• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Casiotråden

Luftar A168

1000010327.jpg

Några tankar om nya Casio EFK-100D-7AER, deras första automatiska armbandsur.

Kanonfin boett med blandat borstade och polerade ytor. Överglänses av den ännu finare länken som lär vara den bästa Casio någonsin gjort.
Tyvärr hamnar jag mitt emellan en hel länk och den enda mikrojusteringen och får inte klockan att sitta helt perfekt. En extra mikrojustering hade gjort underverk.
Enkelt att ta bort länkar dock; de sitter med en enkel fjäderpinne.

Index är fina, datumrutan lagom diskret, inga uppenbara qc-problem. Dock är tim- och minutvisare ganska anonyma och tråkiga (och lite svårlästa på min vita variant) och den spräckliga fejkmeteortavlan gör sig bättre på proffsbilder än i verkligheten. Stabil sekundvisare som går hela vägen ut och ser bra ut iaf.

Jag har en smal, ca 16,5 cm, handled (när jag mätte senast för ca fyra år sedan; har haft lite paus i klockintresset) och även om lug-2-lug är hyfsat nätt på pappret (Klockia säger 43,5 mm) så gör det onödiga(?) glaset på undersidan att klockan rider ganska högt och inte sitter speciellt bra. Rekommenderas alltså minst 17 cm handled enligt mig.

En bra pang för peng enligt mig ändå. Det är ju trots allt ett förhållandevis billigt ur och det är kul att de testar ny mark med en mekanisk automatisk klocka som är välgjord på flera sätt.

Bilagor

• 1000003448.jpg
    1000003448.jpg
    1.2 MB · Visningar: 2
  • 1000003381.jpg
    1000003381.jpg
    709.5 KB · Visningar: 1
  • 1000003390.jpg
    1000003390.jpg
    613 KB · Visningar: 1
  • 1000003371.jpg
    1000003371.jpg