• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Breitling Emergency har ny frekvens, varför?

leicaphile

Panerai
Men den visar ju inte tiden.

1iPAiik.jpg


+

wH2kiXK.jpg


+

Ik8PtsP.jpg
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Någon undrade varför man byter frekvens... Fram till 2007 var det 121.5 som var den huvudsakliga nödfrekvensen. Sedan 2007 har man gått mot 406 MHz och efter 2009 garanteras inte satellitscanning av den gamla frekvensen. 121.5 hade oräknerliga problem med utlösta ELT som signalerade felaktigt. Dessa förorsakar en väldig massa flygledarproblem då de genom att pejla och därefter kontakta en massa möjliga kandidater får försöka reda ut om det är en nödsituation eller inte... Den nya frekvensen medför större nogrannhet och man kan lättare avgöra vilka som verkligen befinner sig i nöd.

Gröna flygelever på flygklubbar med grässtråk resulterande i hårda sättningar kunde generera rätt mycket stök uppe på våra FL (ELT som löser ut). Breitling emergencyn är i princip en ELT som man dock löser ut manuellt till skillnad från de flygplansmonterade som löser ut vid hög kraftpåverkan.

Ungefär så.
 

danne10

Panerai
2-Faktor
häftig pjäs, jag har alltid gillat den gamla, den nya tar ju begreppet "stora klockor" till en helt ny nivå, och jag kör Panerai till vardags. Dock är väl Emergencyn mer att se som ett verktyg än en daily wearer, men det är min åsikt :)

// Danne
 
Topp