• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfrågor - SEIKO Alpinist

lofgreno

Audemars
Tack för tipset. Har kollat lite på Hamilton, och om mitt högst otränade klocköga ser rätt så är det där en fältklocka av något slag? Jag gillar modellen som du har, och skulle ärligt talat vilja ha en själv (det är många klockor jag har upptäckt att jag vill ha nu när jag väl grottat ned mig, haha). Men då dessa modeller gör sig bra till en ledigare klädsel, och jag själv går ganska "uppklätt" lutar jag lite mer åt dressade klockor.
Ja precis, det är en Field modell. Givetvis är det så, kör du uppklätt så kan den vara lite fel. Även om jag tycker den gör sig bra på svart och brunt läder också. Men som sagt, passar kanske lite bättre till mer casual look.
20191125_104955.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
1. Jag har väl sakta men säkert börja landa i att det är vad man får acceptera om det ska inhandlas en mekanisk. Just nu ser det ut som att jag, om jag skulle köpa ett automatiskt urverk, skulle lägga mig någonstans på 50k+ just för att få en bra tidhållning. Dock tillkommer ju service som förmodligen skalas upp i takt med att inköpspriset ökar, så ja. Får fortsätta göra lite research, men känns som att man får mest kvalité per krona om man siktar in sig på dyrare ur.

2. Precis, just det där med hårda stötar. Även "mindre" sådana som vid cykling eller fall från skriv-/nattduksbord, som @Jonvafan beskriver längre ned skapade problem med hans klockor. Känns som att det blir rimligt för mig personligen att ha en automatisk klocka som en "fin"-klocka. Ett mekaniskt konstverk jag kan gå runt med under mer civiliserade former; medan det får bli en tåligare quartz för rörligare, vardagliga bestyr och äventyr.



Generationsaspekten är ju väldigt intressant. Del för att det skulle vara kul att ge någonting vidare, men också ur en hållbarhetssynpunkt. Hur länge brukar de tillverka delar till klockor? Känns spontant som att förr eller senare behöver man specialbeställa gamla delar, alternativt ersätta mig andra om det inte går att få tag på. Hur stor sannolikhet är det?



Tack för tipset. Har kollat lite på Hamilton, och om mitt högst otränade klocköga ser rätt så är det där en fältklocka av något slag? Jag gillar modellen som du har, och skulle ärligt talat vilja ha en själv (det är många klockor jag har upptäckt att jag vill ha nu när jag väl grottat ned mig, haha). Men då dessa modeller gör sig bra till en ledigare klädsel, och jag själv går ganska "uppklätt" lutar jag lite mer åt dressade klockor.



:( Ja, mitt intryck är att mekaniska klockor är något av ett kulturellt hantverk. Precis som en exklusiv målning är en mekanisk klocka lite kreddigare, lite mer kulturellt och civiliserat. Men därför också mindre praktiskt.



Det är ju precis detta jag vill undvika. Jag planerar inte för att min klocka ska överleva ett tredje världskrig, men små stötar någon gång ibland hör på något sätt till vardagen. Eller så är det bara jag som är klumpig. Mekaniska klockor verkar som du säger vara, rent praktiskt, "underlägsna" quartzklockor. Men det finns ju någonting elegant med dom också. Den svepande sekundvisaren, det mekaniska hantverket. Det är en annan status.

Blev ingen dressad fältklocka (alpinist), utan en dykare, quartz, av det slag som @HSK var inne på. En Precidrive. Närmare bestämt en Certina DS Action Precidrive, den äldre modellen. Den nyare modellen har en mindre "bezel" (finns det ett motsvarande ord på svenska? Dykring kanske?) och är större (43mm). Föredrar dock mindre klockor, och den äldre modellen var 41mm, vilket var perfekt. Det enda negativa är att visarna inte är vidare eleganta. Men jag antar att man inte kan få allt.

