stakeholders förstår inte varför de behöver vara med i designprocessen.

Den arbetsgivaren som "förstår", har missförstått vad en UX:are gör. De tror du löser back- och frontend, affärsutveckling och experience design. De söker en enhörning.

Sen anställs inga juniorer idag - likt systemutvecklare. Förstår inte att YH fortsätter pumpa ut UX-designers.

Läste en termin ux, och är idag glad att jag valde en annan väg.

Lite off topic rant, men ändå!

Hej, Någon mer som lagt märke till den nya versionen av blocket och vad tycker ni?

Jag gillar inte den nya versionen fels då jag tycker det ser rörigt ut både på telefonen och datorn men framförallt inte nya sättet med bevakningar. Måste klicka på notiser där mina

bevakningar kommer upp för att sedan finnas senaste inom varje bevakning och det känn som att allt är överallt. Om jag däremot går in på telefonen så fär jag fram en lista med bevakningarna(som inte ligger iordning) och då kan jag inte se var det har kommit en ny utan måste klicka in på alla, för att se om det har kommit något nytt.

Vet inte om det är jag som inte fattar nya sidan men vill snabbt kunna se nya annonser ( så som på ks). Men man kanske vänjer sig vid det nya systemet efter ett tag. Vad tror ni?
Tycker det har blivit fruktansvärt dåligt. känns inte som man kan hitta något längre. sett att det är väldigt mycket folk som klagar på det nya. vi får hoppas att dom tar den kritiken och går tillbaka till det gamla😅

Tycker det har blivit fruktansvärt dåligt. känns inte som man kan hitta något längre. sett att det är väldigt mycket folk som klagar på det nya. vi får hoppas att dom tar den kritiken och går tillbaka till det gamla😅
Tillbaka till det gamla kommer aldrig hända. Det känns som att de skeppat en MVP 1 bara för att lansera något. De bitarna som har skalats bort är nog i pipelinen (hoppas jag)

Tillbaka
Topp