• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Omegor? Vad tror ni om andrahandsvärdet på sikt?

Whedda

Rolex
Man får inte underskatta den kanske viktigaste parametern iform av efterfrågan. Vi har levt i en vintage-trend i många år men det var inte så många år sedan en 1675 kostade under 15k och var totalt ointressanta för stora massan. Tror inte de går tillbaka men snarare stannar av när trenden vänder.

Vad som kommer vara nästa stora grej efter exempelvis vintage Daytonas vet vi inte än men att tro att saker och efterfrågan kommer förbli likt den är idag stämmer nästan aldrig. Det finns ju betydligt mer ovanliga klockor än Newmans som fortfarande inte betingar några pengar för det finns ingen efterfrågan.

Angående nya klockor tror jag Omegas andrahandsvärde fortsätter vara lågt så länge man kan gå in hos AD och få 30-50% rabatt på nypris. Många som sedan säljer av kan ju således gå lägre utan att göra en superförlust och du köper ju inte en beg. PO för mer än vad du kan få betala för en flång ny med ditt namn på certet.

Tror vi kommer se helt andra "ikoner" som motsvarar dagens dyrgripar. Självklart spelar volymerna in då Rolex producerar fler klockor av impopulära modeller idag än de gjorde förr.

Så länge vintagetrenden håller i sig tror jag klockorna kommer gå upp i värde och ju och dyrare kommer reservdelar bli.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Boris Balkan

Fark you!
Fast om man skall generalisera på det sättet är ändå inte forum som detta representativa. De flesta människorna köper en eller ett par klockor under en livstid och säljer inte den gamla klockan.

Det är väl just det vi ska? Du skrev ju själv:

mhan borde skaffa sig en annan hobby.

De som köper en eller ett par klockor under en livstid betraktas sannolikt inte ha klockor som hobby...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Man får inte underskatta den kanske viktigaste parametern iform av efterfrågan. Vi har levt i en vintage-trend i många år men det var inte så många år sedan en 1675 kostade under 15k och var totalt ointressanta för stora massan. Tror inte de går tillbaka men snarare stannar av när trenden vänder.

Vad som kommer vara nästa stora grej efter exempelvis vintage Daytonas vet vi inte än men att tro att saker och efterfrågan kommer förbli likt den är idag stämmer nästan aldrig. Det finns ju betydligt mer ovanliga klockor än Newmans som fortfarande inte betingar några pengar för det finns ingen efterfrågan.

Angående nya klockor tror jag Omegas andrahandsvärde fortsätter vara lågt så länge man kan gå in hos AD och få 30-50% rabatt på nypris. Många som sedan säljer av kan ju således gå lägre utan att göra en superförlust och du köper ju inte en beg. PO för mer än vad du kan få betala för en flång ny med ditt namn på certet.

Tror vi kommer se helt andra "ikoner" som motsvarar dagens dyrgripar. Självklart spelar volymerna in då Rolex producerar fler klockor av impopulära modeller idag än de gjorde förr.

Så länge vintagetrenden håller i sig tror jag klockorna kommer gå upp i värde och ju och dyrare kommer reservdelar bli.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Bra talat. Hur intresserade kommer dagens dagisbarn vara av vintageklockor? Det är ju ett allmänt fenomen att föremål som dagens 50-70 åringar trånade efter som barn är det som är dyrast.
 

fc2

Rolex
Bra talat. Hur intresserade kommer dagens dagisbarn vara av vintageklockor? Det är ju ett allmänt fenomen att föremål som dagens 50-70 åringar trånade efter som barn är det som är dyrast.

Varför skulle de inte kunna bli intresserade? Jag är vintagefreak och de klockor jag vill ha tillverkades 30 år före jag tillverkades. Det räcker med att samhället byter från en slit-och-släng mentalitet till en där handarbete och kvalite räknas högre för att man ska välja bort de massproducerade saker som spottas ut i enorma kvantiteter. Om detta sker kommer nog en 40-talare tilltala även de yngre medborgarna.

Däremot tror jag att vintagetrenden kommer avta om några år och jag tror att nya och mindre klockor kommer bli mer populära. Därför tror jag att Omega skjutit sig själva i foten när man tagit fram stora verk för stora klockor (85xx, 93xx.)
 
Träffade en person i jul som sa bestämt att nyare Omegor kan man inte drömma om att köpa för de kommer inte bli värda nåt framöver för de görs i så stora serier och upplagor...

Det man iså fall bör köpa är vintage för där är antalen/upplagorna mer begränsade och de kommer ALLTID stiga i värde som han uttryckte det.

