• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Obrukbar Rolex efter kostnadsförslag.

Är väl inte riktigt så svartvitt? Ber jag en bilverkstad ta bort topplocket på min bil för den låter konstigt, så kanske man får räkna med att det uppstår eventuellt knas på vägen? Är självklart omöjligt att ge ett prisförslag på reparation av klockan utan att öppna den och kika vad som felar, däremot tycker jag det låter som kommunikationen inte varit på topp mellan er när du lämnade in klockan.
Herregud. Produkten som lämnas in ska självklart komma tillbaka i motsvarande skick. Allt annat är trams. Lämnar jag in en bil som inte går att köra därifrån med när jag lämnar ska de självklart åtgärda detta. Allt annat är trams.

Reklamera tjänsten TS. Hota med ARN. Anmäl till ARN

Herregud. Produkten som lämnas in ska självklart komma tillbaka i motsvarande skick. Allt annat är trams. Lämnar jag in en bil som inte går att köra därifrån med när jag lämnar ska de självklart åtgärda detta. Allt annat är trams.

Reklamera tjänsten TS. Hota med ARN. Anmäl till ARN
Ta inte i så du får en stroke nu. Allt i är som sagt inte så svartvitt även om det självfallet är trist när man blir less och besviken.

Ger upp, köper ny klocka i en annan butik.
Nymans u

detaljerna är följande, jag lämnar in min klocka som behöver gås igenom, och den skickas till fabriken i Schweiz för genomgång med ett kostnadsförslag på 32 000 kr, som jag just då tackade nej till. När jag fick tillbaka klockan så gick den överhuvudtaget inte alls, efter flera kontakter med butiken ifråga både muntligt och skriftligt så får jag till slut ett svar att “det kan bli så när man öppnar en klocka” De är överhuvudtaget inte intresserade av någon som helst kompensation, utan vill jag ha min klocka reparerad så kostar det 32,000:-.
Jag tycker inte det är ok utan känner mig rejält lurad.
En butik i Sthlm ville ha 30kkr för en fullservice på pappas datejust från 80-talet. Sa att det var normalt på en sådan gammal klocka, som saknar servicehistorik och något om utgående delar som är svåra att få tag i?
Tyckte att priset lät orimligt.
Vill minnas att fullservice för några år sedan kostade 10-15kkr, beroende på vad som skulle bytas ut.

En butik i Sthlm ville ha 30kkr för en fullservice på pappas datejust från 80-talet. Sa att det var normalt på en sådan gammal klocka, som saknar servicehistorik och något om utgående delar som är svåra att få tag i?
Tyckte att priset lät orimligt.
Vill minnas att fullservice för några år sedan kostade 10-15kkr, beroende på vad som skulle bytas ut.

Känns som att de flesta historier om serviceförslag här bör vara lite mer utförliga för att kunna kommenteras på. Att vara säga ett belopp och att det känns orimligt utan att kunna specificera vad det rör sig om känns lite som att ropa ut till klagokören för att få gehör. Har du inte servat klockan på 53 år anser jag det inte alls orimligt heller för den delen, om det nu är en fullservice det rör sig om. Fullservice innebär att man återställer klockan till nyskick och på 53 år är det rätt rimligt att mycket måste bytas, därav det höga prisförslaget. Troligen hade ni kunnat vara tydliga med att ni inte vill att kosmetiska delar ska bytas ut då de har sentimentalt värde, och då komma undan billigare med en service av urverket.

Känns som att de flesta historier om serviceförslag här bör vara lite mer utförliga för att kunna kommenteras på. Att vara säga ett belopp och att det känns orimligt utan att kunna specificera vad det rör sig om känns lite som att ropa ut till klagokören för att få gehör. Har du inte servat klockan på 53 år anser jag det inte alls orimligt heller för den delen, om det nu är en fullservice det rör sig om. Fullservice innebär att man återställer klockan till nyskick och på 53 år är det rätt rimligt att mycket måste bytas, därav det höga prisförslaget. Troligen hade ni kunnat vara tydliga med att ni inte vill att kosmetiska delar ska bytas ut då de har sentimentalt värde, och då komma undan billigare med en service av urverket.
Visst är det så.
Jag kan tyvärr inte ge dig mer detalj. Då jag var mest nyfiken på dagspriset för en fullservice. Det var alltså en snabbfråga, utan att öppna klockan, och hennes bästa bedömning (worst case). Jag jämförde svaren jag fick för några år sedan. Tror att det var kring 2015, minns inte exakt.

Men absolut jag köper att timpriset, valutaväxling, inflationen etc är helt annat idag. Men ändå, lite svårmotiverad. Då köper man en ”Tudor” och nöjer sig så. Ungefär så.

Visst är det så.
Jag kan tyvärr inte ge dig mer detalj. Då jag var mest nyfiken på dagspriset för en fullservice. Det var alltså en snabbfråga, utan att öppna klockan, och hennes bästa bedömning (worst case). Jag jämförde svaren jag fick för några år sedan. Tror att det var kring 2015, minns inte exakt.

Men absolut jag köper att timpriset, valutaväxling, inflationen etc är helt annat idag. Men ändå, lite svårmotiverad. Då köper man en ”Tudor” och nöjer sig så. Ungefär så.
Ser Nymans tagit bort sin "Serviceprislista".
RobE har den dock kvar. Hoppas den hjälper.

