• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt rip off märke?

Så sant som det va sagt . Med självförtroende och pondus kan du bära vad som helst .

Men det blir nog orienten iaf enbart då den är snygg och jag hittar ingen liknande inom Seikos sortiment ( sen att den inte är en rippoff helt och hållet hjälper - läs typ so and co eller triwa ) .

Ska kolla in tissot innan köp dock :)

@Spindel är väl expert på Orient om inte minnet sviktar helt. Han har säkert bra input.

Screenshot_20171106-133626.png

Kan rådfråga dig här och nu . Här hittar en snygg klocka av märket "orient" . Är det som invicta ( så där på gränsen till accepterad) ?? Eller kan jag bära den utan att skämmas??
Orient är hur lugnt som helst!!

Så sant som det va sagt . Med självförtroende och pondus kan du bära vad som helst .

Men det blir nog orienten iaf enbart då den är snygg och jag hittar ingen liknande inom Seikos sortiment ( sen att den inte är en rippoff helt och hållet hjälper - läs typ so and co eller triwa ) .

Orient är det inga fel på. Aldrig ägt någon själv men läser man runt så verkar det vara mycket pang för pengen.

Orient är det inga fel på. Aldrig ägt någon själv men läser man runt så verkar det vara mycket pang för pengen.

Och designen ( iaf på den jag tänkt köpa ) verkar inte vara stulen för jag har svårt att hitta någon som liknar den ( gillar främst sättet den presenterar dagen på ) . Skickar bild på den igen då den va för jäkla fin .
Screenshot_20171106-133626.png

Låter bra det! Uppdatera gärna här när du köpt!:)

tycker att det är tråkigt att märken kopierar klassiska och vackra modeller. Det finns samtidigt en sak som jag inte förstår, när en person säger att dom tycker att klockan som har kopierat modellen ser gräslig ut. Det blir på något sätt motsägelsefullt, sen att man använder andra material och billiga urverk är en annan femma. Det är ju sällan dessa kopior är så olika originalet att dom skulle klassas som gräsliga, rent objektivt sätt. :bored:

Tycker det är otroligt att det är så lätt och uppenbarligen lagligt att göra så uppenbara ripoffs. Noll designkostnad och inköpspris på några kronor från Ali.

tycker att det är tråkigt att märken kopierar klassiska och vackra modeller. Det finns samtidigt en sak som jag inte förstår, när en person säger att dom tycker att klockan som har kopierat modellen ser gräslig ut. Det blir på något sätt motsägelsefullt, sen att man använder andra material och billiga urverk är en annan femma. Det är ju sällan dessa kopior är så olika originalet att dom skulle klassas som gräsliga, rent objektivt sätt. :bored:
Det är väl för att dom flesta billiga kopior inte träffar rätt på de små detaljer som gör en fantastisk helhet, och fel på dessa detaljer är helt förödande.

Senast ändrad:
Nu är den beställd . Hade lovat sambon att det inte skulle köpas fler klockor 2017 , men den har så lågt pris så även hon vek sig :) . Klockan kommer på cirka en vecka skulle jag tro. Så håll koll i " paket öppnar tråden" för bilder :)
Härligt! Hahah det är alltid svårt att sätta en gräns för klock-köp, för de är alltid omöjliga att hålla! :D

Orient är kung!

Bra robusta klockor. De mekaniska är in-house urverk. Kvartsarna är oftast seiko, samt en och annan miyota.

So & Co New York 5009.1 såg rätt frestande ut!
Har länge spånat på en Datejust, men har inte blivit någon affär än.
Och så nu kan jag köpa HUNDRA stycken för samma pris... (MED KRONOGRAF)
Tur man har is i magen alltså!!

Pengar finns, pengar fanns! :p:D:D:D

1.jpg

Jsg skulle säga att den är ”inspirerad” av en Franck Muller Las Vegas... inte helt ok tycker jag...

Jag håller helt med dig, "Franck Muller - Las Vegas" får i detta fall kallas för originalet. Däremot finns det tillräckligt med skillnader för att jag skulle göra samma köp av Orienten igen ( för den är redan köpt).

Slutsats: Jag är så nöjd med köpet ( trots tydlig "inspiration" från en dyrare och finare klocka ).
Det hjälper också att jag tycker Orient har en snyggare lösning på datumvisningen än " originalet" Franck Muller har.

Att låna form och design i viss mån ser jag bara som en hyllning och måste även vara ok då vi inte hade fått mycket nytt annars. Att dock göra en klocka så lik som möjligt mot originalet förutom kvalitet och detaljerna som gör klockan så tycker jag nästan det är värre med legitima klockföretag som sätter på sitt märke än att det står Rolex/ folex..

Att låna form och design i viss mån ser jag bara som en hyllning och måste även vara ok då vi inte hade fått mycket nytt annars. Att dock göra en klocka så lik som möjligt mot originalet förutom kvalitet och detaljerna som gör klockan så tycker jag nästan det är värre med legitima klockföretag som sätter på sitt märke än att det står Rolex/ folex..
Fast när det gäller GMT:n har de ju faktiskt förbättrat formgivningen med snyggare visare och förbättrat funktionen (med kvartsverk)...är lite sugen faktiskt...:D (Sjukt ful logga gör nog att det inte blir nåt köp trots allt...:()

Fast när det gäller GMT:n har de ju faktiskt förbättrat formgivningen med snyggare visare och förbättrat funktionen (med kvartsverk)...är lite sugen faktiskt...:D (Sjukt ful logga gör nog att det inte blir nåt köp trots allt...:()

Nu syftade jag inte enbart på Invictaklockan som jag nästan hade kunnat tycka va ok i lånad design förutom index, visare och förstoringsglas. Sen gillar jag inte Invicta i vilket fall men det är en annan sak. Menar du att dom förbättrat funktionen iom gmt eller för att det är ett kvartsverk?

Nu syftade jag inte enbart på Invictaklockan som jag nästan hade kunnat tycka va ok i lånad design förutom index, visare och förstoringsglas. Sen gillar jag inte Invicta i vilket fall men det är en annan sak. Menar du att dom förbättrat funktionen iom gmt eller för att det är ett kvartsverk?
Nä jag tänkte den SO & HO (eller vad den nu hette) som har gjort en klocka som är rätt så lik forumfavoritens GMT Master. Och att för mig är deras variant bättre tack vare snygga visare och kvarts.:)

Nä jag tänkte den SO & HO (eller vad den nu hette) som har gjort en klocka som är rätt så lik forumfavoritens GMT Master. Och att för mig är deras variant bättre tack vare snygga visare och kvarts.:)

Aha ok, några öl kan ha försämrat min uppfattningsförmåga något ;) Master är absolut ingen favorit för mig och är beredd att hålla med om visarna. Har inget i mot kvarts och tiden hålls ju helt klart bättre men tillhör skaran som uppskattar hantverket och känslan i en mekanisk klocka och gillar tanken på att några generationer senare använder samma klocka och innehåll om man har tur

Ang stundande klockköp så hade jag väntat till fredag. Bl.a. Long Island Watch kommer ha rea på just Orient. Inte säkert de är billigast för det dock.

Tillbaka
Topp