• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ocentrerad dagskiva på Tudor dateday med ETA 2834

Är det snyggast med svart eller vit bakgrund på dag- och datumskivan?

• Svart bakgrund

Röster: 9 36.0%
  • Vit bakgrund

Röster: 16 64.0%

• Totala väljare
    25

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

Köpte denna klocka i samband med fem års avslutade studier, tänkte göra en paketöppningstråd, men får bli detta istället. Kort och gott, jag köpte denna klocka hos en trevlig medlem här på KS, klockan var då nyligen servad hos AD. Jag köpte tavla och visare som jag fick monterad av AD. Köpte också dag- och datumskiva på EBay, som dock AD vägrade montera eftersom det ej var original. Jag gick då till en fristående urmakare i centrala Stockholm som monterade dit dag- och datumskivan, dock är dagskivan ocentrerad och urmakaren påstod att det var skivan det var fel på och inte hans jobb. Jag vart väldigt besviken, men betalade och gick ut.

Jag förstår att det är svårt att säga, men jag undrar om chansen finns att urmakaren verkligen talar osanning? För ifall han talar osanning så tänker jag gå till en annan urmakare och få det fixat. Det sitter en ETA 2834 i klockan.

Första bilden är innan byte av skivorna, andra och tredje bilden är tagna nyligen.

468C9652-524D-4872-A226-6445FF7D2AC8.jpeg
B19C8E86-DEBC-44F0-8792-A93C7C931A4E.jpeg
6633B2FC-483B-4B38-8A83-216BC021A7C7.jpeg

Alltså, det går mig veterligen bara montera datum/dagskiva på ett sätt, det fungerar inte annars. Två alternativ som jag ser det...dagskivan är snedtryckt eller så är tavlan snedmonterad. Tippar på det förstnämnda.

Alltså, det går mig veterligen bara montera datum/dagskiva på ett sätt, det fungerar inte annars. Två alternativ som jag ser det...dagskivan är snedtryckt eller så är tavlan snedmonterad. Tippar på det förstnämnda.
Ifall tavlan hade varit snedmonterad så hade inte datumet varit centrerad i bubblan, eller? Men att texten är snetryckt på skivan låter vettigt!

• Like
Reactions: v0n
Ifall tavlan hade varit snedmonterad så hade inte datumet varit centrerad i bubblan, eller? Men att texten är snetryckt på skivan låter vettigt!
Ja precis så tänker jag med. Tyvärr den brutala verkligheten att sånt sker om man väljer AM istället för original.
Trist hursomhelst och hade personligen inte accepterat det där på en i övrigt fin Tudor. Hoppas du finner en lösning ✌🏼

Ja precis så tänker jag med. Tyvärr den brutala verkligheten att sånt sker om man väljer AM istället för original.
Trist hursomhelst och hade personligen inte accepterat det där på en i övrigt fin Tudor. Hoppas du finner en lösning ✌🏼
Hade ju självklart kört på original ifall Tudor hade svart skiva. Tror du (eller någon annan) ifall Swatch group kan tänka sig sälja skiva seperat? Vet att Certina och Tissot har klockor med samma verk och med svarta skivor.

• Like
Reactions: v0n
Hade ändrat tillbaka och kört original. Och: fan vad jag älskar det där tavlan! Grattis till den (och studierna!).

Hade ju självklart kört på original ifall Tudor hade svart skiva. Tror du (eller någon annan) ifall Swatch group kan tänka sig sälja skiva seperat? Vet att Certina och Tissot har klockor med samma verk och med svarta skivor.
Aha, då fattar jag dilemmat lite bättre. Håller med @mace , hade nog också också kört på den vita men det är du som ska vara nöjd. Vet faktiskt inte hur Swatch group resonerar, om det går att köpa separat osv 🤔 Antar att du frågat AD redan?

Förstår inte vitsen med att bygga en Franken? Var det fel på dagskivan, eller varför byter du i huvud taget?

Givetvis ska du vara nöjd och frågar bara av intresse.

Tror skivan är feltryckt, som andra säger borde annars även datum ligga snett.

Det kanske bara är jag men var det inte nästan lika snett från början, bara åt andra hållet? 🤔

Hade ändrat tillbaka och kört original. Och: fan vad jag älskar det där tavlan! Grattis till den (och studierna!).
Tack så mycket! Lutar också mot att jag byter tillbaka skivorna faktiskt. :)

Aha, då fattar jag dilemmat lite bättre. Håller med @mace , hade nog också också kört på den vita men det är du som ska vara nöjd. Vet faktiskt inte hur Swatch group resonerar, om det går att köpa separat osv 🤔 Antar att du frågat AD redan?
Inte frågat faktiskt, men ska ringa runt och se på måndag. Får se bemötandet jag får, AD är inte så sugen på jobb där stora summor pengar inte är iblandad…

Förstår inte vitsen med att bygga en Franken? Var det fel på dagskivan, eller varför byter du i huvud taget?

Givetvis ska du vara nöjd och frågar bara av intresse.

Tror skivan är feltryckt, som andra säger borde annars även datum ligga snett.
Inget fel på dagskivan alls. Ville ha något speciellt eftersom klockan ska representera mina avslutade studier, så ville ha något ingen har. :)
Vem sätter in fejkdelar i en klocka är väl den stora frågan?
Fejkdelar skulle jag inte kalla det. Det är ju bara skivorna med svart bakgrund som inte är ”original”, allt annat är från Tudor.

Förstår inte varför du lät byta från original till nåt annat överhuvudtaget. Men var och en gör som den vill.

Kul att du säger så, med hänsyn till hur aktiv du är i mikro och affordabletråden. :)
Jo så kan man ju kanske se det men är det inte lite skillnad på att bygga om t.ex en Vostok för ca 800kr och göra den unik, eller en Seiko för att få den att linjera gentemot att ta en Tudor och peta in något från bukten 🤔?
Det sistnämnda skulle nog dom flesta inte ens tänka på att göra.

Jo så kan man ju kanske se det men är det inte lite skillnad på att bygga om t.ex en Vostok för ca 800kr och göra den unik, eller en Seiko för att få den att linjera gentemot att ta en Tudor och peta in något från bukten 🤔?
Det sistnämnda skulle nog dom flesta inte ens tänka på att göra.
Ser absolut inget fel med att byta skiva, speciellt när man likt mig vill ha något unikt. Sedan kan jag alltid byta tillbaka skivan för någon hundring.

Så länge man är ärlig vid ev försäljning spelar det väl ingen roll om TS vill modda ? Längesedan jag köpte originaldelar till bilen t.ex. Grattis till examen!
Givetvis är det så. Däremot så är det inte många som backar på ett bilköp bara för att det sitter ett luftfilter i från Mekonomen men frankenklockor har alltid varit en stor rädsla och en stor penningförlust däremot. Man gör givetvis som man vill och känner själv 👍

Givetvis är det så. Däremot så är det inte många som backar på ett bilköp bara för att det sitter ett luftfilter i från Mekonomen men frankenklockor har alltid varit en stor rädsla och en stor penningförlust däremot. Man gör givetvis som man vill och känner själv 👍
Nu är tanken att ha denna klocka livet ut, det ska liksom symbolisera min studietid och tanken är inte att tjäna pengar på klockan.

Tillbaka
Topp