• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nystartat svenskt varumärke för träklockor

Marmal

Omega
Mer av en modeklocka än en klocka för många av oss dårar på Klocksnack, men alltid kul med personer som satsar och gör verklighet av sina drömmar.

Finns väl viss konkurrens inom trä-segmentet? Tänker ex på Bamboo Watch, som bland annat säljs på Amazon. Tror också , som nämndes tidigare i tråden, att logistik och hitta återförsäljare är en viktig del i eventuell framgång.

Stort lycka till!

Tack ska du ha! :) Medlemmarna på klocksnack är som du säger kanske inte den typiska konsumenten av sådana här klockor, men det finns mycket kunskap här att lära av och jag uppskattar feedbacken, även om den verkar vara väldigt kritisk från några håll.

Jo visst det finns en hel del, framförallt en del amerikanska varumärken som WeWood och JORD. På Amazon finns det givetvis många fler exempel, men de är oftast betydligt enklare i form av kvalitet. Det är en stor utmaning i detta, att göra skillnad på träklocka och träklocka :)
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Ja, vi har sett några som kör trävisare men det är svårt att få till en bra tillverkning på dem, de bryts och spricker väldigt lätt tyvärr. Men det är rätt coolt, man skulle eventuellt välja bort sekundvisaren då den lättast går sönder.
Alright, misstänkte det! Önskar dig lycka till med din idé :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack ska du ha! :) Medlemmarna på klocksnack är som du säger kanske inte den typiska konsumenten av sådana här klockor, men det finns mycket kunskap här att lära av och jag uppskattar feedbacken, även om den verkar vara väldigt kritisk från några håll.

Jo visst det finns en hel del, framförallt en del amerikanska varumärken som WeWood och JORD. På Amazon finns det givetvis många fler exempel, men de är oftast betydligt enklare i form av kvalitet. Det är en stor utmaning i detta, att göra skillnad på träklocka och träklocka :)
Du ville ha feedback och åsikter från oss initierade med mycket kunskap. Eller var det bara positiv kritik och hejarop du efterfrågade? Den enda negativa kritiken du besvarat är typ storleken. Jag har bemödat mig att svara i två inlägg, må vara kritiska, men skulle uppskatta svar :)

Dessutom, kan du förklara vad innebörden av -"kvalitetsklockor inspirerat av berg och natur", speciellt begreppet "kvalitetsklocka"?
Den enda kvalitetsklocka i trä jag kan tänka på måste väl vara Tissots Wood Watch från åttiotalet eller dessa som är smått fantastiska; https://klocksnack.se/threads/träkl...ych-tar-konceptet-till-en-helt-ny-nivå.62292/

 

Reverso

Panerai
Det var inte riktigt min kopp av te men jag vill önska er lycka till!

De klockorna kan säkert attrahera en yngre, lite mindre klockintresserad målgrupp på mellan 16-21. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du skriver att målgruppen är snow/skate/surf men hur har du tänkt att utövare av dessa ska kunna använda klockan? Stöter man i bandhornen lär de ju knäckas hur lätt som helst?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag var inne i några butiker kring medelhavet i somras. Jag var helt iskall inför dessa träklockor, men personen jag hade med mig var en kille i 25-årsåldern som gick sig hög på dessa träklockor. Han har en historik som bandmedlem i ett gäng som spelade tung musik, gymnast, åkt twin tips och gjort bakåtvolter, hockemålvakt, spelnörd etc. det kan vara så att vi bara är för gamla. det finns en yngre kategori därute som är den rätta. De hänger inte här och är inte intresserade av status eller pengar så där har du ditt största problem. Kan du satsa på mängd och små vinster/såld enhet kanske du kan få ditt koncept i hamn. Lycka till! Nittiotalisterna är the thing.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Du får tänka på att de flesta härinne är intresserade av armbandsur som accessoar eller status/livsstilspryl. Genuint intresserade är ju inte så många. Om man struntar i tekniken och ser till designen, vilket blir det intressanta i ett sådant ur, så tycker jag också att det är alldeles för stort. Vi är kanske fel målgrupp, men med tanke på alla billiga seikour som säljs, av inte så värst hög kvalitet. så tror jag det går att sälja träur med rätt design och i mindre storlek.
Du säger emot dig själv lite när du först säger att KSare har klockor som accessoar och sen att det dryper av SEIKOs av låg kvalitet. Ex SEIKO är ju framförallt ett uppskattat märke bland entusiaster. Det jag tror du kan ha rätt i är att färre är riktigt urverksintresserade, men å andra sidan, designen och historien bakom många märken är skäl nog att nörda ner sig.
 