Kan detta verkligen stämma?

/J

Om du köper en sprillans ny Omega för 15'000:- idag, och sen säljer den 15 år senare för 15'000:-, har den då ökat eller tappat i värde?
Vad är 15'000:- värt idag och vad är 15'000:- värt om 15 år?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Spännande svar från samtliga.... Vintage hypen drivs ju av folk som har pengar och suktar efter de äldre modellerna från en annan tid, före slit och släng och tekniknörd eran.(när de själva kanske va unga) Frågan är väl om dagens barn ens kommer veta vad en klocka är?, pappers-"tidningen" är det ju få yngre som har en relation till, och en 15åring i en stad köper ju inte en aftonblaska och läser på bussen hem direkt.... De har inte lärt sig det beetendet.....

Sen detta med värde. Om man "i grunden" är en fattig själ är det bra med smarta köp, man vill ju köpa en bil som håller värdet och funkar bra tex. Och skulle man få för sig att tråna efter en annan klocka i framtiden är det ju bra att veta att de man köpt går att sälja för en bra slant.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det är väl just det vi ska? Du skrev ju själv:



De som köper en eller ett par klockor under en livstid betraktas sannolikt inte ha klockor som hobby...
Fast jag står fast vid mitt påstående att är klockor din hobby bör inte andrahandsvärdet ha någon betydelse. Då köper man inte för att sälja utan för hantverket samt stenålders samlar instinkten.
 

Whedda

Rolex
Fast jag står fast vid mitt påstående att är klockor din hobby bör inte andrahandsvärdet ha någon betydelse. Då köper man inte för att sälja utan för hantverket samt stenålders samlar instinkten.

Visst men det säljs och flippas ju betydligt mer bland de med klockor som hobby än de som inte har det som hobby. Kan ju handla om att testa nytt, uppgradera eller byta ut. Har ju inte med bristande intresse men självklart spelar andrahandsvärde in. Svårt att ha en hobby om man inte förväntas kunna sälja för att köpa något annat som lockar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

frere

Audemars
2-Faktor
För att bli bra vintage krävs det att en klocka samtidigt lyckas vara tidstypisk och tidlös. Dessutom ska den ha potential att åldras snyggt. Om man försöker se på nya klockor genom ett patina-filter, vilka vinner då på det? (Tänk ett instagram-brus av slitage och repor!)

Av omegas modeller tror jag att en planet ocean kommer att åldras med värdighet. Dessutom är det en riktigt 00-talsikon med sin tidstypiskt tjocka boett och samtidigt lite dressade stuk. Samtidigt är den rätt tidlös - den är faktiskt inte så långt från gamla seamaster 300.

Aqua terra ska nog vara ny och krispigt snygg för att vara tilltalande. Speedmastern blir absolut bra vintage, men den kommer fortfarande att vara mindre het än en från 60- eller 70-talet.

Förutom PO är det förstås sportrolex som tjänar på patina. Tyvärr är få av modellerna typiska för vår tid och frågan är om inte många var snyggare på 70-talet... Allt fejkpatinerat eller uppenbart retroflirtande (tudor, panerai, tag heuer m fl) kommer förstås ha svårast att förvandlas till "riktig vintage".

Sammanfattningsvis. Av dagens nya klockor finns det få som verkligen ha bra vintage-potential. Men en av dem råkar vara en omega. Att listpriset inte står i relation till "värdet" och att de säljer löjligt många är en annan sak, men den som skaffar en PO och behåller den kommer att en snygg vintageklocka om 30 år. Sannolikt högst gångbar på marknaden även om den inte är ovanlig.

