• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjare som vill köpa Omega har en fråga.

Tja!

Dags att köpa min första fina klocka, Omega Speedmaster Chronograph 38mm, men innan jag gör det så undrar jag om folk köper omega bara för att låta dom damma i ett skåp samtidigt som dom stiger i värde?

Jag köper den inte för att jag ska sälja den, jag vill ha en fin och exklusiv klocka som ska behålla väldigt länge, den kommer jag använda på helger eller vid högtider, inte till vardags.

Vad tror ni? Tål dom inte att användas eller vad är grejen med att folk låter skiten ligga? Vad kan jag förvänta mig för kostnad att äga en gällande underhåll?

Omega är inte ”kända” för att stiga i värde i jämförelse med andra märken.

Den klockan du ämnar att köpa skall bäras och det även dagligen. Det finns bättre och snabbare sätt att tjäna pengar på än att låta en klocka ligga och damma och detta nästan oavsett vilket märke eller klocka.

Klart dom tål att användas och rejält dessutom.
Min uppfattning om Omega ägare är att dom snarare använder klockorna rätt friskt och inte låter dom ligga.
Kolla i Speedmaster tråden får du se.
Tror ej att det är Omega som folk generellt använder som safequeens i kassaskåp eller liknande utan det är nog andra märken.
Så köp din Omega och använd den.

Omega är inte ”kända” för att stiga i värde i jämförelse med andra märken.

Den klockan du ämnar att köpa skall bäras och det även dagligen. Det finns bättre och snabbare sätt att tjäna pengar på än att låta en klocka ligga och damma och detta nästan oavsett vilket märke eller klocka.

Tack för svar. Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på klockor, jag vill bara köpa mig en fin som jag kan använda och inte sälja. Vet du om det är någon större kostad att äga en sådan, med underhåll?

Tack för svar. Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på klockor, jag vill bara köpa mig en fin som jag kan använda och inte sälja. Vet du om det är någon större kostad att äga en sådan, med underhåll?
Jag har bara varit Omega-ägare i någon månad så är inte rätt man att svara på frågan. Men ställer du den i Speedmaster-tråden så tror jag du får ett utförligt svar 👍

Kronografer är bland de dyrare komplikationerna att underhålla. Hos AD när jag frågat vad det skulle kosta att serva min speedy brukar de säga runt 9k. Hos urmakare som inte är AD men ändå välkända för att serva Omega så ligger det runt 7.5. En 3-handare kostar absolut mindre i underhåll; men sånt är livet. Det som är coolt (komplikationer) kostar lite mer att äga :happyhappy:

Kronografer är bland de dyrare komplikationerna att underhålla. Hos AD när jag frågat vad det skulle kosta att serva min speedy brukar de säga runt 9k. Hos urmakare som inte är AD men ändå välkända för att serva Omega så ligger det runt 7.5. En 3-handare kostar absolut mindre i underhåll; men sånt är livet. Det som är coolt (komplikationer) kostar lite mer att äga :happyhappy:
Tack för svar, men jag beklagar att jag förstod hälften

AD?
Speedy?
3-handare? är det något du rekommenderar istället?

Tack för svar, men jag beklagar att jag förstod hälften

AD?
Speedy?
3-handare? är det något du rekommenderar istället?
Ah sorry. AD = Authorized dealer, dvs de butiker som har tillstånd att sälja Omega.
Speedy = Omega Speedmaster
3-handare = En klocka som bara visar tiden, dvs inte som Omega Speedmaster som även har en kronograf.

Och rörande vad jag rekommenderar: Jag rekommenderar nog att köpa antingen en begagnad Speedmaster Reduced eller Speedmaster professional. Ev. att se till en Rolex Oyster Perpetual i 36mm istället. De är klockor som generellt sett är lite mer populära än den nya Speedmaster 38mm som framförallt är marknadsförd mot kvinnor (även fast den självklart kan bäras av män och är en grym klocka), och kommer behålla värdet bättre. Jag vet att du säger att du inte vill sälja den, men man vet aldrig hur man tänker i framtiden, och kanske vill du byta till något annat eller behöver sälja den av någon anledning; att då sitta på en Speedmaster 38mm som tappar 35% av värdet om du köper den ny, känns för mig som ett osmart förstaköp. Spara ihop till en Speedmaster professional eller en Rolex Oyster Perpetual 36mm vore min rekommendation. Då har du råd att ångra dig i framtiden :)

Senast ändrad:
Ah sorry. AD = Authorized dealer, dvs de butiker som har tillstånd att sälja Omega.
Speedy = Omega Speedmaster
3-handare = En klocka som bara visar tiden, dvs inte som Omega Speedmaster som även har en kronograf.

Tack tack för du tog dig tid! Jag antar att man själv avgör om det är värt. Man får vad man betalar för - antar jag passar in på klockor bra. Skulle du säga att det behövs göras vartannat år då, på en speedy?