Marmal

Omega
Du ville ha feedback och åsikter från oss initierade med mycket kunskap. Eller var det bara positiv kritik och hejarop du efterfrågade? Den enda negativa kritiken du besvarat är typ storleken. Jag har bemödat mig att svara i två inlägg, må vara kritiska, men skulle uppskatta svar :)

Dessutom, kan du förklara vad innebörden av -"kvalitetsklockor inspirerat av berg och natur", speciellt begreppet "kvalitetsklocka"?
Den enda kvalitetsklocka i trä jag kan tänka på måste väl vara Tissots Wood Watch från åttiotalet eller dessa som är smått fantastiska; https://klocksnack.se/threads/träkl...ych-tar-konceptet-till-en-helt-ny-nivå.62292/



Självklart ska du få svar på dina inlägg :) Inte alls ute efter bara hejarop och positiv kritik, men eftersom det är flera som kommenterat storleken på nuvarande kollektion så känns det angeläget att fånga upp den synpunkten. Vad gäller mitt tidigare intresse för klockor så är det just så som jag skrivit att jag uppskattat klockor för utseendet, som många andra fick jag en Tissotklocka i studentpresent och på den vägen är det. Det vore en lögn att påstå att jag grottat ned mig Rolex och Heuer och olika urverk och utifrån det beslutat mig för att göra något eget, min stora passion för detta började helt enkelt när jag upptäckte träklockor. Jag antar att det är upp till var och en att bedöma huruvida det är en legitim bakgrund eller inte för att starta ett klockvarumärke.

Huruvida relationen ser ut till berg och natur så började jag fila på den här idén när jag åkte skidor i Österrike och fastnade för konceptet att kunna bära med mig naturen på armen. En skidsäsong är ganska så kort i förhållande till ett helt år, och att kunna bära med sig en del av berg och natur året runt var något jag verkligen gillade. Vi tog fram en logga som skulle illustrera ett berg och bestämde att döpa produkterna efter olika bergstoppar på skidorten. Materialvalen avser kopplingen till naturen. Läder som är ett naturligt material ville vi ha i mocka då vi tycker det förstärker en naturlig känsla, och valde helt enkelt att göra 2 av 3 band i mocka. Banden är gjorda utav kalvläder som är tacksamt mjukt som klockband. Det är traditionella band med det övre lagret i mocka och det undre i enklare behandlat kalvskinn.

Varför vi väljer att använda order kvalitetsklocka är helt enkelt för att vi lagt ner mycket tid på att välja rätt material för HEADPEACE. Precis som det är skillnad på stål och stål är det även skillnad på trä och trä. Dels vill man ju att träslaget ska vara fint och tilltalande men också ha rätt egenskaper. Den stora utmaningen med att göra bra träklockor är att knäcka nöten huruvida träet beter sig i fukt, skillnader i temperatur och hur sprött/ömtåligt träslaget är. Du vill att träet ska vara så statiskt som möjligt för att kunna göra klockan vattenresistent och samtidigt inte bryta glaset i spänningarna som uppstår när materialet sväller/krymper. Vi provade till exempel mineralglas först men det sprack för ofta och det gäller även för många billigare träslag som används i budgetklockor från alibaba/amazon/wish. Vi använder alltid safirglas som är starkt nog och bidrar till att fixera boetten. Vit ask är det träet som har bäst värden och det används bland annat i basebollträn och handtagen i många verktyg. Vidare valde vi att sätta in en metallboett inuti klockan som skyddar urverket mot vatten och fukt, och för att den skulle få plats var klockan tvungen att göras lite tjockare och större. Jag antar att det blir den största utmaningen för nästa kollektion, att göra dem mer slimmade men fortfarande få plats med metallboetten inuti.