(Med vintage menar jag förstås genomgående grisvintage - ni vet hur min flinga ser ut - och inte några stackars bortklemade kassaskåpsklockor som aldrig fått se dagens ljus)
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag gillar både nytt och gammalt. Tror dok att nya omegor kommer ha okej andrahandsvärde. De kommer följa strömmen fint! Men de är väl alltid dåligt att köpa nytt om man är en flippare;) köpte en ny omega för några år sedan. Sålde för 5 k och idag säljs de för 10-12 k. De följer med så att säga. Men Rolex och PP som ex i andrahandsvärde är svårt att mäta sig med...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Visst men det säljs och flippas ju betydligt mer bland de med klockor som hobby än de som inte har det som hobby. Kan ju handla om att testa nytt, uppgradera eller byta ut. Har ju inte med bristande intresse men självklart spelar andrahandsvärde in. Svårt att ha en hobby om man inte förväntas kunna sälja för att köpa något annat som lockar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Kan ju vara så också att det är viktigare att dyra klockor procentuellt håller värdet då det är mer i absoluta krontal. Samlar man på tusenkronors klockor så behöver man Inte sälja för att finansiera nytt och då blir ju andrahandsvärdet ointressant.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Ett spår som jag tänker en del på är hur egentligen en vintageklocka håller som bruksur. Har själv en 1675 som jag kommer på mig själv med att använda nästan varje dag. Nu funkar den perfekt efter några komponentbyten hos Rob (småsaker). Enkelt och billigt och ska nu enligt Rob rulla på i några år innan det är dags för komplett service... MEN - om tio år; finns det öht delar då? Kanske inte är så hett att äga en vintage då den måste ner till Rolex som ska ha typ 40k för att restaurera klockan? På andra forum kan man läsa om personer som skickar ner sina 50-talare och får tillbaka just denna typ av offerter...

Kan jag hitta en ny bazelinsert år 2025? Måste Rolex tillverka en ny fjäder för 10000-tals kronor?

Tycker man glömmer detta perspektiv där nya klockor ju har en stor fördel. Framtidssäker på ett helt annat sätt...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ett spår som jag tänker en del på är hur egentligen en vintageklocka håller som bruksur. Har själv en 1675 som jag kommer på mig själv med att använda nästan varje dag. Nu funkar den perfekt efter några komponentbyten hos Rob (småsaker). Enkelt och billigt och ska nu enligt Rob rulla på i några år innan det är dags för komplett service... MEN - om tio år; finns det öht delar då? Kanske inte är så hett att äga en vintage då den måste ner till Rolex som ska ha typ 40k för att restaurera klockan? På andra forum kan man läsa om personer som skickar ner sina 50-talare och får tillbaka just denna typ av offerter...

Kan jag hitta en ny bazelinsert år 2025? Måste Rolex tillverka en ny fjäder för 10000-tals kronor?

Tycker man glömmer detta perspektiv där nya klockor ju har en stor fördel. Framtidssäker på ett helt annat sätt...
För att helt byta ämne :)

Ny lite spekulativt funderande, måste det vara rolex delar i t ex en rolex? Om man tar billiknelsen finns det för de flesta större märken andra företag som gör ersättningsdelar till klassiska gamla bilar.
 

fc2

Rolex
Ett spår som jag tänker en del på är hur egentligen en vintageklocka håller som bruksur. Har själv en 1675 som jag kommer på mig själv med att använda nästan varje dag. Nu funkar den perfekt efter några komponentbyten hos Rob (småsaker). Enkelt och billigt och ska nu enligt Rob rulla på i några år innan det är dags för komplett service... MEN - om tio år; finns det öht delar då? Kanske inte är så hett att äga en vintage då den måste ner till Rolex som ska ha typ 40k för att restaurera klockan? På andra forum kan man läsa om personer som skickar ner sina 50-talare och får tillbaka just denna typ av offerter...

Kan jag hitta en ny bazelinsert år 2025? Måste Rolex tillverka en ny fjäder för 10000-tals kronor?

Tycker man glömmer detta perspektiv där nya klockor ju har en stor fördel. Framtidssäker på ett helt annat sätt...

Det där med vad som går och inte går att serva framöver är något jag tänker på när jag väljer klockor. Det finns modeller som är intressanta som helt enkelt faller bort pga av detta. Sedan har vi de som är intressant men som bara kommer bli dyrare och dyrare att serva, tex alla dessa härliga Omega cal. 321.

Ett säkert kort är att köpa Omegor med cal. 861. Verket tillverkas fortfarande och kommer förmodligen att göra så lång tid framöver och delar finns verkligen överallt och är relativt billigt. Något jag däremot inte förstår är varför klockor med urverk som är dyra att serva fortsätter uppåt i pris. I mitt tycke blir sådana klockor mindre intressanta, inte mer.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Omegas värde kan mycket väl börja klättra nu när de har börjat med in-houseverk samt höjningen av statusen för märket genom att dra in licensen för alla små-AD:s som krängde Omega för 30-40% rabatt. Får de ordning på återförsäljarnätet i stil med Rolex och den hutlösa rabatteringen så finns det egentligen bara ett steg kvar och det är kontinuitet i modellprogrammet.

Ser man till vilka tillverkare som är aktade och håller värdet så ser man även att dessa har kontinuitet i sina program och tillverkar modeller som sett likadana ut i decennier bortsett från små förändringar.
 
Topp