• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Cavdan

Omega
IMG_0612.jpeg

Väldigt nöjd med denna lilla guldis (fast baklocket är 925 silver)
Är den 33mm?
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Stilig 👌🏿😎 Jag noterar Perpetuell kalender på tavlan, vad kan du berätta om urverket? 😊
Den kommer ha rätt datum fram till 2100 ;)
Annars vet jag inte riktigt vad du vill veta 😂
Det är Nice att man kan hålla in knappen och se månad och om det är skottår eller hur långt det är till skottår. Annars håller det tiden bra och tickar fint 🤷‍♂️ har 11 juveler, men sånt skiter jag i 😂
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Den kommer ha rätt datum fram till 2100 ;)
Annars vet jag inte riktigt vad du vill veta 😂
Det är Nice att man kan hålla in knappen och se månad och om det är skottår eller hur långt det är till skottår. Annars håller det tiden bra och tickar fint 🤷‍♂️ har 11 juveler, men sånt skiter jag i 😂
Jag tänker på vad Omega har för nummer på urverket, hur lång batteritid den har, något speciellt som gör att du gillar den. Kort sagt lite mer bakgrund som kan locka/inspirera/bilda, inte bara en snygg bild 😊
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
@aLiter Jag hittade lite värdelöst vetande...
Omega kaliber 1680 (ETA 252.511) Perpetuell kalender, individuell timvisare och termokompenserat urverk
omega-caliber-1680-quartz-watch-movement.jpg

Batteritid ca 48 månader sr399 / WR 100m / 35mm stålboett. Omegas ref nr 1511.51.00
Urverket verkar exklusivt framtaget för Omega för jag hittar ingen info om att det används av andra. Väldigt fina grejer :cool:
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag tänker på vad Omega har för nummer på urverket, hur lång batteritid den har, något speciellt som gör att du gillar den. Kort sagt lite mer bakgrund som kan locka/inspirera/bilda, inte bara en snygg bild 😊

Jag har haft en likadan, köpte den ny 2010. Den har caliber 1680, termokompenserad, perpetual calendar.

Den har 48 månaders batteritid och EOL.

När jag fick den så höll den tiden dåligt, så direkt in på garantiservice, det går att uppenbarligen att justera urverket.

Sen hade jag den bara några veckor innan jag sålde klockan eftersom jag inte fick till någon bra passform på länken.
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Jag har haft en likadan, köpte den ny 2010. Den har caliber 1680, termokompenserad, perpetual calendar.

Den har 48 månaders batteritid och EOL.

När jag fick den så höll den tiden dåligt, så direkt in på garantiservice, det går att uppenbarligen att justera urverket.

Sen hade jag den bara några veckor eftersom jag inte fick till någon bra passform på länken
Om jag utgår ifrån "C+" Och "C-" och texten 1imp= 0,33s/month så är det justerbart i detta steg. Helt klart ett kul urverk man skulle kunna stoppa i en annan klocka om man hittar ett risigt ex ;)
 

David71

Rolex
2-Faktor
@aLiter Jag hittade lite värdelöst vetande...
Omega kaliber 1680 (ETA 252.511) Perpetuell kalender, individuell timvisare och termokompenserat urverk
omega-caliber-1680-quartz-watch-movement.jpg

Batteritid ca 48 månader sr399 / WR 100m / 35mm stålboett. Omegas ref nr 1511.51.00
Urverket verkar exklusivt framtaget för Omega för jag hittar ingen info om att det används av andra. Väldigt fina grejer :cool:
Jag hade den som kallades Double Eagle, den var 38mm och hade referens 1513.51.00. Tror att det är samma @aLiter har.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
@aLiter Jag hittade lite värdelöst vetande...
Omega kaliber 1680 (ETA 252.511) Perpetuell kalender, individuell timvisare och termokompenserat urverk
omega-caliber-1680-quartz-watch-movement.jpg

Batteritid ca 48 månader sr399 / WR 100m / 35mm stålboett. Omegas ref nr 1511.51.00
Urverket verkar exklusivt framtaget för Omega för jag hittar ingen info om att det används av andra. Väldigt fina grejer :cool:
Är dock ref 1513.51.00 och 38mm ;)
 

kuma-kun

Audemars
Har aldrig ägt en Credor av någon obegriplig anledning trots att jag sneglat på dom många gånger.
Men idag kom en i min väg och det blev ett impulsköp.

Enkel tavla med lätt sandstruktur, utan sekundvisare och storleken är väldigt bärbar med diameter på 33mm och 4.9 mm tjock.
HAQ som är specad till +-10 s/år Vad jag förstår.

7D9350AB-A509-4871-AF69-5A7DA872A211.jpeg


9 börjar serienumret med och är nog 1999 eller kan det vara 2009, något som vet.

AEA22FC0-96A6-413C-BEED-2D24849E8EF5.jpeg


Spännet ser ut som ett vanligt billigt spänne men är korrekt till klockan.

4DA779DC-21FE-4DC0-A971-9EEEF3C0C53A.jpeg


Bandet är en historia i sig är inte orginal och i min smak lite för tjockt till klockan.
Det är ett GSband utan märkning, handlaren köpte en liten batch via en Seikoanställd av firman som tillverkar åt Seiko.
Det ska genast bytas ut mot något tunnare.
 
Senast ändrad:
Topp