Det blev ett långt inlägg nu och jag ber om ursäkt om jag missade att svara på någon fråga!
 

Marmal

Omega
Du skriver att målgruppen är snow/skate/surf men hur har du tänkt att utövare av dessa ska kunna använda klockan? Stöter man i bandhornen lär de ju knäckas hur lätt som helst?
Bra synpunkt, det är en begränsning i trä som material att inte kunna göra dem lika hållbara som stål. Och det påverkar givetvis hur mycket klockan får kosta. Vi försöker helt enkelt välja så bra och tåliga träslag som möjligt, hittills har vi inte fått tillbaka någon (peppar peppar!) som spruckit.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Självklart ska du få svar på dina inlägg :) Inte alls ute efter bara hejarop och positiv kritik, men eftersom det är flera som kommenterat storleken på nuvarande kollektion så känns det angeläget att fånga upp den synpunkten. Vad gäller mitt tidigare intresse för klockor så är det just så som jag skrivit att jag uppskattat klockor för utseendet, som många andra fick jag en Tissotklocka i studentpresent och på den vägen är det. Det vore en lögn att påstå att jag grottat ned mig Rolex och Heuer och olika urverk och utifrån det beslutat mig för att göra något eget, min stora passion för detta började helt enkelt när jag upptäckte träklockor. Jag antar att det är upp till var och en att bedöma huruvida det är en legitim bakgrund eller inte för att starta ett klockvarumärke.

Huruvida relationen ser ut till berg och natur så började jag fila på den här idén när jag åkte skidor i Österrike och fastnade för konceptet att kunna bära med mig naturen på armen. En skidsäsong är ganska så kort i förhållande till ett helt år, och att kunna bära med sig en del av berg och natur året runt var något jag verkligen gillade. Vi tog fram en logga som skulle illustrera ett berg och bestämde att döpa produkterna efter olika bergstoppar på skidorten. Materialvalen avser kopplingen till naturen. Läder som är ett naturligt material ville vi ha i mocka då vi tycker det förstärker en naturlig känsla, och valde helt enkelt att göra 2 av 3 band i mocka. Banden är gjorda utav kalvläder som är tacksamt mjukt som klockband. Det är traditionella band med det övre lagret i mocka och det undre i enklare behandlat kalvskinn.

Varför vi väljer att använda order kvalitetsklocka är helt enkelt för att vi lagt ner mycket tid på att välja rätt material för HEADPEACE. Precis som det är skillnad på stål och stål är det även skillnad på trä och trä. Dels vill man ju att träslaget ska vara fint och tilltalande men också ha rätt egenskaper. Den stora utmaningen med att göra bra träklockor är att knäcka nöten huruvida träet beter sig i fukt, skillnader i temperatur och hur sprött/ömtåligt träslaget är. Du vill att träet ska vara så statiskt som möjligt för att kunna göra klockan vattenresistent och samtidigt inte bryta glaset i spänningarna som uppstår när materialet sväller/krymper. Vi provade till exempel mineralglas först men det sprack för ofta och det gäller även för många billigare träslag som används i budgetklockor från alibaba/amazon/wish. Vi använder alltid safirglas som är starkt nog och bidrar till att fixera boetten. Vit ask är det träet som har bäst värden och det används bland annat i basebollträn och handtagen i många verktyg. Vidare valde vi att sätta in en metallboett inuti klockan som skyddar urverket mot vatten och fukt, och för att den skulle få plats var klockan tvungen att göras lite tjockare och större. Jag antar att det blir den största utmaningen för nästa kollektion, att göra dem mer slimmade men fortfarande få plats med metallboetten inuti.

