Den är fin också!Var sugen på den också som kompis till min DiChro![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den är fin också!Var sugen på den också som kompis till min DiChro![]()
yes sir, står då utskrivet på tavlan.Ahh fanns det en sådan variant ihop med vhp verket alltså?
Ja och en av fördelarna med just denna vhp serie är att det går att hitta riktigt billigt. (än så länge)Helguldaren var ju riktigt porrig.![]()
men kolla, en variant jag inte kände till!Blev plötsligt sugen på att damma av DiChron
![]()
Jupp, det gårmen kolla, en variant jag inte kände till!
går den att göra helsvart?
Jäklars, det minns jag inte. Nåväl, vit med stålboett är ju klart mest wearable. Snygg faktiskt!yes sir, står då utskrivet på tavlan.
![]()
har för mig att det finns en variant i two-tone titan med.
annars blir ju bling-blingen i mig lite sugen på en blå/guld variant. den finns även som stål/blå men den känns ovanlig och den ser jag nästan aldrig.
![]()
Edit: Verkar som det gjorts många varianter på den där boetten. Här kommer titanaren som var snyggare än jag minns den, samt en day-date variant med datum kl 6. Snygg!!!
![]()
![]()
Blått & guld är ju jäkligt snyggt. Hittade just den kombon på ebay, till överkomligt pris… Nä, jag ska hålla avtryckarfingret i styr eftersom jag inväntar det senaste ”fyndet”yes sir, står då utskrivet på tavlan.
![]()
har för mig att det finns en variant i two-tone titan med.
annars blir ju bling-blingen i mig lite sugen på en blå/guld variant. den finns även som stål/blå men den känns ovanlig och den ser jag nästan aldrig.
![]()
Edit: Verkar som det gjorts många varianter på den där boetten. Här kommer titanaren som var snyggare än jag minns den, samt en day-date variant med datum kl 6. Snygg!!!
![]()
![]()
Tack för en utmärkt redogörelse för denna klocka. Annonsen är en guldklimp!Vill slå ett litet slag för min 29mm Chronosport (by Breitling) Mini Sea Quartz 30 också. Detta är den första kvartsdykaren för damer i världen (enligt deras egen annons jag postar nedan) och den 42mm herrstorleken användes av Tom Selleck under de första säsongerna av serien Magnum PI, så kallar den för ”Miss Magnum”. Den är otroligt hög för sin storlek och vridringen är otroligt maffig i klicket för att vara en damdykare. I min mening så fick de hundra procent rätt på allt med denna första damkvartsdykare från början och den är min favorit av den kategorin i samlingen![]()
![]()
![]()
![]()
Den har även en syster i form av modellen Atlantis från samma företag:![]()
![]()
Även den tjock och glad för sin storlek, men en mycket mer subtilare design (tror det är därför den heter ”Atlantis” för den ska vara lite mer low key och vattentät, precis som den mytomspunna staden)
De två är mina favorit kvartsare och de som går varmast. Att de är ihopsatta av Breitling och båda har fina USA-gjorda JB Champion-länkar gör saken ännu bättre![]()
Jag har inga faktakällor som går att kolla, men jag skulle vilja påstå att Zenith har ett rikt kvartsarv tillsammans med bla Omega, Tissot och Longines som pågick under kvartsrevolutionsåren. Jag har haft några fina Zenith genom årenMin första ”finare” kvartsklocka, en cirka 1992-1994 Zenith Port Royal IV med ett Zenith 62.6 (ETA 255.111) i sig. Är verkligen magiskt len och tunn; den från fabrik mjukt polerade boetten (med den absolut minsta skruvade kronan jag stött på) bärs som en dröm och länken är minst lika magisk i sin enkelhet och komfort. Den är härlig att ta på om man får säga så, det är verkligen oväntat fin finish på den. Detta är herrstorleken i kollektionen, med cirka 32,5mm bredd ovanför de stora kronskydden, den är lite över 35mm om man räknar med det.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dessa är som vanligast i platerat two-tone utförande, men finns även som denna i helstål och även solid 18k guld. Jag tycker helstål versionen har åldrats bäst designmässigt och är verkligen bara ett trevligt ur i lite Vacheron 222-anda. Sen att denna kan upplevas som ”hädelse” gentemot Zeniths arv (den är quartz och ej in-house som sagt) kan man få tycka, men jag tror jag är i rätt tråd för att förhoppningsvis få er andra att förstå grejen med den.
