• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjares första köp, Rolex Datejust 36mm, tips

Felix Estréus

Breitling
Tjena,
jag är i sökandet efter mitt första seriösa klockköp och har bestämt mig för en Rolex DJ 36 mm, årsmodell spelar inte riktigt någon roll men den ska vara välbevarad, jubilee ska det vara.
Boett: vit, blå, grå eller svart.
Vad skulle ni säga är de viktigaste detaljerna att leta efter för att göra ett så lyckat köp som möjligt?
Pris max 30.000-35.000kr.
 

sweedee

Cartier
Kör på en 5 siffrig referens så du får med quickset.
Jag har haft en 1601 och en 16013, det var extremt skönt att ha quickset möjligheten hehe.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Och har du sen inte behov av någon vintagekänsla så leta efter en 162xx med safirglas som är mer praktisk för dagligt bruk. Fokusera på servicehistorik, undvik sönderpolerade exemplar och lägg inte för stor vikt på box och papper så är du hemma med ett lyckat köp.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej,
Bra val av första klocka!
Här är en bild på min 16234 (vitguldsring och quickset).
IMG_6246.JPG

Du behöver fundera på:
1: Vill du ha quickset eller hellre en äldre (4-siffrig)
2: Vill du ha two-tone eller stål?
3: om stål, Vill du ha vitguldsring eller stål?

Viktigaste sakerna att titta efter enligt mig (förutom att säkerställa äkthet):
Skick skick och skick. DJ är ett vardagsur och har ofta använts så. Köp ingen överpolerad klocka, det ångrar man alltid efteråt. Så prioritera skick framför tillbehör om du frågar mig.

Letar du kan du få en fullset i riktigt bra skick för 35, men blir allt svårare.
 

OBRKV

Cartier
Hej,
Bra val av första klocka!
Här är en bild på min 16234 (vitguldsring och quickset).
IMG_6246.JPG

Du behöver fundera på:
1: Vill du ha quickset eller hellre en äldre (4-siffrig)
2: Vill du ha two-tone eller stål?
3: om stål, Vill du ha vitguldsring eller stål?

Viktigaste sakerna att titta efter enligt mig (förutom att säkerställa äkthet):
Skick skick och skick. DJ är ett vardagsur och har ofta använts så. Köp ingen överpolerad klocka, det ångrar man alltid efteråt. Så prioritera skick framför tillbehör om du frågar mig.

Letar du kan du få en fullset i riktigt bra skick för 35, men blir allt svårare.
Lägger till punkt 0.5: Vill du ha plexi- eller safirglas?
 

Felix Estréus

Breitling
Många bra tips!!

Då har jag lite följdfrågor.
Antar att safir är fördelaktigt?
Hur urskiljer sig pie pan?

Gillar din 16234 väldigt mycket, är det bara avvakta och vänta tills turen infinner sig och någon säljer en liknande eller finns det lite nischade och pålitliga handlare?
Ser många fina modeller i USA, men antar att tullen kan komma och slå en på fingrarna utan att man riktigt räknat med det osv?

Som sagt är 35000kr taket ungefär.
 

DrDre

Patek
IMG_0240.JPG
IMG_0008.JPG
Dj finns ju rätt många olika utföranden, så även om du kokat ned det till en femsiffrig ref, så finns det många alternativ kvar Val av glasring och länk gör stor skillnad. Slät ring och Oysterlänk ger ett sportigare/undomligare utseende, men kanske lite mindre klassiskt. Här är två bilder. En stulen och en egen (den nedre).

Happy hunting!
 

Psykel

Patek
Många bra tips!!

Då har jag lite följdfrågor.
Antar att safir är fördelaktigt?
Hur urskiljer sig pie pan?

Gillar din 16234 väldigt mycket, är det bara avvakta och vänta tills turen infinner sig och någon säljer en liknande eller finns det lite nischade och pålitliga handlare?
Ser många fina modeller i USA, men antar att tullen kan komma och slå en på fingrarna utan att man riktigt räknat med det osv?

Som sagt är 35000kr taket ungefär.
Safir är väl inte direkt bättre. Handlar om vad man är ute efter. Jag föredrar plexi, eftersom jag gillar vintage mer.
Här är en pie pan dial (lånad bild). Minut railen längst ut är nedsänkt jämfört med resten av tavlan. Fyrsiffriga referenser, fram till andra halvan av 70-talet nånstans får jag för mig.
1651739cfc57e150c7ddd787fd1ad99a1e342b4e.jpg
 

VonEmark

Breitling
Kidnappar @Felix Estréus tråd lite då även jag står inför mitt första "riktiga" klockköp och även jag, tittar väldigt kärleksfullt mot en DJ 36 mm.