Det blev ett långt inlägg nu och jag ber om ursäkt om jag missade att svara på någon fråga!
Tack för svar!
Ask växer väl rätt långt bort från bergen i Sankt Anton ;) (härligt område, min favorit i Österrike som dock inte slår Chamonixdalen). Järnmalm finns i berg...
Ja, du svarade inte på hur miljövänligt lädret var garvat, mm, men lycka till med projektet! :)
 
Senast ändrad:

Marmal

Omega
Jag var inne i några butiker kring medelhavet i somras. Jag var helt iskall inför dessa träklockor, men personen jag hade med mig var en kille i 25-årsåldern som gick sig hög på dessa träklockor. Han har en historik som bandmedlem i ett gäng som spelade tung musik, gymnast, åkt twin tips och gjort bakåtvolter, hockemålvakt, spelnörd etc. det kan vara så att vi bara är för gamla. det finns en yngre kategori därute som är den rätta. De hänger inte här och är inte intresserade av status eller pengar så där har du ditt största problem. Kan du satsa på mängd och små vinster/såld enhet kanske du kan få ditt koncept i hamn. Lycka till! Nittiotalisterna är the thing.

Tack för det! Kul story också, låter definitivt som en typiskt konsument. Du har nog helt rätt i din analys!
 

Marmal

Omega
Tack för svar!
Ask växer väl rätt långt bort från bergen i Sankt Anton ;) (härligt område, min favorit i Österrike som dock inte slår Chamonixdalen). Järnmalm finns i berg...
Ja, du svarade inte på hur miljövänligt lädret var garvat, mm, men lycka till med projektet! :)
Ja just där har vi fått tumma på förankringen, hehe! Chamonix spelar väl i en egen liga egentligen :)
Hur själva garvningsprocessen ser ut vet vi inte mycket om. Vi har besökt fabriken som gör klockan men inte den som tillverkar banden.
Tack för det! :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tjena!

Detta är mitt första inlägg på klocksnack, hittills har jag bara varit en nyfiken observatör av diskussionerna här inne, men nu tänkte jag det är dags att öppna upp mig och förhoppningsvis få lite värdefull feedback från verkliga klockentusiaster. Det är nämligen så att jag kastat mig in på marknaden för träklockor. För er som inte är några förespråkare av träklockor – fortsätt gärna läsa för det är just er jag är intresserad av att motta feedback från.

Jag har alltid haft ett intresse för klockor, dock har det inte varit något intresse som rotat sig djupare mer än att jag helt enkelt uppskattat ett snyggt armbandsur för utseendet. Detta var fram till för ett år sedan ungefär då jag av en slump fastnade för en träklocka jag såg på nätet. Jag snöade in mig fullständigt på temat och började utforska alla möjliga olika typer av varianter och modeller. Jag förstod ganska snabbt att just träklockor var något som jag ville hålla på med och fastnade för tanken att kunna bära en naturlig accessoar på armen. Jag är en skid-nisse från början och har alltid varit svag för berg och natur osv. Ja ni fattar.

Så nu har jag efter mycket om och men tillverkat min första kollektion träklockor (friskt vågat hälften vunnet, eller hur?). Det finns ju som sagt en hel del aktörer på marknaden redan, så jag är ju långt ifrån ”först på pucken” med träklockor som koncept. Däremot tyckte jag se, precis som tidigare forumtrådar här på klocksnack också tagit upp, att kvaliteten på träklockor generellt sätt är kass. De träklockor som fått lite extra kärlek och prestanda är även saftigt prissatta. Jag vet inte om ni håller med mig, men det är i alla fall min enkla marknadsanalys. Så det jag har försökt att göra är att ta fram en kollektion träklockor som inte sticker iväg i pris och samtidigt håller så god kvalitet som det bara går. Som ni förstår är ju trä ett material som begränsar möjligheten att göra klockorna till dykarur för att ta ett exempel.

