• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har ingen erfarenhet av exakt detta men däremot av att det alltid har varit lite småplock med mina Pateker. Inget allvarligt hittills men snarare en del småsaker med jämna mellanrum som gör att man får känslan av att de är väldigt känsliga. Det har oftast gått ganska snabbt att få det fixat men visst har även jag läst en massa skräckhistorier på TRF om helt nya klockor som måste skickas till Geneve för att garantirepareras och är borta i ett halvår.
Det är ju trist om dom inte pallar med trycket som "bruksklockor". Vi får hoppas att det endast behövs en enklare justering. Klockan är ju nyservad för övrigt.
/j
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är i precis den situationen nu, halvår gammal klocka. Något som gjorde att den gick ojämnt, 7 veckor service och när den kom tillbaka så satt rotorn fast så den fick åka nere till geneve igen med vändande post. Totalt blir det 12 veckor som den fått äran att servas.
Det är ju allt annat än kul. Kan få en att tröttna fullständigt.
/j
 

Kugghjul

Panerai
Jag har aldrig sett en enda reklam eller ett citat från Patek där de utlovar att deras klockor skulle vara varken driftsäkra eller tåliga. Så strikt sett har de inte brutet något uttalat eller outtalat löfte till er som konsumenter. Snarare tvärt om, "f-n, nu är min Ferrari på verkstaden igen...". En exklusiv produkt skall väl vara svårflörtad, eller?

Titta gärna på reklamfilmen som väl så att säga definierar varumärket:
Inget om driftsäkerhet eller tålighet!

Den som vill ha en Patek som har driftsäkerhet får nog sikta in sig på en Twenty-4.

På tal om Genévesjön (reklamfilmen ovans första inslag), ni missade väl inte "årets auktion"?
http://www.mansionglobal.com/articl...s-chateau-to-hit-the-auction-block-next-month


Jag är i precis den situationen nu, halvår gammal klocka. Något som gjorde att den gick ojämnt, 7 veckor service och när den kom tillbaka så satt rotorn fast så den fick åka nere till geneve igen med vändande post. Totalt blir det 12 veckor som den fått äran att servas.

Det är ju trist om dom inte pallar med trycket som "bruksklockor". Vi får hoppas att det endast behövs en enklare justering. Klockan är ju nyservad för övrigt.
/j
 
Senast ändrad:

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Nej, varför skulle man förvänta sig att en produkt klarar normal användning utan att diverse olika missöden inträffar om företaget i fråga inte klart och tydligt annonserat det i olika kampanjer? :banghead:
Jag har aldrig sett en enda reklam eller ett citat från Patek där de utlovar att deras klockor skulle vara varken driftsäkra eller tåliga. Så strikt sett har de inte brutet något uttalat eller outtalat löfte till er som konsumenter. Snarare tvärt om, "f-n, nu är min Ferrari på verkstaden igen...". En exklusiv produkt skall väl vara svårflörtad, eller?

Titta gärna på reklamfilmen som väl så att säga definierar varumärket:
Inget om driftsäkerhet eller tålighet!

Den som vill ha en Patek som har driftsäkerhet får nog sikta in sig på en Twenty-4.

På tal om Genévesjön (reklamfilmen ovans första inslag), ni missade väl inte "årets auktion"?
http://www.mansionglobal.com/articl...s-chateau-to-hit-the-auction-block-next-month
 

Kugghjul

Panerai
Jag skulle vilja säga att faktumet att klockan är lite småkrånglig och krävande ingår i en riktigt exklusiv produkts DNA. Annars skulle de som köper Patek köpa en Citizen The Citizen Chronomaster, eller de som köper Ferrari köpa en Lexus LFA?

Nää, men vanligt användande vill man väl att en klocka ska tåla. Och då menar jag vanliga tre-handare.
Det är inte självklart.

Nämen dåså, om man inte köper sin Patek av den enda anledningen att den ska vara driftsäker kan man inte heller räkna med det! Klart som korvspad och avgjort! Nu kan vi lägga den frågan till handlingarna och återgå till matbilder och filmer på gulliga katter.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har aldrig sett en enda reklam eller ett citat från Patek där de utlovar att deras klockor skulle vara varken driftsäkra eller tåliga. Så strikt sett har de inte brutet något uttalat eller outtalat löfte till er som konsumenter. Snarare tvärt om, "f-n, nu är min Ferrari på verkstaden igen...". En exklusiv produkt skall väl vara svårflörtad, eller?

Titta gärna på reklamfilmen som väl så att säga definierar varumärket:
Inget om driftsäkerhet eller tålighet!

Den som vill ha en Patek som har driftsäkerhet får nog sikta in sig på en Twenty-4.

På tal om Genévesjön (reklamfilmen ovans första inslag), ni missade väl inte "årets auktion"?
http://www.mansionglobal.com/articl...s-chateau-to-hit-the-auction-block-next-month

Är väl snarare så att Ferrari och Patek bygger prylar i det absoluta toppsegmentet och att marginalerna är tunna.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nää, men vanligt användande vill man väl att en klocka ska tåla. Och då menar jag vanliga tre-handare.
Tråkigt att höra om din klocka och den är gjord för dagligt användande. Jag tror främst du hade otur med hur klockan landade. Beroende på hur den landade så kan urverket fått smaka på tusentals g-grafter. Ett fritt fall på 50cm innebär att klockan faller i 3m/s och om den landade stumt så blir det en hård smäll. Även en Rolex kan ta skada av det fallet.
 

