1. Jag har väl sakta men säkert börja landa i att det är vad man får acceptera om det ska inhandlas en mekanisk. Just nu ser det ut som att jag, om jag skulle köpa ett automatiskt urverk, skulle lägga mig någonstans på 50k+ just för att få en bra tidhållning. Dock tillkommer ju service som förmodligen skalas upp i takt med att inköpspriset ökar, så ja. Får fortsätta göra lite research, men känns som att man får mest kvalité per krona om man siktar in sig på dyrare ur.
2. Precis, just det där med hårda stötar. Även "mindre" sådana som vid cykling eller fall från skriv-/nattduksbord, som
@Jonvafan beskriver längre ned skapade problem med hans klockor. Känns som att det blir rimligt för mig personligen att ha en automatisk klocka som en "fin"-klocka. Ett mekaniskt konstverk jag kan gå runt med under mer civiliserade former; medan det får bli en tåligare quartz för rörligare, vardagliga bestyr och äventyr.
Generationsaspekten är ju väldigt intressant. Del för att det skulle vara kul att ge någonting vidare, men också ur en hållbarhetssynpunkt. Hur länge brukar de tillverka delar till klockor? Känns spontant som att förr eller senare behöver man specialbeställa gamla delar, alternativt ersätta mig andra om det inte går att få tag på. Hur stor sannolikhet är det?
Tack för tipset. Har kollat lite på Hamilton, och om mitt högst otränade klocköga ser rätt så är det där en fältklocka av något slag? Jag gillar modellen som du har, och skulle ärligt talat vilja ha en själv (det är många klockor jag har upptäckt att jag vill ha nu när jag väl grottat ned mig, haha). Men då dessa modeller gör sig bra till en ledigare klädsel, och jag själv går ganska "uppklätt" lutar jag lite mer åt dressade klockor.
Ja, mitt intryck är att mekaniska klockor är något av ett kulturellt hantverk. Precis som en exklusiv målning är en mekanisk klocka lite kreddigare, lite mer kulturellt och civiliserat. Men därför också mindre praktiskt.
Det är ju precis detta jag vill undvika. Jag planerar inte för att min klocka ska överleva ett tredje världskrig, men små stötar någon gång ibland hör på något sätt till vardagen. Eller så är det bara jag som är klumpig. Mekaniska klockor verkar som du säger vara, rent praktiskt, "underlägsna" quartzklockor. Men det finns ju någonting elegant med dom också. Den svepande sekundvisaren, det mekaniska hantverket. Det är en annan status.
Blev ingen dressad fältklocka (alpinist), utan en dykare, quartz, av det slag som
@HSK var inne på. En Precidrive. Närmare bestämt en Certina DS Action Precidrive, den äldre modellen. Den nyare modellen har en mindre "bezel" (finns det ett motsvarande ord på svenska? Dykring kanske?) och är större (43mm). Föredrar dock mindre klockor, och den äldre modellen var 41mm, vilket var perfekt. Det enda negativa är att visarna inte är vidare eleganta. Men jag antar att man inte kan få allt.