Min idé som jag nu provar är alltså en träklocka som är prissatt straxt under tusenlappen och som håller hög standard i form träslag, glas, urverk och läder. Klockorna är upplagda på min hemsida https://theheadpeace.com/ som jag nu hoppas att några av er har lust att besöka och återkoppla här i tråden med kommentarer. Jag vill helt enkelt veta vad ny tycker om dem, allt från design till prestanda, och om det är någonting som ni upplever kan göras bättre tills nästa kollektion. :)

Mvh Marcus

PS
Hoppas att jag inte trampat på någon forumregel med denna post, det var i så fall inte min avsikt :)
Ingen klocka för mig! Men kanske en "rolig" accessoar för vissa.

Men varför använder ni er av rosewood (Dalbergia nigra)? Det är en akut utrotningshotad art som dessutom är förbjuden att handla med utan tillstånd! Arten får varken köpas, säljas eller transporteras för kommersiellt syfte. Och att dessutom kalla klockan med rosewood-tavla för "environmental friendly", hur tänker ni då!?

Kan vara läge att läsa på om reglerna kring CITES, Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora.

Mvh Hr_Proos
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ingen klocka för mig! Men kanske en "rolig" accessoar för vissa.

Men varför använder ni er av rosewood (Dalbergia nigra)? Det är en akut utrotningshotad art som dessutom är förbjuden att handla med utan tillstånd! Arten får varken köpas, säljas eller transporteras för kommersiellt syfte. Och att dessutom kalla klockan med rosewood-tavla för "environmental friendly", hur tänker ni då!?

Kan vara läge att läsa på om reglerna kring CITES, Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora.

Mvh Hr_Proos
Ping @Marmal. Har du något svar på mina frågor? Jag är genuint intresserad av hur ni tänker kring ert val av trädslag. Ni använder inte bara rosewood utan även ask, som sedan en tid tillbaka anses vara starkt hotad. https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/220785. Och hur resonerar ni när ni säger att produkter är "environmental /eco friendly"? Tänker ni använda er av FSC-märkt trä? https://sv.wikipedia.org/wiki/Forest_Stewardship_Council

Mvh Hr_Proos
 

Camo00

Patek
Ett välvilligt tips, som spinner vidare på det @Rozzy skriver, är att ta bort det Ni skriver om "sustainability" med mera, om Ni inte faktiskt har något att komma med! Jag hittar ingenting i Era klockor där Ni valt någon miljövänlig/hållbar väg, tvärtom. Att klockan är i trä räknas inte per automatik!
Var kommer materialen ifrån? Hållbart framtagna? Tillverkningsprocess? Transporter?
 

Marmal

Omega
Ping @Marmal. Har du något svar på mina frågor? Jag är genuint intresserad av hur ni tänker kring ert val av trädslag. Ni använder inte bara rosewood utan även ask, som sedan en tid tillbaka anses vara starkt hotad. https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/220785. Och hur resonerar ni när ni säger att produkter är "environmental /eco friendly"? Tänker ni använda er av FSC-märkt trä? https://sv.wikipedia.org/wiki/Forest_Stewardship_Council

Mvh Hr_Proos

Ledsen för sent svar! I början försökte vi hitta träslag med rätt look och egenskaper, vi blev introducerade för några olika träslag av en leverantör, bland annat Rosewood, och beslutade för att prova den som urtavla. Tyvärr var inte vår research bättre än så och vi insåg för sent att det var ett dumt val. Vi gjorde bättre research av de andra träslagen och valde en asksort som kallas för vit ask (White ash, fraxinus americana på latin) och finns i nordamerika, sandelträet kommer från odlingar i Australien och båda är friska träslag och godkända för kommersiellt bruk. Målet framöver är att bara jobba med miljömärkta material, det är helt klart att vi inte lyckats med det hittills.
 
Topp