Har ett par frågor även jag. Något jag har läst och förstått genom det här forumet är att servicekostnader på äldre ur kan vara ganska höga, är det någon större skillnad på kostnad för service samt frekvensen av service mellan en äldre 4-siffrig ref DJ mot en aningen nyare 5-siffrig ref DJ?

Har även en till, måhända ganska fåfäng fråga, kan man "förvänta" sig full-set (eller så nära det går full-set) på dessa typer av klockor? Hur vanligt är det man man köper/säljer enbart klockan och hur ställer ni er till detta?

Tacksam för alla tips och tankar runt detta, och åter igen - hoppas att svaren kanske även hjälper Felix (The king of the thread!) i hans klockletande :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Servicekostnad och intervall skiljer sig inte nämnvärt. Skulle glaset behöva bytas så kostar ett safirglas ganska mycket mer men å andra sidan går de ju mer sällan sönder. Vad gäller box o papper så är det ju självklart kul och påverkar värdet en aning men inte så vansinnigt mycket för en äldre DJ. På nyare klockor så kan man ju dra öronen åt sig om box o certina saknas av andra skäl. Det jag tycker man ska tänka mest på i valet av DJ är quickset dvs snabbinställning av datumet. Har man klockan som enda klocka så tycker jag kanske inte att det spelar så stor roll men roterar man flera klockor så blir man galen om klockan saknar quickset. ( om man nu inte skiter fullständigt i vad klockan visar för datum)
 

VonEmark

Breitling
Servicekostnad och intervall skiljer sig inte nämnvärt. Skulle glaset behöva bytas så kostar ett safirglas ganska mycket mer men å andra sidan går de ju mer sällan sönder. Vad gäller box o papper så är det ju självklart kul och påverkar värdet en aning men inte så vansinnigt mycket för en äldre DJ. På nyare klockor så kan man ju dra öronen åt sig om box o certina saknas av andra skäl. Det jag tycker man ska tänka mest på i valet av DJ är quickset dvs snabbinställning av datumet. Har man klockan som enda klocka så tycker jag kanske inte att det spelar så stor roll men roterar man flera klockor så blir man galen om klockan saknar quickset. ( om man nu inte skiter fullständigt i vad klockan visar för datum)

Bra svar, mitt initiala intryck när jag började kolla äldre DJs på forumet var: "Inget cert? Ingenting till? Am I getting goofed?" men har långsamt förstått mer och mer att så ganska ofta är fallet, man kanske mer ska kolla på referenser från försäljaren och skicket på klockan än tillbehören! + För quickset och safir! Tack för ett uttökat intresse, och kunskap, för en 5-siffrig liten jävel ;)
 

Psykel

Patek
Bra svar, mitt initiala intryck när jag började kolla äldre DJs på forumet var: "Inget cert? Ingenting till? Am I getting goofed?" men har långsamt förstått mer och mer att så ganska ofta är fallet, man kanske mer ska kolla på referenser från försäljaren och skicket på klockan än tillbehören! + För quickset och safir! Tack för ett uttökat intresse, och kunskap, för en 5-siffrig liten jävel ;)
Man får kanske tänka lite såhär: Nån som köpte Rolex på 60-talet var förmodligen inte någon klocknörd, och när förpackningen tjänat sitt syfte så gjorde man av sig med den. Certet likaså när garantin löpt ut. Jag skulle vilja påstå att det endast i väldigt få fall går att hitta fullset på exempelvis en 1601 (dom är väl inte jättesällsynta, men i jämförelse med hur stor marknaden är). Klockan var liksom bara nåt man hade på armen för att veta vad tiden var och hade inget samlarvärde när den var ny.
 

VonEmark

Breitling
Man får kanske tänka lite såhär: Nån som köpte Rolex på 60-talet var förmodligen inte någon klocknörd, och när förpackningen tjänat sitt syfte så gjorde man av sig med den. Certet likaså när garantin löpt ut. Jag skulle vilja påstå att det endast i väldigt få fall går att hitta fullset på exempelvis en 1601 (dom är väl inte jättesällsynta, men i jämförelse med hur stor marknaden är). Klockan var liksom bara nåt man hade på armen för att veta vad tiden var och hade inget samlarvärde när den var ny.
Iförsig ganska logiskt när man tänker ställer upp det som du precis gjorde. Kanske inte är något av det viktigaste som följer med genom åren när livet kommer imellan!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Bra svar, mitt initiala intryck när jag började kolla äldre DJs på forumet var: "Inget cert? Ingenting till? Am I getting goofed?" men har långsamt förstått mer och mer att så ganska ofta är fallet, man kanske mer ska kolla på referenser från försäljaren och skicket på klockan än tillbehören! + För quickset och safir! Tack för ett uttökat intresse, och kunskap, för en 5-siffrig liten jävel ;)

