• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjare behöver hjälp :)

Hej gott folk,
Går i köpstunden av min första "riktiga" klocka och behöver nu era råd.
Jag går i funderingen att handla en ny Longines Hydroconquest, Oris Diver, Tag Heuer alternativt en begagnad Breitling eller förslagsvis Omega.
Budgeten ~15k.

Hur skulle ni gjort?

Verkar som du gillar dykare.
Jag hade kört på en Tag Heuer Aquaracer. Du får inte mer för pengarna. Är väl typ tre gånger bättre kvalitetskänsla än Hydroconquesten du nämnde.
Oris är också trevliga, men enligt mig lite tråkiga.

AB005404-4BD4-4C32-8652-98982509D64D.jpeg
Beg bratte. Finns många fina. Jag själv hade tittat på superocean. Finns många fina Seiko osså.

Skippa dom andra på listan, i synnerhet Tag, :blackeye::happyhappy:och köp en billig beg PO Omega..om det går. ..hade du haft lite större budget hade en Breitling Emergency varit ett bra alternativ.

Btw...köp inget nytt och köp här på KS.

Senast ändrad:
"Bra tanke Franke" men skippa quartzen...det kan du köpa när du har några fler klockor i samlingen och börja gilla lite udda grejer. :)
Om du är nybörjare, ny och osäker, så kolla på KS's köp och sälj och ställ frågor i trådar. Du kommer definitivt hamna mer rätt på det sättet än om du gör olika försök på C24. På C24 kan du göra kap....men du kan också göra riktigt dåliga köp.

En ny Oris Aquis kan du hitta för din budget och man ska inte förringa känslan av att unboxa en helt ny klocka. Doessutom håller jag inte med om att Oris skulle vara tråkiga jämfört med övriga märken som nämnts. Oris är väl i princip den sista större fristående tillverkaren och bara det är ju värt en del... :)
Du kan ju också kolla in nåt roligt micromärke, tex Magrette. Där kan du få en snygg dykare med bra spec för ca hälften av din budget.

Senast ändrad:
Håller med @Cliff. Av dessa är det Omega som gäller. De andra lirar helt enkelt i en lägre division. Köp begagnat för att få så mycket som möjligt för pengarna köp här på KS för trygg affär. Kolla goodguytråden givetvis och gör sedvanlig research .

Hej gott folk,
Går i köpstunden av min första "riktiga" klocka och behöver nu era råd.
Jag går i funderingen att handla en ny Longines Hydroconquest, Oris Diver, Tag Heuer alternativt en begagnad Breitling eller förslagsvis Omega.
Budgeten ~15k.

Hur skulle ni gjort?
Longines Conquest V.H.P. Du behöver ju inte köpa ifrån länken jag bifogar, men du ser variationen som erbjuds och vad priserna ligger på.
Du får en i mina ögon, cool, sportig och modern klocka som inte är en dussinklocka men ändå ifrån ett välrenommerat märke. Väldigt mångsidig i sitt utseende och den ÄR badbar och den har HAQ urverk. Med din budget tycker jag inte du kan få mycket bättre klocka ny i butik.
https://www.klockia.se/longines-conquest-v.h.p.-klockor

Longines Conquest V.H.P. Du behöver ju inte köpa ifrån länken jag bifogar, men du ser variationen som erbjuds och vad priserna ligger på.
Du får en i mina ögon, cool, sportig och modern klocka som inte är en dussinklocka men ändå ifrån ett välrenommerat märke. Väldigt mångsidig i sitt utseende och den ÄR badbar och den har HAQ urverk. Med din budget tycker jag inte du kan få mycket bättre klocka ny i butik.
https://www.klockia.se/longines-conquest-v.h.p.-klockor
Fast TS är väl ute efter en automat och ingen quartz? För Longines VHP är väl quartz?

Tips: köp helst inget du inte provat innan. Klockor som ser bra ut på bild kan ge ett helt annat intryck på din handled. Risk för att du tror du ska få en Porsche och det visar sig vara en gammal Toyota Carina (fast skitdyr). Är i samma situation och ska skaffa mig en lite dyrare sak. Känsla, passform, storlek, allt spelar in.

OBS: automatiska klockor går dessutom fel :) ska det vara något som håller tiden bra så är väl Breitling som är chronometer certified bra.

Tips: köp helst inget du inte provat innan. Klockor som ser bra ut på bild kan ge ett helt annat intryck på din handled. Risk för att du tror du ska få en Porsche och det visar sig vara en gammal Toyota Carina (fast skitdyr). Är i samma situation och ska skaffa mig en lite dyrare sak. Känsla, passform, storlek, allt spelar in.
Helt korrekt!
Klart de ska prövas :)..
Går nog mer och mer mot en beg Breitling alt Omega..
Alt en 1-2år gammal Tag, Oris eller Longines känns som dom verkligen tappar stort värde då..

OBS: automatiska klockor går dessutom fel :) ska det vara något som håller tiden bra så är väl Breitling som är chronometer certified bra.
Alla mekaniska klockor går mer eller mindre fel. COSC tillåter en diff i ett spann på 10 sekunder om dagen (-4 +6) Ingen som är genuint intresserad av tidshållning bör skaffa en mekanisk klocka.

Tillbaka
Topp