Man får inte underskatta den kanske viktigaste parametern iform av efterfrågan. Vi har levt i en vintage-trend i många år men det var inte så många år sedan en 1675 kostade under 15k och var totalt ointressanta för stora massan. Tror inte de går tillbaka men snarare stannar av när trenden vänder.
Vad som kommer vara nästa stora grej efter exempelvis vintage Daytonas vet vi inte än men att tro att saker och efterfrågan kommer förbli likt den är idag stämmer nästan aldrig. Det finns ju betydligt mer ovanliga klockor än Newmans som fortfarande inte betingar några pengar för det finns ingen efterfrågan.
Angående nya klockor tror jag Omegas andrahandsvärde fortsätter vara lågt så länge man kan gå in hos AD och få 30-50% rabatt på nypris. Många som sedan säljer av kan ju således gå lägre utan att göra en superförlust och du köper ju inte en beg. PO för mer än vad du kan få betala för en flång ny med ditt namn på certet.
Tror vi kommer se helt andra "ikoner" som motsvarar dagens dyrgripar. Självklart spelar volymerna in då Rolex producerar fler klockor av impopulära modeller idag än de gjorde förr.
Så länge vintagetrenden håller i sig tror jag klockorna kommer gå upp i värde och ju och dyrare kommer reservdelar bli.
Skickas från min iPhone via
Tapatalk