• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet: omega constellation double eagle perpetual calender

john b

Rolex
Märke: Omega
Verk: quartz. Omega kallar det 1680, ETA kallar det 252.511
Mått: Enligt uppgift 38 mm bred, känns större.

Jag gillar quartz mer och mer. Kanske inte enklaste kretsarna, men lite mer spännande urverk man kostat på lite bättre boetter och finish.
Gillar även evighetskalendrar och att resa. Då kan man antingen köpa en JLC master mumbo jumbo för 400 000 eller vara lite praktisk och köpa roliga quartzare.


Det är en värmejusterad superquartz med evighetskalender.

Inte supersnygg design, men superball. Tycker jag iaf.
Jag tror omega constellations nytillverkade klockor säljer rätt bra till folk som inte bryr sig om klockor men vill ha något som ser lite dyrt ut.
Kanske gillar inte vi klocknördar dem generellt för att de inte längre ser ut som de klassiska pie pan-modellerna?

Köpte den i UK, den har nyss varit på spa och har nytt verk, tavla och visare. Samt en nästan orörd utsida. Najs.


Helstål med svart tavla och stålindex och visare.

Inverse mirror wrist 180

20140623_153345.jpg



Platt och fin. Skall vara 38 mm men känns större då den är bred över den integrerade länkens fäste. Upplevs kanske som en 16710.

Kul med evighetskalender, man kollar läget genom att trycka in kronan i tre sekunder då snurrar datumskivan till månadsnumret och kan justeras. Sedan snurrar den vidare till romerska siffror som visar vilket år det är i förhållande till skottår.

Kul också att den har oberoende timvisare eller hur man nu skall översätta independent hour hand. Som på en bättre gmt, så kan man bluppa fram eller bak timvisaren utan att stoppa sekundvisaren. Skönt.



Bra reflexer i index.


20140623_153605.jpg



Länken med ett schysst fjärilslås och litet snyggt märke. Det enda guldiga på klockan.

20140623_153708.jpg



I solljus blir tavlan mer grå.


20140623_153753.jpg


Trevlig klocka, som kommer göra sig i min hittills rätt blygsamma superquartz-samling. Nästa blir nog en Citizen.
John.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Cool, stort grattis!
Märkt en del icke klockintresserade med liknande klockor, och att även en del asiater köper dessa.
 

john b

Rolex
Grattis! Väldigt snyggt :) kikade på en sådan för några dagar sen. Vad innefattade servicen?

Nytt urverk, ny tavla och visare och datumhjul.

Det var ett garantiärende, hade kommit in fukt i klockan efter packningsservice. Omega noterade att felaktig packning installerats och erbjöd sig att byta allt inkråm för säkerhets skull.

Schysst tycker jag som köpte klockan efter nya stora servicen.
 

john b

Rolex
Snygg! Finns inte Constellation med dom smalare klorna längre?

Vet inte, kollar sällan på dessa i butik.
Har eg inte förrän nu varit intresserad. Hade jag vetat om att de fanns med detta urverket så hade jag gjort bättre hemläxa ang modellerna.
Nu blev det ett hastigt begagnatköp efter ha sett annons i UK.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Nytt urverk, ny tavla och visare och datumhjul.

Det var ett garantiärende, hade kommit in fukt i klockan efter packningsservice. Omega noterade att felaktig packning installerats och erbjöd sig att byta allt inkråm för säkerhets skull.

Schysst tycker jag som köpte klockan efter nya stora servicen.
Skönt med ett tryggt köp!
 

Apansson

Torpare
Riktigt jävla snygg! Älskar constellation, måste köpa en av de nya automatiska "pluma" till tjejen (och kanske en herrmodell till mig själv)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Grattis! Jag gillar double eagle-serien, förmodligen för att det finns en förkärlek till integrerade länkar. Cool oavsett :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Inget man ser ofta på KS. Kul med något udda. Dessa går tydligen som smör i Japan och Kina. Grattis!
 
Topp