• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Odlingstråden

Pebj0903

Basic
2-Faktor
Så här i coronatider så spenderar många av oss mer tid i hemmet än normalt. En del av denna tid avlägger jag till odling. Förhoppningsvis kan vi inspirera varandra att odla mer med denna tråd.

Varför odla?
Förutom att det är riktigt roligt att pyssla om sina växter och följa dom från frö så är det också en svårslagen smakupplevelse att äta hemodlat. Gurkor och tomat som köps i butik är allt som oftast smaklösa, med hemodlat å andra sidan får du riktigt bra produkter och ett betydligt större urval av olika sorter än vad butiken har att erbjuda.

Vad behövs?
Man sätter så klart ambitionsnivån själv. Antingen kan man stanna till vid plantagen och köpa dom växter man är sugen på. Eller så driver man upp dom plantor man vill ha från frö, något jag själv uppskattar.

Att hitta något att plantera fröerna i är enkelt, allt från plastglas till avsågade mjölkförpackningar funkar. Jag själv gillar att driva upp fröerna i så kallade plugbrätte som är väldigt effektiva gällande yta.
Pluggbratte-150R.jpg

När växterna börjat växa till sig behöver dom byta till en större kruka. Exempelvis chili kan vilja ha en 10-liters hink att stå i. Men man kan successivt öka storleken på krukan tills dess. I bilden nedan finns 42 chiliplantor som är uppdrivna i pluggbrätte och sedan sätta i små plastkrukor.

Men även när det kommer till fröuppdrivning så lägger man ambitionsnivån där man vill ha den. Exempelvis klarar man sig utan växtbelysning, men odlingssäsongen blir betydligt kortare i och med att solen lyser med sin frånvaro från november till mars.

IMG_20201116_174640.jpg

Det här är mitt stora odlinsskåp. Ett vitrinskåp där jag monterat in sex 20 watt led lysrör. Räknar med att rymma omkring 150 mindre plantor i skåpet.

Vart hittar jag fröer?
Fröer finns lite varstans nu för tiden. Min lokala icahandlare säljer fröer när det är säsong. Men för att hitta det bästa utbudet måste man bege sig ut på internet.

På Facebook finns det dedikerade grupper för en del växter, två som ligger mig varmt om hjärtat är chili och tomat, där förekommer också försäljning och du kan hitta hundratals olika sorter som passar just dina behov. Viktigt att ha i åtanke är att plantorna oftast är öppet polinerade vilket gör att säljaren inte kan garantera vad det är för fröer den säljer då plantan kan ha blivit polinerade av annan och då inte är samma sort längre.

Om du köper av fröhandel så slipper du oroa dig för detta. Men priset blir då ett annat också.

Jag själv odlar mest saker som kan ätas typ paprika, tomat, chili och potatis så har ni frågor kring detta så svarar jag gärna på dom. Annars får ni gärna skriva en rad om vad ni tänker odla 2021 och när ni drar igång med detta.

I år odlar jag Basket of fire, Habanero white, BOC, Naga Jolokai, vattenmelon, avokado, tomater, gurka, morot, vitlök, lite olika sallad och örter. Har lite övervintrade BOC och Naga Jolokai också. Kan tyvärr inte hitta mina frön till Trinidad Moruga Scorpion som jag har lagt på något smart ställe som jag inte skulle glömma.

I år odlar jag Basket of fire, Habanero white, BOC, Naga Jolokai, vattenmelon, avokado, tomater, gurka, morot, vitlök, lite olika sallad och örter. Har lite övervintrade BOC och Naga Jolokai också. Kan tyvärr inte hitta mina frön till Trinidad Moruga Scorpion som jag har lagt på något smart ställe som jag inte skulle glömma.

Sweet. Har en övervintrad Carolina reaper som har säkert ett par hundra knoppar kommer nog bli ett bra år på den fronten.

IMG_20210317_182825.jpg

Vinterodlingen har börjat ge avkastning. Jalapeno, purple coffee, bhut jolokia White jw, variegata Purple tiger och basket of fire.

Tänkte försöka odla något kul till sommaren, jag är en riktig noob när det kommer till växter och råkat ta kål på en del, så behöver er hjälp på vart man ska börja.

Det måste inte vara ätbart, men det är såklart ett plus, lägenhetskompatibelt, gärna lite ungkarls-skyddat.

Har ni några generella tips? Kanske avokado eller något roligt i den stilen? Dum fråga men kan man odla bär i lägenhetsfönstret?

Tänkte försöka odla något kul till sommaren, jag är en riktig noob när det kommer till växter och råkat ta kål på en del, så behöver er hjälp på vart man ska börja.

Det måste inte vara ätbart, men det är såklart ett plus, lägenhetskompatibelt, gärna lite ungkarls-skyddat.

Har ni några generella tips? Kanske avokado eller något roligt i den stilen? Dum fråga men kan man odla bär i lägenhetsfönstret?
Avokado är inte jätteroligt, det blir en pinne med lite blad i toppen. Har du balkong med sol?

Ok chili, tomat, gurka osv kräver rätt mycket ljus. Jordgubbar också, eller vilken typ av bär tänkte du på? Lagar du mat så kan du alltid odla kryddor typ oregano, basilika, koriander, citronmeliss osv i fönstret.

Ok chili, tomat, gurka osv kräver rätt mycket ljus. Jordgubbar också, eller vilken typ av bär tänkte du på? Lagar du mat så kan du alltid odla kryddor typ oregano, basilika, koriander, citronmeliss osv i fönstret.
Ovärderlig info. Jag är ganska öppen, men drömmen vore ju typ jordgubbar! Jag kanske får kika lite på saker som klarar sig på mindre ljus då. Alternativt understöds-lysa med nånting?