När jag handlat 5siffriga (en från tidigt 90-tal & en från sent 70-tal) har jag uteslutande försökt gå på skick kontra pris. Priserna har gått upp ganska kraftigt senaste 2-3 åren och för mig har tillbehör inte haft den betydelse som det ökade priset innebär. Leta efter en klocka i fint skick från en bra säljare, finns tillbehör är det en bonus.

Är klockan däremot relativt ny så är det bra att agera med försiktighet om papper inte finns.
 

Reverso

Panerai
Bra val! Vill bara tipsa om att du spanar in en DJ med Tuxedo dial om du inte redan gjort det! Snyggaste DJ:n enligt mig.
 

VonEmark

Breitling
Bra val! Vill bara tipsa om att du spanar in en DJ med Tuxedo dial om du inte redan gjort det! Snyggaste DJ:n enligt mig.
Ohh ja jag har sett ett par DJs med Tuxedo här på forumet och är kluven till vad jag känner för dom. I vissa fall tycker jag det ser otroligt härligt ut, ibland tycker jag om en mer stilren dial. Det jag gillar främst med dom är den svarta delen av dialen, tror att jag i framtiden kan titta mot en helt svart (eller.. "mörk") dial. Eftersom den här klockan kommer bli den första "riktiga" klockan jag äger så försöker jag gå på ett alternativ som är så allsidigt som möjligt. Men, tuxedo kan vara jävligt härliga som sagt ;)
Jag menar ju det! Hur många originalförpackningar till bruksgrejer sparar du på idag, liksom?
Typ.. inga? Bra slutledningsförmåga ;)
 

Reverso

Panerai
Ohh ja jag har sett ett par DJs med Tuxedo här på forumet och är kluven till vad jag känner för dom. I vissa fall tycker jag det ser otroligt härligt ut, ibland tycker jag om en mer stilren dial. Det jag gillar främst med dom är den svarta delen av dialen, tror att jag i framtiden kan titta mot en helt svart (eller.. "mörk") dial. Eftersom den här klockan kommer bli den första "riktiga" klockan jag äger så försöker jag gå på ett alternativ som är så allsidigt som möjligt. Men, tuxedo kan vara jävligt härliga som sagt ;)

Typ.. inga? Bra slutledningsförmåga ;)


Önskar dig all lycka till med ditt köp och vill samtidigt passa på att hälsa dig varmt välkommen in i klockornas fantastiska värld! :)
 

VonEmark

Breitling
Önskar dig all lycka till med ditt köp och vill samtidigt passa på att hälsa dig varmt välkommen in i klockornas fantastiska värld! :)
Tack så mycket! Och tack för välkomnandet till ett hitils väldigt trevligt, underhållande och lärorikt forum!

Är dock rädd för den beryktade klockdrogen som jag börjat smaka på ;)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett plus vid köp tycker, åtminstone jag, är om det finns servicehistorik med t ex kvitto från auktoriserad återförsäljare ( AD) Det är en garant för att klockan servats fackmannamässigt och med originaldelar vilket tyvärr inte alltid är fallet med gamla datejustar.
 

Psykel

Patek
min förra 16014, plexi och quickset =)
16014.jpg
Sjukt snygg! Den skulle jag gärna ta! Fördelen med 16014 är att den tillverkades med plexi 1985 (var väl ett av dom sista åren innan safir?), vilket betyder att jag skulle kunna greja en sån årsklocka. Kommer ihåg att nån sålde en 16014 från 1985 med blå tavla för kanske ett år sen på K&S, men jag hade inte riktigt pengarna för det. Har jag fortfarande inte, för visso! :D
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Sjukt snygg! Den skulle jag gärna ta! Fördelen med 16014 är att den tillverkades med plexi 1985 (var väl ett av dom sista åren innan safir?), vilket betyder att jag skulle kunna greja en sån årsklocka. Kommer ihåg att nån sålde en 16014 från 1985 med blå tavla för kanske ett år sen på K&S, men jag hade inte riktigt pengarna för det. Har jag fortfarande inte, för visso! :D

Min var från 1985 =)
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16014-prisbump.49981/
 
Topp