Ber om ursäkt! Pinsamt...
Fragar man inte sa far man leva i ovisshet,sa inget pinsamt alls. Alla har varit nyborjare aven om vissa glommer bort det.....
En Omega kan du med fordel kolla vad en grahandlare tar och sedan erbjuda din handlare samma peng. Du far formodligen lagga pa nagon tusenlapp eller tva da handlaren har en fysisk butik och de kostnader detta innebar,men i gengald sa har du en butik och en manniska att prata med om nagot gar snett,eller du behover rad.
I mitt tycke val investerade smapengar.

Reser du utomlands sa kan det ju vara intressant att se vad samma klocka kostar i ett land med lag eller ingen moms.
Sjalvklart ska du ju betala alla svenska avgifter nar du kommer hem:angel:

hej och kul att du kikar på klocka.

Som tidigare nämnts så är det väldigt få Omegaklockor som ökar i värde efter att de köpts nya.

Jag skulle om jag var du köpa en Speedmaster Professional istället. De dyker in i säljdelen här begagnade på forumet ibland under 40k. Ny kan du få runt 50k (ref 005). En klassiker som inte går ur tiden, passar till de flesta armband. En begagnad går troligen inte ner i värde med tiden.

Men det viktigaste är att du framförallt köper något som du själv tycker om. Gå till en butik som säljer och testa. Att bara köpa via nätet gör det svårt att veta hur klockan bärs på din arm.

hej och kul att du kikar på klocka.

Som tidigare nämnts så är det väldigt få Omegaklockor som ökar i värde efter att de köpts nya.

Jag skulle om jag var du köpa en Speedmaster Professional istället. De dyker in i säljdelen här begagnade på forumet ibland under 40k. Ny kan du få runt 50k (ref 005). En klassiker som inte går ur tiden, passar till de flesta armband. En begagnad går troligen inte ner i värde med tiden.

Men det viktigaste är att du framförallt köper något som du själv tycker om. Gå till en butik som säljer och testa. Att bara köpa via nätet gör det svårt att veta hur klockan bärs på din arm
Jag vill ej köpa begagnad, känns mer fräscht och äkta med en alldeles ny och egen.

Jag vill såklart gärna testa en sådan Omega innan jag handlar - men jag vet bara inte vart jag ska hitta en fysisk butik som säljer Omega.

Redigerade mitt inlägg ovan med lite mer kring vad min rekommendation vore.

Och angående service-frekvens behöver du nog inte räkna med oftare än var 7e år.

Stort tack för all info där, men jag vill somsagt inte ha något annan än just en Omega, och heller ej begagnad. Har kikat väldigt länge på just en såndär "speedy". Jag väljer 38mm då min handled endast mäter 17,5 cm. Jag tycker inte Rolex är fint, ser för stort ut och jag gillar inte det. Jag bortser somsagt fullständigt från klockans ökning/minskning av värde. Men tackar återigen stort för ditt formella inlägg.

Kort och gott kan man säga att:

Jag kan köpa en ny speedy 38mm men den rasar hårt i värde, men den håller bra kvalité och det räcker med att jag lämnar in den på service var 7e år?

Jag vill ej köpa begagnad, känns mer fräscht och äkta med en alldeles ny och egen.

Jag vill såklart gärna testa en sådan Omega innan jag handlar - men jag vet bara inte vart jag ska hitta en fysisk butik som säljer Omega.

Stort tack för all info där, men jag vill somsagt inte ha något annan än just en Omega, och heller ej begagnad. Har kikat väldigt länge på just en såndär "speedy". Jag väljer 38mm då min handled endast mäter 17,5 cm. Jag tycker inte Rolex är fint, ser för stort ut och jag gillar inte det. Jag bortser somsagt fullständigt från klockans ökning/minskning av värde. Men tackar återigen stort för ditt formella inlägg.

Jag kan köpa en ny speedy 38mm men den rasar hårt i värde, men den håller bra kvalité och det räcker med att jag lämnar in den på service var 7e år?
Du lär hitta återförsäljare på omegas hemsida. I stockholm finns det ju en drös återförsäljare men bor du i en mindre stad kan det ju vara svårare.
Har du 17,5cm skulle jag i alla falla testa en professional men alla har olika preferenser så det är nog klokt att testa om du är osäker. Den mindre kanske du känner dig mer bekväm med och det är ju viktigast hur det känns.
Jag skulle säga att du uppfattat det hela rätt angående värde, kvalite och servicebehov så länge inga olyckor är framme som kräver reparation.
Jag kan tänka mig att man kan få lite mer rabatt på den mindre då den säkert säljer lite sämre. Du kan ju kolla chrono24 för att få en indikation på vad man kan förvänta sig i form av rabatt.

Jag har 16.5cm och jag upplever inte en Speedmaster Professional som stor då den inte bygger så mycket på höjden (manuell).