Det är sant, de gjorde en del häftiga grejer faktiskt, gillar speciellt de fyrkantiga med en liten röd LCD-display, de är verkligen snygg industridesign. Jag menade i just min klockas fall att eftersom verket inte är ”in-house” kanske inte folk tycker den är lika cool som de andra bra kvartsarna från märket, men en Zenith är ändå en Zenith liksom, oavsett vad som är i.Jag har inga faktakällor som går att kolla, men jag skulle vilja påstå att Zenith har ett rikt kvartsarv tillsammans med bla Omega, Tissot och Longines som pågick under kvartsrevolutionsåren. Jag har haft några fina Zenith genom årenAnrikt märke
![]()
Tack så mycket och kul att du gillar den. Jag hoppas verkligen du får tag i en Momentum - jag tycker de verkar vara en fantastisk remake, och representerar andan av Chronosport-klockorna mycket bra, även fast jag själv inte klämt på en ännu. De säljer damdykarmodeller, men jag tycker de är mycket tråkigare än den jag postade, jag önskar de kunde göra en remake på den också - som tjej så älskar jag dykare verkligen, och jag tror många tjejer hade varit fans av dom med om de väl fick testa dom… menar inte att låta superstereotypt tjejig här, men vattentätheten+vridringen är minst sagt användbar när man lagar mat och färgar håret/gör vissa skönhetsgrejer men det gäller att få in proportionerna rätt och det är tjockleken på denna som gör den så cool… den är verkligen en damstorlek men den har liksom ”oumpf” på armen, och jag är väldigt glad att de inte kompromissade med damstorleken (skulle dock säga generellt att de +20 damdykare jag äger från Schweisiska och Japanska märken inte heller kompromissade med kvaliteten på dammodellerna heller iofs). Make ladies divers great again (snälla)!!!Tack för en utmärkt redogörelse för denna klocka. Annonsen är en guldklimp!
Herrmodellen som Magnum använde hade jag koll på, men dammodellen var helt ny för mig.
Nu blev jag återigen sugen på att beställa nyutgåvan från Momentum Watches som jag varit så nära att köpa tidigare.
Attans! Den är slutsåld, så det blir inget nu heller...
![]()
Sea Quartz 30 [42mm] - Black
The watch famously worn by Tom Selleck in Magnum P.I. is back. Same owners, different brand. Based on one of the first quartz dive watches ever made. The Momentum Sea Quartz 30 has 300m of water resistance, sapphire bezel, and C3 Super-LumiNova.momentumwatch.com
Dykarur är de bästa matlagningsklockorna. Vridringen är användbar för att ta tid, och allt kladd tvättas bort med tvål och vatten....vattentätheten+vridringen är minst sagt användbar när man lagar mat...
Underbar!Dagen dubbel, känner mig rik, tyvärr bara en känsla.
![]()
Jag har inte gått ner mig i tt-träsket (ännu) men med den GS skulle jag nog falla dit. Den är redigt fräsigInspirerad av alla fina ’80 och ’90-talare som postats körde jag igår en av mina favoriter.![]()
Tyvärr bärs det inte så ofta, jag tror det är på grund av läsbarheten (jag börjar alltså bli gammal på riktigt).
![]()
Men det var igår det, idag bärs en annan 2-t favorit
![]()
En lagom toolig klocka då det börjar bli dags att plocka ned lite persikor i trädgården
![]()