• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Chrisse

Patek
2-Faktor
Uppe tidigt, fint ljus på morgonen (grus i ögonen gjorde att jag missade datumet :) )

DSC06191.JPG
IMG_5079.JPG
 

Kugghjul

Panerai
Kan du bära upp bankrånarkockor är saken klar.
Bankrånare? Vad kan man få med sig där i dagsläget, så kontantlöst som det blivit?

Några "underbetalda" (jämfört med vad de tjänar på HQ) unga rådgivare = säljare med Tissot på armen? Eller snackar vi 60-åriga SHB anställda med miljoner i Oktogonen-andelar, så snåla att man knappt får ett gummiband av dem?
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Bankrånare? Vad kan man få med sig där i dagsläget, så kontantlöst som det blivit?

Några "underbetalda" (jämfört med vad de tjänar på HQ) unga rådgivare = säljare med Tissot på armen? Eller snackar vi 60-åriga SHB anställda med miljoner i Oktogonen-andelar, så snåla att man knappt får ett gummiband av dem?

Det är ett uttryck.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
"Equally as often, the watches are seen as portable, liquid assets"

Det känns lite som detta tilltag är först och främst är ute att stoppa liquid assets. Säger jag helt utan belägg. Grå handlar Pelle får bara justera priserna pga box garantin medans andra kriminella dudes får hitta något annat som är likvidt.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_9932.JPG
Jag bär sorg! Får ta semester utan min absoluta sommarfavorit Aquanaut 5167.
Jag som alltid dragit en lans för Patek och att klockorna visst klarar lite sport kanske måste backa efter detta.
För någon dryg vecka sedan skulle jag ta ut min klocka från skåpet och fibblade lite.
Detta resulterade i att klockan åkte i backen från kanske 30-40 cm. Jag kollade eventuella skador och tänkte väl inte mer på det.
Dagarna efter kunde jag dock konstatera vissa avvikelser och tjuvstopp efter natten.
Tänkte väl heller inte riktigt på det då jag roterar en del klockor förrän jag reagerade på att inte rotorn gick runt.
I torsdags var jag på Rob E och lämnade in klockan, väntar med spänning och oro på dom och kostnadsförslag. Hoppas på endast en enklare justering.
Klockan är servad för ett år sen av @ROB-1832 så hoppas som sagt på något enklare.
Känner ändå lite olust över att men eventuellt i fortsättningen inte vågar köra "fullt ut" med klockan.

Nu lite frågor:
Är det någon med erfarenhet av dylikt och kan ge en kommentar kring fel och åtgärd?

Jag återkommer så snart Robban har gett sin dom. Kan ju vara lite att ha i tanken för er som har klockor med dessa 324-verk.
Får trösta mig med 3800 under tiden.
IMG_9957.JPG

/Jens
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Såg den, helt ointressant i min bok. Lika illa som 5524 som jag tycker är en styggelse för att vara en Patek... vill jag ha en flygare skulle jag hellre köpa en IWC.
Serien är rätt smart, den borde inte kannibalisera på deras övriga utbud. Jag är ännu inte helt såld själv, men det kommer nog... Vad tror du Patek-entusiaster sade när nautilus lanserades?
 

Oew

Rolex
Såg den, helt ointressant i min bok. Lika illa som 5524 som jag tycker är en styggelse för att vara en Patek... vill jag ha en flygare skulle jag hellre köpa en IWC.
Patek har också en historia av att tillverka flygare. Och de har alltid tänjt på gränserna, när 5070 kom var den enorm för sin tid och folk hade åsikter även då
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
IMG_9932.JPG

Nu lite frågor:
Är det någon med erfarenhet av dylikt och kan ge en kommentar kring fel och åtgärd?
IMG_9957.JPG

/Jens

Har ingen erfarenhet av exakt detta men däremot av att det alltid har varit lite småplock med mina Pateker. Inget allvarligt hittills men snarare en del småsaker med jämna mellanrum som gör att man får känslan av att de är väldigt känsliga. Det har oftast gått ganska snabbt att få det fixat men visst har även jag läst en massa skräckhistorier på TRF om helt nya klockor som måste skickas till Geneve för att garantirepareras och är borta i ett halvår.
 

Kugghjul

Panerai
Alla företag behöver väl få in sina stålars. Patek har ju redan "dykarklockor", dags att de skaffar en "flygarklocka" också, även om de ju släppte en liknande för ett tag sedan. Inget konstigt i det, företaget har släppt mycket mer udda klockor än det där.

Såg den, helt ointressant i min bok. Lika illa som 5524 som jag tycker är en styggelse för att vara en Patek... vill jag ha en flygare skulle jag hellre köpa en IWC.

Serien är rätt smart, den borde inte kannibalisera på deras övriga utbud. Jag är ännu inte helt såld själv, men det kommer nog... Vad tror du Patek-entusiaster sade när nautilus lanserades?

Det är mycket möjligt att jag kommer att köpa en 5524 om 20 år men idag lämnar den mig helt kall.

Patek har också en historia av att tillverka flygare. Och de har alltid tänjt på gränserna, när 5070 kom var den enorm för sin tid och folk hade åsikter även då
 

Espresso

Cartier
Har ingen erfarenhet av exakt detta men däremot av att det alltid har varit lite småplock med mina Pateker. Inget allvarligt hittills men snarare en del småsaker med jämna mellanrum som gör att man får känslan av att de är väldigt känsliga. Det har oftast gått ganska snabbt att få det fixat men visst har även jag läst en massa skräckhistorier på TRF om helt nya klockor som måste skickas till Geneve för att garantirepareras och är borta i ett halvår.
Jag är i precis den situationen nu, halvår gammal klocka. Något som gjorde att den gick ojämnt, 7 veckor service och när den kom tillbaka så satt rotorn fast så den fick åka nere till geneve igen med vändande post. Totalt blir det 12 veckor som den fått äran att servas.
 
Topp