• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare söker råd ang. disputations-klocka (Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har, gillade inte. Bandhornen passar inte boetten skulle jag säga. Gillar inte alls proportionerna på denn.

Men man ska ju köpa klockor som man själv vill ha, inte utifrån vad andra tycker.
Håller med, stolpe ut med denna modell. Synd då Landsort och RC var väldesignade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är ni det ni inte gillar? Att den blir så rund och bandhornen "försvinner"?
Tycker faktiskt inte att något känns så genomtänkt. Glasringen för stor för boetten, bandhornen för små. Tavlan och visarna (tim- och minutvisare) känns som hyllprodukter från 90-talet utan finess. Förmodar denna boett är samma som de andra Royal Steel. Könlös helt enkelt. Sedan är modellnamnet olyckligt då det inte är en worldtimer utan en GMT. Som tur är verkar ju många här på forumet gilla den så jag hoppas jag är i minoritet, uppskattar verkligen att Sjöö Sandström finns.
 

Hugii

Audemars
Tycker faktiskt inte att något känns så genomtänkt. Glasringen för stor för boetten, bandhornen för små. Tavlan och visarna (tim- och minutvisare) känns som hyllprodukter från 90-talet utan finess. Förmodar denna boett är samma som de andra Royal Steel. Könlös helt enkelt. Sedan är modellnamnet olyckligt då det inte är en worldtimer utan en GMT. Som tur är verkar ju många här på forumet gilla den så jag hoppas jag är i minoritet, uppskattar verkligen att Sjöö Sandström finns.
och en för kort GMT-visare för att kunna göra jobbet :)

BTW: GRATTIS, bra jobbat! :)
 

Hawk100

Rolex
Jag tycker Worldtimern är grym! Var lite tveksam när jag bara sett den på bild, men i verkligheten och på länk är den riktigt, riktigt bra!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Håller med om att proportionerna är off på Worldtimer och riktigt fula bandhorn. Jag tycker ändock att det totala intrycket är ganska trevligt.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag gillar den till utseendet, men hakar upp mig på två saker:
  • Det är inte en äkta GMT, dvs du ställer inte timvisaren separat utan att stoppa klockan, du ställer bara GMT-visaren.
  • Jag har hittills inte sett en enda bild från någon av dom lyckliga ägarna här på forumet utan en massa reflexer i glaset. På vissa bilder längre upp i tråden ser den mer ut som en spegel än en klocka. Saknar den helt antireflexbehandling av glaset?
Nej jag har inte sett den själv. Min AD fick ett ex som gick direkt ... :banghead:
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Worldtimern är fin, och lite extra roligt så är den ju Svensk så att du har kvar en bit av hemlandet på armen när du flyttar!:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I det här fallet, Svenskt företag (för jag antar att S&S fortfarande är ett Svensk företag...eller hur är det?).
Med tanke på att du skrev "en bit av hemlandet på armen" så var jag nyfiken. Det finns ju lagar som reglerar "Swiss made" "made in Japan" osv, tror inte den faller under epitetet "made in Sweden" om det finns som begrepp. Däremot designad och "ihopsatt" i Sverige.

Men "en bit av hemlandet" - Nej, det är det ju inte.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Med tanke på att du skrev "en bit av hemlandet på armen" så var jag nyfiken. Det finns ju lagar som reglerar "Swiss made" "made in Japan" osv, tror inte den faller under epitetet "made in Sweden" om det finns som begrepp. Däremot designad och "ihopsatt" i Sverige.

Men "en bit av hemlandet" - Nej, det är det ju inte.
Hörde i del 3 av podden, intervju med S&S att de ser fler Svenskar i förskingringen som de menar köper S&S för att den just är Svensk. Så S&S identifierar sig själva som ett Svenskt klockföretag, så vem är jag att påstå något annat...:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar den till utseendet, men hakar upp mig på två saker:
  • Det är inte en äkta GMT, dvs du ställer inte timvisaren separat utan att stoppa klockan, du ställer bara GMT-visaren.
  • Jag har hittills inte sett en enda bild från någon av dom lyckliga ägarna här på forumet utan en massa reflexer i glaset. På vissa bilder längre upp i tråden ser den mer ut som en spegel än en klocka. Saknar den helt antireflexbehandling av glaset?
Nej jag har inte sett den själv. Min AD fick ett ex som gick direkt ... :banghead:
Tycker inte reflexen är så farlig, klart det alltid kan bli bättre men med andra i jämförbar prisklass så tycker jag det är godkänt. Men sedan så undrar jag lite vad du menar med att det inte är en äkta GMT? Man ställer GMT visaren separat utan att stoppa klockan så har alltså ingen påverkan på övriga visare när du ändrar GMT. Vet inte om jag missuppfatta någon men är väl GMT man ska ändra på utan att det påverkar resten?
image.jpeg
 

Alv

Breitling
Med tanke på att du skrev "en bit av hemlandet på armen" så var jag nyfiken. Det finns ju lagar som reglerar "Swiss made" "made in Japan" osv, tror inte den faller under epitetet "made in Sweden" om det finns som begrepp. Däremot designad och "ihopsatt" i Sverige.

