• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt urverk

Timmen

Basic
C7820365-9AF2-472C-8112-7162CC16B1BD.jpeg
Hej. Har en gammal Seiko med sentimental värde. Urmakare skulle ha 4000kr för att laga den. Går inte att ställa klockan då Visarna snurrar ibland bara och oregelbundet emot varandra när man snurrar på kronan. Kronan är dessutom intryckt. Min fråga är om man inte bara skulle kunna byta verket? Borde väl inte kosta 4000 för ett Seiko (eller annat) kvarts verk?
Några idéer på vilket verk som skulle kunna passa?
Finns det någon här på forumet som skulle tänkas göra en sådan operation?
Bifogar bilder.
Tack

Bilagor

• 74C8D68E-746B-46C4-8E90-566B2DE84977.jpeg
    74C8D68E-746B-46C4-8E90-566B2DE84977.jpeg
    356.9 KB · Visningar: 3
C7820365-9AF2-472C-8112-7162CC16B1BD.jpeg
Hej. Har en gammal Seiko med sentimental värde. Urmakare skulle ha 4000kr för att laga den. Går inte att ställa klockan då Visarna snurrar ibland bara och oregelbundet emot varandra när man snurrar på kronan. Kronan är dessutom intryckt. Min fråga är om man inte bara skulle kunna byta verket? Borde väl inte kosta 4000 för ett Seiko (eller annat) kvarts verk?
Några idéer på vilket verk som skulle kunna passa?
Finns det någon här på forumet som skulle tänkas göra en sådan operation?
Bifogar bilder.
Tack
Har pillat lite med dessa verk (7t32) enklast är ju att hitta en donator, kan hittas på Tradera ibland för runt en 5-hundring, om man har tur funkar allt, finns även några andra verk som ska passa direkt, (Y182B Yema, Pulsar, Lorus, Alba) och YM52A båda kan vara märkta Shoijiri / Epson men hur lätta dom är att få tag på vet jag ej, har ej testat själv. Och det låter som ett mekaniskt fel på verket, förmodligen något kugghjul som gett upp, mkt plastgrejer i dom här verken. En liten bild på ett 7t32, så man kan kanske förstå att en uris vill ha lite för att serva ett sådant.
7t32.jpg

Tillbaka
Topp