Förstår jag det rätt så har butiken skickat ner klockan till Rolex (Schweiz) som gett ett kostnadsförslag som sedan blivit nekat.

Butiken har enbart agerat mellanhand men stämplas som svartafåret?

Så istället för att serva klockan, antingen på angivet ställe eller nån övrig AD, så ska du vaska klockan och köpa en ny? Det låter ju inte som rationellt tänkande riktigt. Om klockan är i så dåligt skick att den ramlade i bitar av att öppna baklocket så tror jag inte den gick särskilt rimligt innan. Typ inte alls. Nånting i den här storyn stämmer inte.

Har skrivit till affären och bett att någon form av ansvarig eller ägaren ska ta kontakt med mig för ungefär en vecka sedan, ingen återkoppling.
Och vad tycker du de ska säga som inte redan sagts?

Du fick kostnadsförslag som du avböjde.

Du klagade på att uret inte fungerade efter återlämnande,varpå butiksbiträdet svarade att ibland händer sådant.

Där och då skulle väl diskussion tagits om varför och om det ev kunde vara,tal om någon reklamation,men har du inte betalat för reparation Eller service blir det nog svårt driva vidare om butiken nekar.

Kund har gått till butik och lämnat in klockan. Vad som händer däremellan tills den kommer tillbaka till kunden är INTE kundens ansvar, utan näringsidkarens.

Normalt sett ser en erfaren urmakare det generella skicket redan efter att lyft på rotor och automatikhjul.
Att det som finns kvar av oljor och smuts rör på sig efter nekat KF är helt rimligt vilket butik förklarat till kund.

Sen att 32K förmodligen rör sig om en hel del kosmetiskt som t.ex. repade bryggor, ny bakboett pga rostporer etc. utöver service och delar som ingår i vanlig service.

Senast ändrad:
detaljerna är följande, jag lämnar in min klocka som behöver gås igenom, och den skickas till fabriken i Schweiz för genomgång med ett kostnadsförslag på 32 000 kr, som jag just då tackade nej till. När jag fick tillbaka klockan så gick den överhuvudtaget inte alls, efter flera kontakter med butiken ifråga både muntligt och skriftligt så får jag till slut ett svar att “det kan bli så när man öppnar en klocka” De är överhuvudtaget inte intresserade av någon som helst kompensation, utan vill jag ha min klocka reparerad så kostar det 32,000:-.
Jag tycker inte det är ok utan känner mig rejält lurad.
- Vad ingick i kostnadsförslaget, antar att du fick det noggrant specificerat?

Ser Nymans tagit bort sin "Serviceprislista".
RobE har den dock kvar. Hoppas den hjälper.

Har man höjt priserna drastiskt nyligen? Jag följer inte precis dagsnoteringarna, men brukade inte en vanlig service ligga på runt 7-8 tkr för ett par år sedan?
C1B08C86-B814-433D-A8F9-3B1BF0110E34.jpeg

Har man höjt priserna drastiskt nyligen? Jag följer inte precis dagsnoteringarna, men brukade inte en vanlig service ligga på runt 7-8 tkr för ett par år sedan?
C1B08C86-B814-433D-A8F9-3B1BF0110E34.jpeg
Vem har inte höjt priserna drastiskt de senaste åren (året)?
Har servicepriser på Rolex ökat mer än ost&mjölk?

Drssutom drabbar det ju knappast någon fattig....

Priserna för reservdelar till Rolex har gått upp markant sedan 2017 och därmed har priser för service gått upp
Det är väl inte så vansinnigt med delar som byts vid en vanlig service? Såvida inte nått är uppenbart kasst. Känns ju sinnesjukt att betala 15k för en service på ett inte speciellt mega avancerat verk.

Det är väl inte så vansinnigt med delar som byts vid en vanlig service? Såvida inte nått är uppenbart kasst. Känns ju sinnesjukt att betala 15k för en service på ett inte speciellt mega avancerat verk.
Ja det går säkert göra själv för en bråkdel...
Precis som allt annat där man anlitar Någon Annan så får man göra själv/hitta billigare alternativ om man anser det vara (för) dyrt hos en näringsidkare

Ja det går säkert göra själv för en bråkdel...
Precis som allt annat där man anlitar Någon Annan så får man göra själv/hitta billigare alternativ om man anser det vara (för) dyrt hos en näringsidkare
Det finns iofs ett ganska brett spann mellan att tyst acceptera vilka priser som helst utan att dryfta det med någon, och att göra jobbet själv.

Senast ändrad:
Såklart har priserna på kosmetiska delar och mer unika sådana gått upp mycket mer i pris än delar till urverk. Men kaskadeffekten av att vintage-marknaden för klockor skjutit i taket har lett till färre delar då fler klockor servats. Sen är det ju inflation i allt och om folk betalar 15 varför inte ta 15? Många urmakare har dyra lokalhyror och hög kompetens dvs dyr arbetskraft.

Sen är det klart att det finns alternativ, fick en offert från urbrev häromdagen på runt 5tkr för en komplett service av en 1603, men då är det inte av en Rolex-certifierad urmakare (vad jag vet iaf).

Tillbaka
Topp