Med ett förflutet i kreditupplysningsbranschen, kan jag råda alla och envar, att man kan aldrig vara tillräckligt paranoid. Jag litar inte på någon, oavsett hur ärlig uppsyn vederbörande har. Tipset någon gav om att kliva in på banken var nog det bästa. Om inte annat finns det vittnen både live, och på bankens kameraövervakning om det skulle bli något knas senare.
Ett bra alternativ i affärer med lite större belopp, är som brukligt när man köper och säljer bil privat. Gå in på banken med din köpare och se till att vederbörande köper en bankväxel, som sedan löses in/förs över till ditt konto INNAN klockan lämnas över. Har själv gjort transaktioner i 50+K-klassen på bank, och det har funkat lysande.
En köpare som inte fixar detta upplägg är troligtvis inte seriös. Nackdelen med detta upplägg är ju att det bara funkar F2F, men detta sätt kan man ju begränsa sig till om man vill vara säker. Har själv klarat mig helt utan att bli blåst någon gång. Ändå har jag en gång skickat förskott till en kille när jag köpte en dator på 7K i början av 2000-talet. Var rätt nervös den gången att det skulle dyka upp en låda med tegelstenar istället, men det gick bra.
Så, oavsett ni köper eller säljer, här är några tips;
1. Skaffa ett gratiskonto på Ratsit eller motsvarande, för att kunna verifiera säljarens/köparens personuppgifter.
2. Vid försäljning av större belopp, ring även KfM och kolla om personen har ett skuldsaldo hos dem, och även vilken typ i så fall.
3. Gå vid tveksamheter först till AD för att verifiera klockan, och sen till banken för att göra upp affären.
4. Är du riktigt paranoid, kan du även registrera dig på Lexbase, och på så sätt kolla om personen är straffad, t ex för bedrägeri.
Man kan aldrig vara helt säker, men ju grundligare man gör sin hemläxa, desto mindre är risken att man blir blåst.