Klockor har olika design som gör att de upplevs olika stora. Sen gör länk att en speedmaster kan upplevas större medans om du har armband i läder upplevs den mindre. Det är också den ”riktiga” månklockan.

Så, du borde testa dig fram innan du slår till.

Lite dåligt med bilder i tråden ;)

62558E25-98FF-4061-B29A-05ACD3866476.jpeg

(dock inte min längre)

Tja!

Dags att köpa min första fina klocka, Omega Speedmaster Chronograph 38mm, men innan jag gör det så undrar jag om folk köper omega bara för att låta dom damma i ett skåp samtidigt som dom stiger i värde?

Jag köper den inte för att jag ska sälja den, jag vill ha en fin och exklusiv klocka som ska behålla väldigt länge, den kommer jag använda på helger eller vid högtider, inte till vardags.

Vad tror ni? Tål dom inte att användas eller vad är grejen med att folk låter skiten ligga? Vad kan jag förvänta mig för kostnad att äga en gällande underhåll?

• Klockan du tänker köpa stiger nog inte i värde på det sättet. Vill du ha klockor som stiger i värde bör du gå upp extremt i pris och titta på Rolex och Patek, möjligen vissa AP. Gärna äldre modeller.
  • Jag vet ingen som köper Omega och låter dem ligga i ett skåp för att dem ska stiga i värde, vad har du fått detta ifrån?
  • Du kan och bör använda klockan varje dag, inte bara högtider och "helger"..
  • Kostnad är servicekostnad på ungefär 7000 kr hos AD var 3-5 år. (Billigare hos icke AD)

Tja!

För att vara helt nyreggad och novis har du väldigt förutfattade meningar om Omega-ägare. Istället för att ställa de frågor du startat en tråd med kan du med fördel läsa trådar som redan existerar på forumet, där får du säkert svar på de flesta av dina funderingar. Lycka till med ditt klockköp

Inte det du frågade, men noterar bara att 38mm speedyn du kikat på har datumvisning och automatiskt urverk. Klockan många kommer att rekommendera istället, Speedmaster Professional, har istället manuellt uppvridet urverk och saknar datumvisning.

Kan vara lätt att missa när man klurar på sin första finklocka. (Googla och läs i nybörjartråden om du inte kan skillnaden än!)

Anledningen till att du får denna rekommendation är att 1'738'923 personer innan dig börjat titta på 38mm (typ en Speedmaster reduced) och sen hamnat på 42mm (speedmaster professional), medan säkert 868'637 personer valde 38mm och är kanonnöjda med det :)

Tja!

Jag har kört Omegor genom åren och de tål definitivt att användas. Kör på! Sedan vet jag inte riktigt om jag (personligen) skulle valt en Speedy som en högtidsklocka även om den är schysst på ett läderband. Min går mer som en vardagsklocka, om du vill ha en som är bra, funktionsduglig och som kan fungera vid lite finare tillfällen är ju Omega Aqua Terran ett bra alternativ. Skyfall är riktigt snygg.
Du har blandat ihop omega med rolex. En omega tappar värde när du går ut genom dörren snarare än tvärtom. :)
Trams kommentar! Anledningen till att Rolex (f.n) ökar i värde just nu är en annan diskussion för en annan tråd. :)

Om dina tankar är att mest använda den vid mer speciella tider så ligger inte värdet direkt i kronor och ören utan snarare i affektionsvärdet. Har ett par som jag aldrig skulle sälja. Inte så mkt för att jag förväntar mig att de ökar i värde. Men de "råkade" vara på handleden när jag friade, gifte mig, fick barn etc.

Trams kommentar! Anledningen till att Rolex (f.n) ökar i värde just nu är en annan diskussion för en annan tråd
Du kallar min kommentar för trams och upprepar sen det jag sa? ;)

Nästan alla klockor eller produkter som finns har lägre marknadsvärde begagnat än nypris. Att lägga en klocka i kassaskåp och hoppas på värdeökning är alltså en dålig idé såtillvida det inte är en av ett fåtal modeller som faktiskt går upp i pris.

Tycker själv det är roligare att använda sina grejer som de bruksföremål de är (eller borde vara) snarare än att se det som nån slags investering, och ville bara försäkra trådstartaren att såna dumheter inte är så vanliga för Omega. :)

Det är en annan historia, söker en sådan också - eller är det förbjudet att ha mer än 1 klocka kanske?:)
Inte alls, ju fler ju roligare :) Jag tänker att du kanske kan läsa runt på forumet lite och hitta de svar du söker istället för att starta en ny tråd. En tråd som dessutom öppnar med förutfattade meningar om Omegaägare i allmänhet, känns väl lite trist tycker jag. Så om du uppfattade min kommentar som lite butter är det bara en reflektion på det tidigare nämnda, no hard feelings hoppas jag, vi är bara på internet ;)

Tillbaka
Topp