• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt rip off märke?

Hej! Skulle in på uret och slö surfa lite klockor (så som man ju gör) men sidan var då stängd pga av dem skulle ”förnya sitt sortiment”. Upptäckte då ett märke som jag sett för första gången So&Co new york? Kan ju vara det största rip off märket hittills? Nån som stött på tidigare?
mcyc1w.png

4h5dsj.png

rstqig.png

Jämför Kompass. Samma skit. Invicta är inte mycket bättre.

Men utanför nördkretsen så går de här ripoff-märkena som "snygga klockor". Inte så konstigt kanske när designen är tagen från diverse ikoner.

Jämför Kompass. Samma skit. Invicta är inte mycket bättre.

Men utanför nördkretsen så går de här ripoff-märkena som "snygga klockor". Inte så konstigt kanske när designen är tagen från diverse ikoner.
Jo jag vet men kompass till exempel är väl mest submariner rip off, även invicta,har ingen större koll så men känns som att rip off på gmt och på breitling modeller är ovanligare?

Jo jag vet men kompass till exempel är väl mest submariner rip off, även invicta,har ingen större koll så men känns som att rip off på gmt och på breitling modeller är ovanligare?

Om dina ögon överlever det, kolla hela Kompass sortiment. Tydliga AP-kopior bland annat.

Apropå Invicta
Screenshot_20171106-225757.png
Screenshot_20171106-225843.png

Det gör lite ont faktiskt. Så svårt kan det inte vara att göra en egen design.
Nej precis min tanke också bättre egen design och risken för att den är ful, än rak kopia och bara ren lathet. Men alltså vad är poängen med klockan? En kopia av en guld daytona som folk ska tro är riktig guld eller bara se ut som en Rolex på avstånd? Jag har inget problem med att alla inte har råd med guldrolex (eller inte vill ha) men man köper ju inte en kopia för 1000kr och hoppas att folk ska tro att det är the real deal? Du får ganska schyst seiko för den pengen

Haha, har inte sett så tydliga plagiat på ett bra tag. Rålex såklart (kreativt dock att fusionera daytona och op, not!) men även breitling, iwc aquatimer, junghans max bill och tycker mig nästan se visare från seiko tuna...

Å andra sidan vill den stora massan (som inte inkluderar KS-medlemmar) bara ha en snygg klocka.

Jag tror så här. Nästan alla människor vet att det finns tillverkare som Rolex, Omega, Breitling och kanske Tag Heuer, men nästan ingen kan känna igen en på lite avstånd. Med andra ord. Majoriteten vet inte att det är ripoffs på kända klockor.

Håller helt med om att invicta gör många kopior gällande designen . Jag måste däremot " försvara" dem lite och erkänna att jag äger en invicta 8926 ( deras submariner homage) .

Jag köpte klockan som ett test för att bära en dykarklocka innan jag köper en " riktig " dykare. Och jag måste ändå ge invicta lite beröm , screw-down krona , 200 m djup och ett inte allt för dåligt Seiko nh35a urverk . Jag har nu köpt en Seiko dykare som ersättare till invictan.

Nu har jag tänkt lära mig modda lite som ett nästa steg i mitt nördande ( byta dial, visare, bezel och kanske slipa boet till en lite mjukare form), och självklart börjar jag då leka med min invicta ( den är så billig så går det åt helv**e gör det inget). Så för mig har invicta fyllt en funktion ( den tillåter mig testa sånt jag annars inte hade gjort) .

Jag försvarar inte so and co eller kompass på något sätt . Invicta kommer undan lite i mina ögon pga deras urverk från seiko som då enkelt kan moddas. Samt borde ha bättre kvalité än so and co eller kompass.

Senast ändrad:
Tror de absolut flesta inte har koll på hur en submariner tillexempel ser ut och har ingen aning om att det är en rolex om du inte kör upp klockan i ansiktet så de kan läsa rolex på urtavlan.

Har ingen statistik bakom men rolex sub måste väl vara en av dem mest köpte klockorna när det handlar om dyrare klockor så designen är väldigt bra. Därför köper folk sub kopior som inte har koll på att det är en ripoff.

Sen finns det ju självklart de som vill att det ska se ut som en rolex på håll.

Håller helt med om att invicta gör många kopior gällande designen . Jag måste däremot " försvara" dem lite och erkänna att jag äger en invicta 8926 ( deras submariner homage) .

Jag köpte klockan som ett test för att bära en dykarklocka innan jag köper en " riktig " dykare. Och jag måste ändå ge invicta lite beröm , screw-down krona , 200 m djup och ett inte allt för dåligt Seiko nh35a urverk . Jag har nu köpt en Seiko dykare som ersättare till invictan.

