• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare med automatiskt urverk

Timmen

Omega
Hej.
Nu behöver jag lite hjälp av er som kan det här med urverk. Det verkar vara en hel del av er som sitter inne med enorm kunskap. Jag har en Longines hydroconquest som är knappt 2 år gammal. Det tappar ca 15 sek/dygn vilket känns mycket. Är detta ett garantiärende, serviceärende eller bara något att vänja sig vid?

Tack för ett grymt forum!!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Borde räcka med en ruckning om du inte kan leva med det då den är så pass ny. Ta den till en urmakare. Borde inte bli dyrt.
Detta förutsatt att den inte råkat ut sör något.
Kolla också att lägga den på ett annat sätt när du inte använder den. Kan gå att självregulera gången och få ned avvikelsen på det sättet.
Själv fått en Seiko gå 0 på två veckor (gick -4/dag innan jag testade) genom att testa olika positioner när den inte används.
 

Norra

Panerai
+10/-10 s/d skulle jag tycka var mer acceptabelt, och ingenting säger egentligen att + är bättre än - om det rör sig om lika många sekunder +/- utan det är bara i huvudet. Tänk själv om den hade gått +15 om dagen..? Lika "katastrofalt" även om det egentligen ej är hela världen.. men som sagt, känns tryggare med kanske runt -10s/d, så en ruckning bör räcka, om du som sagt ej tappat eller slagit den mot något..

Edit: går säkert att rucka fram ännu lägre avvikelse, men testa även att lägga den med "ansiktet uppåt" under natten.
 

Andyrew

Cartier
Som andra har påpekat, en ruckning kan vara bra. Kolla med där du köpte den. Av min erfarenhet med Longines Conquest går de väl helt enkelt sådär. Även min diffade stort. Experimenterade då med olika positioner. Min certina ds action med samma urverk gick däremot som en klocka (pun intended). Har även en skx007 som går klockers.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
+10/-10 s/d skulle jag tycka var mer acceptabelt, och ingenting säger egentligen att + är bättre än - om det rör sig om lika många sekunder +/- utan det är bara i huvudet. Tänk själv om den hade gått +15 om dagen..? Lika "katastrofalt" även om det egentligen ej är hela världen.. men som sagt, känns tryggare med kanske runt -10s/d, så en ruckning bör räcka, om du som sagt ej tappat eller slagit den mot något..

Edit: går säkert att rucka fram ännu lägre avvikelse, men testa även att lägga den med "ansiktet uppåt" under natten.
Det är värre om klockan tappar än går för fort. Du missar inget möte med en klocka som går fort.
 

Wiliamo

Panerai
Hade en vän med klocka (också från Swatch group) med 2824-2-verket som plussade typ 17 sek per dag under en ganska lång period. Skickades iväg och ruckades, kom tillbaka och håller nu tiden bra. Gick på garantin. Jag hade lämnat in klockan om jag var i dina skor :)
 

Norra

Panerai
Självklart, men det innebär inte att det inte spelar någon roll om en klocka går för snabbt eller för långsamt.
Klart det spelar roll, men den kommer att antingen göra det ena eller det andra.. och på en inte så jättedyr klocka utan COSC-cert så kan man inte förvänta sig COSC-prestanda, som, även den, tillåter -4/+6s/d.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Klart det spelar roll, men den kommer att antingen göra det ena eller det andra.. och på en inte så jättedyr klocka utan COSC-cert så kan man inte förvänta sig COSC-prestanda, som, även den, tillåter -4/+6s/d.
Det var dock inte prestandan vi diskuterade, mitt svar var gällande "ingenting säger egentligen att + är bättre än -". Jag hävdar att det gör det, + är bättre än -.
 

Norra

Panerai
Det var dock inte prestandan vi diskuterade, mitt svar var gällande "ingenting säger egentligen att + är bättre än -". Jag hävdar att det gör det, + är bättre än -.
Och då sa jag att om det är bättre att din klocka går +5 än -5 för att du annars riskerar förseningar till möten, kanske du ska gå efter atomur.
 

Andy McB

Rolex
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar (nej det är jag egentligen inte för jag ligger i soffan) men gör vi inte här problemet större än vad det är. Svar till TS som några redan påpekat; en ruckning löser nog detta.
Till er andra som diskuterar + och -; sen hit och tidig dit... Antar att de flesta här med automatur har rätt bra koll på avvikelsen på varje klocka ni äger. Går den för fort, gå inte så fort själv. Går din klocka för sakta, ja men ta längre steg i lite raskare takt vettja.
Tajming för böveln!
 

Timmen

Omega
Tack för alla svar!! Är medveten om att den inte är cosc certifierad och att man får tolerera avvikelse. Ska prata med Bergströms i Malmö och se vad de säger.
 
Topp