Hej.
Har en fråga om någon vet var man kan köpa en
ny(icke begagnat) flexlänk som är tillverkad som på äldre dagar?
Förklarar lite närmare här.
För ett halvår sedan köpte jag en ny flexlänk då jag tyckte att det var dags... min gamla länk la jag i lådan.
Herregud vad den nya länken ställde till med besvär: Den "bröts", "hoppade av" och kändes obehaglig(tur att jag inte tappade klockan). Efter 4 besök till uraffären och deras försök att laga länken bad jag om en ny. De gick med på det. Jag andades lugnt med tron om att den nya länken kommer hålla sig. Näää... samma
"roliga" historia började om. Jag vände till affären igen och förklarade hela förloppet... de visste redan då vem jag var och kunde nästan på direkten veta vad jag ville. Fast den här gången ville jag inte ha någon flexlänk alls... passade på och frågade vad problem kan ha varit. Här är förklaringen:
På Bild1 ser vi dagens länk som inte skiljer sig så mycket från 5-10 år gamla länkar,
men om man kollar noga på kanten och jämför med en äldre länk så ser man att de(kanterna) är oskyddade... Dessa oskyddade kanter gör att länken kan lätt tappa alla små delar, lätt att "ta in" smuts, lätt att bara haka in vid klädesplagg och gå sönder.
Bild2: Den äldre länken
är skyddad och därför mer säker.
Jag ställde en fråga till försäljaren: Var kan jag få tag på "skyddade" länkar?
Svaret: Njaaa... vi säljer inte såna, de tillverkas inte längre... en begagnad på Internet kan du få tag på kanske!
Vafan! Jag blev ledsen... ärligt talat, jag vägrade tro att det är sant!
Besökte några andra uraffärer och de hade inte "skyddade" länkar heller!
Tillbaka till frågan:
Vet någon var såna skyddade, icke begagnade länkar säljs?