• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Min Wempe har problem med datumväxlingen, så jag tänkte rådfråga er i tråden. När jag skulle sätta på mig klockan idag märkte jag att bara halva datumet hade växlat. Klockan var då runt 11, så det var inte bara det att den var seg och slår om långsamt, så som vissa klockor gör.

Datumet var rätt när jag fick klockan, så jag har inte rört quickset (jag är medveten om "dödszonen" mellan kl 9-3, så jag rör aldrig datumet mellan dessa klockslag).

När jag drar runt timvisaren manuellt med kronan fastnar för det mesta datumet mellan halva datum och beter sig allmänt oförutsägbart. Ibland växlar den till hälften redan kl 21, ibland inte. När den ska slå om datumet kl 00 hamnar den mellan två datum. Då hjälper det som sagt inte att vrida fram tiden några timmar, utan datumet rör sig inte fram tills den vill försöka växla igen. Jag har försökt datumväxla manuellt med timvisaren minst fem gånger, men växlingen vill sig inte.

Obs! Ingen skugga ska falla på säljaren. Han har redan erbjudit att ta tillbaka klockan som den good guy han är. På hans kloka förslag frågar jag nu er i kvartstråden om ni vet vad som kan vara felet? Det sitter ett ETA 955.652 inuti om jag förstått saken rätt. Det håller fortfarande tiden exakt och EOL är inte aktiverat, så det verkar inte vara något med batteriet.

4c331de9-9e75-442c-a100-2e77fa1b3a63-1_all_69738.jpg

Kopierade in din text i ChatGPT;

Jag förstår – det låter som ett klassiskt datumväxlingsproblem i ETA-kvartsverk, och inte något som har med batteriet eller tidshållningen att göra. Att själva gången är stabil men datumet fastnar pekar mot det mekaniska i datummekanismen.

Med ETA 955.652 sitter det en ganska enkel men känslig datumväxlingsmekanism:

Vanliga felorsaker i ditt fall kan vara:
1. Slitage på växlingshjulet / date driving wheel
– Tänderna som ska skjuta datumskivan till nästa läge kan vara nedslitna eller skadade. Då orkar de bara “halvväxla”.
2. Fjädern som trycker datumskivan i rätt läge (jumper spring) är trött eller felplacerad
– Om fjädern som ska klicka datumet i position inte har rätt spänst kan datumet hamna mitt emellan och stanna där.
3. Smuts eller torkat smörjmedel
– Datumväxlingen kräver väldigt lite friktion för att fungera. En liten smutsflaga eller gammalt fett kan göra att skivan stannar på halva vägen.
4. Felaktig montering eller deformation
– Om någon tidigare varit inne i verket kan datumskivan eller dess hållning ha blivit sned, så den kärvar mot tavlan eller index.

Nummer 4 kan vi ju utesluta.
Nummer 3 kan vi ju hoppas på.
Nummer 1,2 är ju betydligt tråkigare men också lite märkligt att de blivit slitna.
Som sagt, vi kan backa affären om du vill.
Jag ställer aldrig datum numera :)

Kopierade in din text i ChatGPT;

Jag förstår – det låter som ett klassiskt datumväxlingsproblem i ETA-kvartsverk, och inte något som har med batteriet eller tidshållningen att göra. Att själva gången är stabil men datumet fastnar pekar mot det mekaniska i datummekanismen.

Med ETA 955.652 sitter det en ganska enkel men känslig datumväxlingsmekanism:

Vanliga felorsaker i ditt fall kan vara:
1. Slitage på växlingshjulet / date driving wheel
– Tänderna som ska skjuta datumskivan till nästa läge kan vara nedslitna eller skadade. Då orkar de bara “halvväxla”.
2. Fjädern som trycker datumskivan i rätt läge (jumper spring) är trött eller felplacerad
– Om fjädern som ska klicka datumet i position inte har rätt spänst kan datumet hamna mitt emellan och stanna där.
3. Smuts eller torkat smörjmedel
– Datumväxlingen kräver väldigt lite friktion för att fungera. En liten smutsflaga eller gammalt fett kan göra att skivan stannar på halva vägen.
4. Felaktig montering eller deformation
– Om någon tidigare varit inne i verket kan datumskivan eller dess hållning ha blivit sned, så den kärvar mot tavlan eller index.

Nummer 4 kan vi ju utesluta.
Nummer 3 kan vi ju hoppas på.
Nummer 1,2 är ju betydligt tråkigare men också lite märkligt att de blivit slitna.
Som sagt, vi kan backa affären om du vill.
Jag ställer aldrig datum numera :)
Låter rimligt det där. 👍 Jag har aldrig varit ett fan av datumkomplikationer, mestadels av estetiska skäl, men det här gör inte saken bättre direkt. No-date for the win. 😁

Slänger in en följdfråga som egentligen kanske inte hör hemma här men nån kanske kan svara på. Sailcloth, ska väl ändå vara gjort av typ segelduk? Det här känns mer som gummi rakt igenom men är väldigt snyggt. Köpte det billigt på Tradera, och är väldigt nöjd med både utseende och funktion, men undrar mest vad jag har köpt 😄
1000024114.jpg
1000024113.jpg
1000024112.jpg
1000024115.jpg

Tillbaka
Topp