Jag skulle inte säga att man måste gå upp till 50k utan redan kring 10k så upplever jag att kvaliteten generellt sett är riktigt bra och att man över 10-20k får kraftigt "diminishing returns" men det handlar såklart till stor del om känsla, estetik m.m. och vill man ha en viss modell så är det bara att slanta upp.

Mekaniska verk ska i regel tåla vardaglig användning men det är just osäkerheten som jag tycker är jobbig, att man ska gå omkring och vara orolig för om aktivitet x eller y är lämplig och det är väldigt befriande att inte behöva bry sig om den aspekten. Att tappa mekaniska klockor är en väldigt vanlig orsak till dyra skador och reparation medan en quartz mer eller mindre klarar sig helt oskadd av samma fall, möjligtvis att ett glasbyte är på sin plats.

Hur länge delar tillverkas är omöjligt att svara på men köper man en klocka med ett vanligt förekommande urverk så brukar tillgången på delar inte vara något problem på många år och skulle det vara så att problem uppstår så finns alltid alternativet att som du säger helt enkelt byta urverk även om det kanske inte är optimalt.

Kul med en uppdatering också och grattis till nyförvärvet! :) Jag har haft den större varianten tidigare men har nu samma 41mm-modell som du har köpt och tycker att den är mycket mer balanserad och rimlig i sina mått och så är den dessutom snyggare med bredare vridring (det kallas glasring om den inte är roterbar men de flesta, mig inkluderad, säger bara bezel oavsett typ).
 

Jonvafan

Omega
Blev ingen dressad fältklocka (alpinist), utan en dykare, quartz, av det slag som @HSK var inne på. En Precidrive. Närmare bestämt en Certina DS Action Precidrive, den äldre modellen. Den nyare modellen har en mindre "bezel" (finns det ett motsvarande ord på svenska? Dykring kanske?) och är större (43mm). Föredrar dock mindre klockor, och den äldre modellen var 41mm, vilket var perfekt. Det enda negativa är att visarna inte är vidare eleganta. Men jag antar att man inte kan få allt.

20201010_152306.jpg
20201010_152356.jpg
Det blir ju kanon det där men nog tycker jag att du även ska prova på en mekanisk klocka bara för att se om du uppskattar charmen. Kolla lite på köp och sälj, det behöver inte kosta många kronor att prova :) Det är ju inte många här på forumet som bara har en klocka i rullning ;)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Vilken insikt detta gav mig! Jag trodde att man var tvungen att köpa mekaniska klockor om man ville ha kvalité. Men när du skrev detta började jag leta efter t.ex. Omega Seamaster och hittade en sådan i quartz. Även Tudor hittade jag. De verkar också ha ett lägre pris än deras mekaniska motsvarighet. Så det var ett bra uppvaknande. En robust klocka som håller tiden och klarar lite rörelse skulle därför kunna vara en seamaster quartz!
Du kommer inte hitta något som har bättre kvalité och precision i förhållande till pris än en Certina precidrive, jäkligt robusta dessutom. Ska du slänga dig ut för stup med skärm på ryggen är nog dock en radiokontrollerad g-shock klockan för dig, nästan gratis är dom också.
Vill du absolut ha mekanisk klocka kanske lösningen kan vara att ha fler att rotera mellan eftersom du då ändå måste dra klockan och justera den innan den åker på.
Rolex är ju bra som någon nämnde men det är en annan prisklass och går ju förövrigt knappt att få tag på längre heller.
 
Jag skulle inte säga att man måste gå upp till 50k utan redan kring 10k så upplever jag att kvaliteten generellt sett är riktigt bra och att man över 10-20k får kraftigt "diminishing returns" men det handlar såklart till stor del om känsla, estetik m.m. och vill man ha en viss modell så är det bara att slanta upp.

Mekaniska verk ska i regel tåla vardaglig användning men det är just osäkerheten som jag tycker är jobbig, att man ska gå omkring och vara orolig för om aktivitet x eller y är lämplig och det är väldigt befriande att inte behöva bry sig om den aspekten. Att tappa mekaniska klockor är en väldigt vanlig orsak till dyra skador och reparation medan en quartz mer eller mindre klarar sig helt oskadd av samma fall, möjligtvis att ett glasbyte är på sin plats.

