• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt vintagegodis

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Måste förtydliga nu att jag inte tror att länken är värd $1000 men det hoppas jag ni förstod? Dock vet jag inte vad den är värd med för korta bandstiftsrör. Är ett visst objekt som har rusat lite...
Haha, du menar "Arne"? Såg den på tratten igår. Tycker själva Zenithn ser riktigt mysig ut, synd bara att den är 32-33mm

För övrig, vad menar du med förkorta bandstiftrör? :) tycker din och den på tratten är rätt lika? Lär mig!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha, du menar "Arne"? Såg den på tratten igår. Tycker själva Zenithn ser riktigt mysig ut, synd bara att den är 32-33mm

För övrig, vad menar du med förkorta bandstiftrör? :) tycker din och den på tratten är rätt lika? Lär mig!
Hehe, precis! Älskar Arne-gravyren, charmigare blir det inte.

Syftar på att länken endast är 15-16 mm där den fästs i bandhornen, dvs för liten för alla Rolexmodeller utom kanske Princen? Jag har ett glapp jag för tillfället fyllt upp med läderbitar.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Hehe, precis! Älskar Arne-gravyren, charmigare blir det inte.

Syftar på att länken endast är 15-16 mm där den fästs i bandhornen, dvs för liten för alla Rolexmodeller utom kanske Princen? Jag har ett glapp jag för tillfället fyllt upp med läderbitar.
Tackar, då förstår jag! Är 15-16mm standard, eller finns den i många andra storlekar?
 

JohanHLM

Rolex
Måste förtydliga nu att jag inte tror att länken är värd $1000 men det hoppas jag ni förstod? Dock vet jag inte vad den är värd med för korta bandstiftsrör. Är ett visst objekt som har rusat lite...
Hehe, gillade den och ställde frågan om länken var tidsenligt och stämplat GF :)
Är fullt medveten om att 1000$ är väl tilltaget och givetvis är denna inte värd särskilt mycket med bla. "Arne" på låset.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Såg inte tråden förrän nu. Klockan (klockorna) blir otroligt vackra med de där tidiga Oysterlänkarna! Helt rätt att bandstiftsröret slipades till rätt dimension. Enda nackdelen - om man nu ens kan tänka så - är att storleken med tidens mått mätt gör att klockan lätt framstår som en dammodell, särskilt med det smala armbandet. Detta gäller också senare nitade länkar, som är mycket smala vid låset.

Men det tar ju inte bort något av skönheten! Bubbelbacken var för övrigt DEN Rolexmodell man samlade på innan internet dundrade igång sportisarnas era.

När det gäller det något för korta bandstiftsröret, kanske det skulle vara värt att kosta på ett besök hos en skicklig guldsmed för nytillverkning och perfekt passform?

mvh A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såg inte tråden förrän nu. Klockan (klockorna) blir otroligt vackra med de där tidiga Oysterlänkarna! Helt rätt att bandstiftsröret slipades till rätt dimension. Enda nackdelen - om man nu ens kan tänka så - är att storleken med tidens mått mätt gör att klockan lätt framstår som en dammodell, särskilt med det smala armbandet. Detta gäller också senare nitade länkar, som är mycket smala vid låset.

Men det tar ju inte bort något av skönheten! Bubbelbacken var för övrigt DEN Rolexmodell man samlade på innan internet dundrade igång sportisarnas era.

När det gäller det något för korta bandstiftsröret, kanske det skulle vara värt att kosta på ett besök hos en skicklig guldsmed för nytillverkning och perfekt passform?

mvh A
Att de inte riktigt passar är lite av charmen faktiskt. Se när hardcore-nördarna visar gammelkronograferna från Rolex med smala underliga länkar. Är en riktig sucker för originallooken så att det känns som bandet satt på från början. Angående länkarna skiljer det ju lite. Den länken jag köpte är jämbred på ca 14,5 mm medan de mindre nitade länkarna smalnar av kraftigt. De nitade 20 mm länkarna är däremot normala väl? Om man tittar noga ser man även att min länk har en annan konstruktion är de senare. Sidoplåtarna sitter på andra ställen så att de ger ett bättre stöd när länken fjädrar.

Angående länkpassningen är det nog idealt att lägga in en rörbit i lite mjukare metall på varje sida. För tillfället fungerar dock läder bra
 
Topp