Kugghjul

Panerai
Guskleto skrev: "Är väl snarare så att Ferrari och Patek bygger prylar i det absoluta toppsegmentet och att marginalerna är tunna." kan vara en del av förklaringen. De struntar rätt mycket i driftsäkerheten då det inte är något som deras nyköpskunder bryr sig om, de prioriterar annat, och som du säger så betyder inte dyr produkt alls automatiskt höga marginaler.
 
Senast ändrad:

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Din översta mening är ofullständig, men "Är väl snarare så att Ferrari och Patek bygger prylar i det absoluta toppsegmentet och att marginalerna är tunna." kan vara en del av förklaringen. De struntar rätt mycket i driftsäkerheten då det inte är något som deras nyköpskunder bryr sig om, de prioriterar annat, och som du säger så betyder inte dyr produkt alls automatiskt höga marginaler.

Marginalerna avseende teknik avses och inte förtjänst.
 
Det man däremot hade kunnat önska med så dyra klockor är väl kortare väntetid? Förstår att arbetet måste utföras noga, testas innan den anses klar och att det finns fler arbetsuppgifter men det sega är ju när man blir av med klockan i flera månader och ibland upp mot ett halvår. Hade känts rimligt att dyrare klockor med dyrare service/lagningskostnader även gick fortare genom verkstan än mindre exklusiva märken. Eller är jag ute och cyklar?
 

Kugghjul

Panerai
Det man däremot hade kunnat önska med så dyra klockor är väl kortare väntetid? Förstår att arbetet måste utföras noga, testas innan den anses klar och att det finns fler arbetsuppgifter men det sega är ju när man blir av med klockan i flera månader och ibland upp mot ett halvår. Hade känts rimligt att dyrare klockor med dyrare service/lagningskostnader även gick fortare genom verkstan än mindre exklusiva märken. Eller är jag ute och cyklar?
Det hade helt klart varit logiskt att desto dyrare klocka desto snabbare service.

Men nu finns det ju väldigt lite som är logiskt med
1. mekaniska klockor
2. klockor för över säg 20 000 kr, eller vad det kostar att få till en någorlunda fin boett, urtavla och armband

I praktiken vet jag inte vad det sega egentligen beror på? Klart är i alla fall att många av de dyrare märkena har helt värdelöst långsam eftermarknadsservice, och vi får helt enkelt utgå ifrån att märkena vet vad de håller på med.

Jag har aldrig hört någon säga: "Jag tänker aldrig köpa en Patek/Lange/Whatever-dyr-klocka för att de har så lång väntetid på service och reparationer." Har du/ni?

Och nu kan vi rösta om det hela:
https://klocksnack.se/threads/långsam-service-reparation-hos-tillverkare-urmakare-bryr-sig-nyköpskunder.76237/
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Kämpar på med min Nautilus

IMG_5964.jpg
 

Espresso

Cartier
Jag har aldrig sett en enda reklam eller ett citat från Patek där de utlovar att deras klockor skulle vara varken driftsäkra eller tåliga. Så strikt sett har de inte brutet något uttalat eller outtalat löfte till er som konsumenter. Snarare tvärt om, "f-n, nu är min Ferrari på verkstaden igen...". En exklusiv produkt skall väl vara svårflörtad, eller?

Titta gärna på reklamfilmen som väl så att säga definierar varumärket:
Inget om driftsäkerhet eller tålighet!

Den som vill ha en Patek som har driftsäkerhet får nog sikta in sig på en Twenty-4.

På tal om Genévesjön (reklamfilmen ovans första inslag), ni missade väl inte "årets auktion"?
http://www.mansionglobal.com/articl...s-chateau-to-hit-the-auction-block-next-month

Det har jag aldrig sagt något om. (ifall det här nu var direkt riktat mot mig, men jag tolkar det så iom citeringen). Men hävdar du att man ska räkna med att en klocka som kommer direkt från service måste tillbaka dit för att man inte gjort kontroller innan man klassade den som klar vid service nr ett? Det kan jag tycka känns lite märkligt, men oavsett så är jag nöjd med klockan den tiden jag haft den och ser fram emot när den kommer tillbaka.
 

Bottega

Cartier
Jag undrar hur jag egentligen köper en ny PP i dagsläget? Jag har hört att det är ca. 7 års väntetid på en ny Nautilus vilket passar mig bra. Jag ringer Rob Engström för att se om jag kan dyka upp och ställa mig i kö, vilket det inte var. Då undrar jag, om jag inte vill köpa en ny ifrån gråhandlare för 250-300k, hur går jag tillväga att få köpa direkt ifrån AD?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag undrar hur jag egentligen köper en ny PP i dagsläget? Jag har hört att det är ca. 7 års väntetid på en ny Nautilus vilket passar mig bra. Jag ringer Rob Engström för att se om jag kan dyka upp och ställa mig i kö, vilket det inte var. Då undrar jag, om jag inte vill köpa en ny ifrån gråhandlare för 250-300k, hur går jag tillväga att få köpa direkt ifrån AD?

Hittar du en lösning är jag intresserad att höra.
 
Topp