Jag har världens dummaste fråga.
Om man ska odla något som kräver dränering, är det alltid så att man kör nån lerkruka och sen ett fat under?

eller kan man köra en ”snyggare” ytterkruka som man fyller med lecakulor och sen en såndan tunn plastinnerkruka med jord/växt?

Jag har världens dummaste fråga.
Om man ska odla något som kräver dränering, är det alltid så att man kör nån lerkruka och sen ett fat under?

eller kan man köra en ”snyggare” ytterkruka som man fyller med lecakulor och sen en såndan tunn plastinnerkruka med jord/växt?
Det kan du absolut göra, se bara till att det inte blir vatten stående i ytterkrukan. Dels kan du dränka rötterna om vattnet står för högt och dels så bruka diverse blomflugor och sorgmygg gilla att föröka sig i vattnet

Klocksnack blir bara bättre och bättre, nu med en odlingstråd! Riktigt grymt! Vore kul att få höra vad ni odlar för något i år. För min del har det blivit Basket of Fire, Aji Lemon, Cedrino, Habanero Somali, Fish Pepper, Tabasco, Jalapeno, Takanotsume och Carolina Reapers. Vad satsar ni på i år?

Superkul med odling! I kategorin "snyggt men oätligt" är vi inne på andra året med rosor (Tess of the d'Ubervilles, William Shakespeare 2000, Winchester Cathedral, Amadeus, Lady of Shalott, Ingrid Bergman). I samma kategori återfinner vi lavendel, pioner och dahlior. I kategorin "ätligt" odlar vi potatis, sallad, rädisor, blandade kryddörter och morötter. Vi ska väl ge oss på jordärtskockor i år har vi tänkt. Och tomater, som vi misslyckades total med förra året. Dahlior är kul. Egenodlade rädisor är supersmarriga!

Jobbigast är facking rådjuren som ger sig på allt utom dahliorna!

Superkul med odling! I kategorin "snyggt men oätligt" är vi inne på andra året med rosor (Tess of the d'Ubervilles, William Shakespeare 2000, Winchester Cathedral, Amadeus, Lady of Shalott, Ingrid Bergman). I samma kategori återfinner vi lavendel, pioner och dahlior. I kategorin "ätligt" odlar vi potatis, sallad, rädisor, blandade kryddörter och morötter. Vi ska väl ge oss på jordärtskockor i år har vi tänkt. Och tomater, som vi misslyckades total med förra året. Dahlior är kul. Egenodlade rädisor är supersmarriga!

Jobbigast är facking rådjuren som ger sig på allt utom dahliorna!
Provat fårull och guldvatten? (🤭)
Vi satte jordärtskocka för ett par år sedan. De blev typ två meter höga och var hyfsat svåra att få bort. Men det har du säkert koll på. Satte dem i en enskild bädd.

Utöver färska kryddor och massa roliga groddar kan man trycka ner grodd vitlök i en kruka jord och skörda blasten. Enkelt och gott på äggmackor och wok mm.

Är det någon som vet vad den här mackapären heter? Den är till för att ”stansa” ut jordkrukor. Fasen detta blir rörigt. Tänk er som ett pluggbrätte men i stål. Man packar den med jord och pressar sedan ut små kuber av jord som dessutom får en liten fördjupning till fröet. Makes sence not so much.

Klocksnack blir bara bättre och bättre, nu med en odlingstråd! Riktigt grymt! Vore kul att få höra vad ni odlar för något i år. För min del har det blivit Basket of Fire, Aji Lemon, Cedrino, Habanero Somali, Fish Pepper, Tabasco, Jalapeno, Takanotsume och Carolina Reapers. Vad satsar ni på i år?
Tomater! Måste bara dra igång växthusbygget! Annars det gamla vanliga, god potatis, vitlök, morötter, zucchini, sparris, bladgrönsaker, rädisor, bönor, ärtor. Pumpa. Skulle vilja prova rotselleri. Grönkål vore ju kul men de förbannade sniglarna och kålfjärilarna brukar bli jobbiga.
Chili verkar kul!

Tomater! Måste bara dra igång växthusbygget! Annars det gamla vanliga, god potatis, vitlök, morötter, zucchini, sparris, bladgrönsaker, rädisor, bönor, ärtor. Pumpa. Skulle vilja prova rotselleri. Grönkål vore ju kul men de förbannade sniglarna och kålfjärilarna brukar bli jobbiga.
Chili verkar kul!
Just det ja, tomater måste jag ordna. Tyvärr har jag för liten tomt för växthus, annars hade jag odlat rubbet av det du nämner! :)

Är det någon som vet vad den här mackapären heter? Den är till för att ”stansa” ut jordkrukor. Fasen detta blir rörigt. Tänk er som ett pluggbrätte men i stål. Man packar den med jord och pressar sedan ut små kuber av jord som dessutom får en liten fördjupning till fröet. Makes sence not so much.
Inte en aning tyvärr

Har du nån bild!?

Jaha! Men det är ju en standard Mini-Bodenblocker-Kecheer? 🤣

Edit:

med Dibbles​

Säger bara KÖP

Jaha! Men det är ju en standard Mini-Bodenblocker-Kecheer? 🤣

Edit:

med Dibbles​

Säger bara KÖP

Jamän precis! Precis ett sånt
golvblockeringsverktyg med Dibbles och 50-delad återanvändbar växtetikett trädgård markör för trädgårdsförberedelse som jag tänkte på!

Tillbaka
Topp