• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjarfråga Longines Conquest L3.687.4.99.6

Ogge-U

Basic
Hej,
Jag har köpt en Longines Conquest med automatiskt urverk. När jag skakar om klockan så hör jag att rotorn snurrar flera varv, stämmer det att den är frikopplad åt ena hållet och låter därför som den snurrar utan något motstånd?

Tacksam för svar.

Den snurrar åt båda hållen. Det ska inte låta på olika sätt. Är det något problem med klockan eftersom du uppmärksammat detta?

Inga problems alls, dock så hämtade jag ut klockan idag. Men snurrar jag igång den åt ena hållet så spinner den på utan motstånd tills den stannar. Kanske bra om jag går till en urmakare och kollar?

Jag förstår inte problemet, om det är något? Tänker du att rotorn ska snurra konstant? Du vrider upp klockan med kronan typ 50 varv, sedan sätter du på dig klockan och rotorn drar upp fjädern medans du bär klockan och rör dig. Du lägger ifrån dig klockan på natten och tar på den på morgonen, och så fortsätter du. Om klockan stannar när den legat längre tid än vad gångreserven är (brukar vara ca 40 timmar) kan du skaka den eller skruva upp den med kronan igen. Har du ingen handbok till klockan? Är detta din första mekaniska klocka?

Nej, alltså det är inget problem. Ursäkta min otydlighet. Det jag syftar på är att jag tycker det låter relativt mycket när rotorn snurrar åt ena hållet (det hållet den inte har något motstånd och drar upp fjädern). Åt ena hållet snurrar den max några varv innan det stannar och spänner fjädern, det andra hållet fortsätter den snurra och låter relativt högt.
Det kan funderade på då, drar den upp klockan åt båda håll, för isåf är det något fel på min.

Om inte, brukar det låta högt när den är frikopplad och bara snurrar?
Ja, är min första mekaniska.

Mvh,

Jag vet faktiskt inte om den drar upp fjädern när rotorn snurrar åt båda hållen eller bara det ena. Men när fjädern är uppdragen så är den, den kan liksom inte gå av för att rotorn snurrar för mycket. Det kan låta lite olika om rotorn när den rör sig. Jag tycker du ska bära klockan utan att bry dig om att varken dra upp eller skaka den något extra, bara bära den, och sedan kolla att den tickar på och håller tiden inom vad den nu kan ha (-10-+15sek per dag) och om allt ser bra ut är det lugnt. Skulle det visa sig att klockan har stannat på morgonen efter att du burit den hela dagen med normala rörelser så kan du börja mäta gångreserven och sedan gå tillbaka till urmakaren om det verkar knas. Mekaniska klockor har ju lite "egenheter" om man jämför med kvarts ur, men det är ju en del av charmen ;). Välkommen hit btw :happyhappy:

Det tackar jag för, att jag är välkommen hit.

Verkar ha hittat att den bara ska skruvas upp åt ena hållet. Så då bör det stämma.

Tack för dina svar!

Mvh, Oscar

Hej,
Jag har köpt en Longines Conquest med automatiskt urverk. När jag skakar om klockan så hör jag att rotorn snurrar flera varv, stämmer det att den är frikopplad åt ena hållet och låter därför som den snurrar utan något motstånd?

Tacksam för svar.

Är det en ny Longines Conquest så drar rotorn troligen upp klockan åt båda hållen.

Vilket urverk sitter i den?

Deras urverk kan låta en del. Jag har själv en Longines Master Collection och jag reagerade på samma sätt som du gjorde.
Men fick berättat för mig att det bara är rotorbladet som låter.

Högst troligt inget att oroa dig för :)

Är väl ett hederligt eta 2824-2 som sitter inuti? Min rotor låter också när man 'skakar' klockan (som också har ett 2824), absolut inga problem vill jag säga
/e

woops, missade att det var en GMT conquest! :facepalm:

Är det en ny Longines Conquest så drar rotorn troligen upp klockan åt båda hållen.

Vilket urverk sitter i den?

Deras urverk kan låta en del. Jag har själv en Longines Master Collection och jag reagerade på samma sätt som du gjorde.
Men fick berättat för mig att det bara är rotorbladet som låter.

Högst troligt inget att oroa dig för :)

Japp, det är en ny Longines Conquest.
Kaliber L704.2 (ETA A07 171)

/Oscar

Ok, verkar som att den dras upp "clockwise". Så då kan ljudet komma från att den frisläpps och att rotorblader roterar "fritt".
Dock inget jag skulle oroa mig för, särskilt inte med en ny klocka :)

Precis, verkar vara "clockwise" Fick svar från tillverkaren att eftersom den är så pass ny så kan det vara så att oljan inte hunnit sprida sig helt utan att det kan ta ett tag. Därför det låter högt.

Stort tack alla! :)

Har en conquest GMT och den låter ganska mycket när rotorn snurrar.. trodde också att det var något fel först :D Väldigt stor skillnad när jag jämför med min submariner.

Tillbaka
Topp