Hur länge delar tillverkas är omöjligt att svara på men köper man en klocka med ett vanligt förekommande urverk så brukar tillgången på delar inte vara något problem på många år och skulle det vara så att problem uppstår så finns alltid alternativet att som du säger helt enkelt byta urverk även om det kanske inte är optimalt.

Kul med en uppdatering också och grattis till nyförvärvet! :) Jag har haft den större varianten tidigare men har nu samma 41mm-modell som du har köpt och tycker att den är mycket mer balanserad och rimlig i sina mått och så är den dessutom snyggare med bredare vridring (det kallas glasring om den inte är roterbar men de flesta, mig inkluderad, säger bara bezel oavsett typ).

För mig som ny så känns det som att ju dyrare klocka, desto bättre kvalité. Men det stämmer nog som du säger. Får förkovra mig lite innan jag ger mig på dom större fiskarna.

Håller helt med. Det är friheten man vill åt. Slippa ängsligheten.

Tack! :) Har inte köpt än, utan funderar fortfarande. Den är snygg, men visarna är det enda som gäckar mig. Den nya Action Divern som kommer 2021 från Certina har också satt käppar i hjulet för mig lite. Så jag kanske avvaktar trots allt, haha.

Du kommer inte hitta något som har bättre kvalité och precision i förhållande till pris än en Certina precidrive, jäkligt robusta dessutom. Ska du slänga dig ut för stup med skärm på ryggen är nog dock en radiokontrollerad g-shock klockan för dig, nästan gratis är dom också.
Vill du absolut ha mekanisk klocka kanske lösningen kan vara att ha fler att rotera mellan eftersom du då ändå måste dra klockan och justera den innan den åker på.
Rolex är ju bra som någon nämnde men det är en annan prisklass och går ju förövrigt knappt att få tag på längre heller.

Kul att höra! G-shock är nog lite över min ambitionsnivå, men ska tåla vardaglig allanvändning, semester, bad o.s.v. Så jag tror att Certinan duger bra för det. Dock ska det komma en ny Action Diver 2021, och om det kommer en ny precidrive så kanske jag avvaktar till den.

Jag är öppen för att rotera mekaniska klockor i framtiden. Men det är en bit dit. Då vill man köpa sådana där rörliga "ställ" man kan hänga klockorna på så att de inte blir liggande och oljorna torkar.

Det blir ju kanon det där men nog tycker jag att du även ska prova på en mekanisk klocka bara för att se om du uppskattar charmen. Kolla lite på köp och sälj, det behöver inte kosta många kronor att prova :) Det är ju inte många här på forumet som bara har en klocka i rullning ;)

Haha, det är det som är problemet. Jag är rädd att jag ska tycka om det. Känns som en tidskrävande och potentiellt kostsam hobby. Känner jag mig själv rätt så skulle jag nog inte stanna vid en rimlig prisklass, utan vilja ha det "fetaste". Men det kommer, ska definitivt prova en i framtiden :)
 

nept

Panerai
Så du menar att den känsligaste delen i en mekanisk klocka med automatiskt uppdrag är just uppdraget?

Känsligaste vet jag inte, men om man tar bort rotorn så tycker jag iaf ett känsligt element i urverket har eliminerats...

Det känsligaste på en traditionell mekanisk klocka är väl balansfjädern och alla de pyttesmå delarna som har med tidhållningen att göra.. Dem slipper man ju med spring drive eller kvarts :)

Med det sagt har min mor en Tag Heuer med ETA-kronografverk som hon misshandlat dagligen (kanot, mountainbike, bad..) i tjugo år så allt det där om att mekaniken är känslig och inte tål något är bara trams. Det måste vara ganska extremt för att det ska spela någon roll.
 
Senast ändrad:
Topp