Men "en bit av hemlandet" - Nej, det är det ju inte.
Att det är ett svenskt företag är ju helt klart ett plus, även om urverket är från utomlands.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker inte reflexen är så farlig, klart det alltid kan bli bättre men med andra i jämförbar prisklass så tycker jag det är godkänt. Men sedan så undrar jag lite vad du menar med att det inte är en äkta GMT? Man ställer GMT visaren separat utan att stoppa klockan så har alltså ingen påverkan på övriga visare när du ändrar GMT. Vet inte om jag missuppfatta någon men är väl GMT man ska ändra på utan att det påverkar resten?
image.jpeg
Det @laketwig syftar på är "true GMT" vilket är standard i branschen sedan minst 10 år tillbaka skulle jag nog våga påstå.

Man ställer GMT-visaren på hemtiden eller "Greenwich Mean Time" och kan ställa timvisaren och därmed datumet stegvis framåt och bakåt timvis så att aktuell tid för den plats man befinner sig på visas på de vanliga visarna. Detta göra utan att stoppa sekundvisaren.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tycker inte reflexen är så farlig, klart det alltid kan bli bättre men med andra i jämförbar prisklass så tycker jag det är godkänt. Men sedan så undrar jag lite vad du menar med att det inte är en äkta GMT? Man ställer GMT visaren separat utan att stoppa klockan så har alltså ingen påverkan på övriga visare när du ändrar GMT. Vet inte om jag missuppfatta någon men är väl GMT man ska ändra på utan att det påverkar resten?
image.jpeg

Mycket bra bild. Bästa jag sett hittills! Gör verkligen klockan rättvisa!

Nu har nog inte antireflexbehandlingen så mycket med priset att göra. Billiga Seiko, Sinn, Glycine med flera kan ha grym antireflexbehandling, medans Rolex saknar den helt av oförklarliga skäl ... :banghead:

Definitionen på "äkta/true GMT" brukar vara att du kan ställa timvisaren separat i entimmassteg med kronan i mittläget. Mycket praktiskt när man reser, då man justerar timvisaren efter den tidszon man reser till och behåller GMT-visaren på hemmatid, allt utan att behöva stoppa klockan och eventuellt tappa precision.

Fan, @yonsson hann före ... :banghead:
 
  • Like
Reactions: JLW

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Mycket bra bild. Bästa jag sett hittills! Gör verkligen klockan rättvisa!

Nu har nog inte antireflexbehandlingen så mycket med priset att göra. Billiga Seiko, Sinn, Glycine med flera kan ha grym antireflexbehandling, medans Rolex saknar den helt av oförklarliga skäl ... :banghead:

Definitionen på "äkta/true GMT" brukar vara att du kan ställa timvisaren separat i entimmassteg med kronan i mittläget. Mycket praktiskt när man reser, då man justerar timvisaren efter den tidszon man reser till och behåller GMT-visaren på hemmatid, allt utan att behöva stoppa klockan och eventuellt tappa precision.

Fan, @yonsson hann före ... :banghead:
Då har jag lärt mig något om GMT (varför säger man förresten GMT, borde vara dual time om den inte är låst mot GMT/UTC?)
Reflexen kanske inte har så mycket med priset att göra men har inte sett någon billigare klocka med "böjt" glas som inte ger reflexer, säger inte att det inte finns har bara inte sett någon. Sinn som jag har haft några har plattare glas (av de jag har haft)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Tycker SS har fått till en riktig fullträff med denna. Grymt snygg. Påminner om Rolex Explorer 2 1665 Steve McQueen men står definitivt på egna ben. Köp!

stevemcqueen.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@JayLar
Jag ser inte många likheter faktiskt så det där är önsketänkande.

image-jpeg.330677

Bild från Casual Bum

image.jpeg
image.jpeg

Skulle snarare säga att de verkar gilla Accutron på Sjöö Sandström. Kom att tänka på den modellen så fort jag såg "world timer". Kan man gissa att den även kommer att släppas med den silvriga tavlan?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
@JayLar
Jag ser inte många likheter faktiskt så det där är önsketänkande.
Skulle snarare säga att de verkar gilla Accutron på Sjöö Sandström. Kom att tänka på den modellen så fort jag såg "world timer". Kan man gissa att den även kommer att släppas med den silvriga tavlan?
Den är nog lika lite lik Rolexen som Accutronen i såfall ;) Men associationer poppar ju alltid upp i huvudet på en och hursom är SS verkligen rätt på det tycker jag. Kan inte uteslutas ett köp längre fram.
 
Topp