Nu har jag tänkt lära mig modda lite som ett nästa steg i mitt nördande ( byta dial, visare, bezel och kanske slipa boet till en lite mjukare form), och självklart börjar jag då leka med min invicta ( den är så billig så går det åt helv**e gör det inget). Så för mig har invicta fyllt en funktion ( den tillåter mig testa sånt jag annars inte hade gjort) .

Jag försvarar inte so and co eller kompass på något sätt . Invicta kommer undan lite i mina ögon pga deras urverk från seiko som då enkelt kan moddas. Samt borde ha bättre kvalité än so and co eller kompass.
Men då kan man ju likväl köpa en Seiko från början att modda. Dessa har också bra specc för liknande priser och utan stulen design. Rena kopior tycker jag inte går att försvara då hela upplägget är att indirekt tjäna pengar på någon annans produkt.

Men då kan man ju likväl köpa en Seiko från början att modda. Dessa har också bra specc för liknande priser och utan stulen design. Rena kopior tycker jag inte går att försvara då hela upplägget är att indirekt tjäna pengar på någon annans produkt.

Där håller jag med dig. Men det jag menade va att Invicta är ändå bättre än typ so and co iaf. Sen är en ren kopia en klocka där de till och med skriver rolex på tavlan tycker jag ( typ rolex-kopia köpt i Thailand för 200) . Det invicta gör är väll mer att stjäla designen ( inte heller så bra ) . Och som sagt , du har rätt . Jag köpte invictan i tron om att jag köpte en bättre klocka än säg Gant eller D Wellington, invictan gör ju vissa saker för att ändå verka bättre ( klarar bra med djup och har lumen i sin bezel mm ).
Men nu vet jag bättre och kommer i framtiden att hålla mig till seiko och andra sanna märken.

Är ganska ny gällande detta med klockor och det lyser igenom när man pratar med folk här på KS . Alla kan så otroligt mycket, men jag jobbar på det .....

Min Far gillar klockor och äger en Rolex Sub bland annat. Han gav mig min första riktiga klocka, en Bulova automatare för några år sedan. Jag får rådfråga honom vid nästa klockköp :)

Senast ändrad:
Där håller jag med dig. Men det jag menade va att Invicta är ändå bättre än typ so and co iaf. Sen är en ren kopia en klocka där de till och med skriver rolex på tavlan tycker jag ( typ rolex-kopia köpt i Thailand för 200) . Det invicta gör är väll mer att stjäla designen ( inte heller så bra ) . Och som sagt , du har rätt . Jag köpte invictan i tron om att jag köpte en bättre klocka än säg Gant eller D Wellington, invictan gör ju vissa saker för att ändå verka bättre ( klarar bra med djup och har lumen i sin bezel mm ).
Men nu vet jag bättre och kommer i framtiden att hålla mig till seiko och andra sanna märken.

Är ganska ny gällande detta med klockor och det lyser igenom när man pratar med folk här på KS . Alla kan så otroligt mycket, men jag jobbar på det .....

Min Far gillar klockor och äger en en sin mariner bland annat. Han gav mig min första riktiga klocka en bulova automatare för några år sedan. Jag får rådfråga honom vid nästa klockköp :)
Någonstans ska ju klockintresset börja, och hellre då med en Invicta än med en DW!:D

Screenshot_20171106-133626.png
Någonstans ska ju klockintresset börja, och hellre då med en Invicta än med en DW!:D

Kan rådfråga dig här och nu . Har hittar en snygg klocka av märket "orient" . Är det som invicta ( så där på gränsen till accepterad) ?? Eller kan jag bära den utan att skämmas??

Senast ändrad:
Screenshot_20171106-133626.png

Kan rådfråga dig här och nu . Här hittar en snygg klocka av märket "orient" . Är det som invicta ( så där på gränsen till accepterad) ?? Eller kan jag bära den utan att skämmas??
Om du frågar mig tycker jag att du ska köpa en Seiko eller en Tissot istället. Du slipper då fundera på om din klocka är ”accepterad” eller inte! Men det är ju också upp till dig. I min mening är inte den dyraste klockan den som sitter bäst på armen, utan den klocka som bärs med störst självförtroende! :)

Om du frågar mig tycker jag att du ska köpa en Seiko eller en Tissot istället. Du slipper då fundera på om din klocka är ”accepterad” eller inte! Men det är ju också upp till dig. I min mening är inte den dyraste klockan den som sitter bäst på armen, utan den klocka som bärs med störst självförtroende! :)

Så sant som det va sagt . Med självförtroende och pondus kan du bära vad som helst .

Men det blir nog orienten i så fall enbart då den är så pass snygg och jag hittar ingen liknande inom Seikos sortiment ( sen att den inte är en rippoff helt och hållet hjälper ju också - läs typ "so and co "eller" triwa" ) .

Ska kolla in tissot innan köp dock :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp