Nja, varierar lite grann beroende på betraktningsvinkel. Men visst, ibland vid en snabb titt så tänker man: varför har jag en pappersklocka på handleden?Den där ser så himla läskig ut iaf på bild.
Upplevs den lika tecknad i verkligheten tro?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nja, varierar lite grann beroende på betraktningsvinkel. Men visst, ibland vid en snabb titt så tänker man: varför har jag en pappersklocka på handleden?Den där ser så himla läskig ut iaf på bild.
Upplevs den lika tecknad i verkligheten tro?![]()
Vilken länk passar bra?![]()
Winter Serenity passar utmärkt som Svensk sommarklocka. Just nu på lånad länk i väntan på en egen. Lädret är väldigt bekvämt, men jag sparar det ett tag…
Just denna är ifrån AQ4100-57A, men både denna länk och den 5 delade som kommer på de senaste nature modellerna passar till boetten. Anthony Kable har på sin sida en bra guide. Han kallar boetten M11Vilken länk passar bra?
Jag köpte en likadan NY på ebay ifrån en kinesisk säljare. Jag hoppas den är originalVilken länk passar bra?
Det är alltid trevligt med länk som alternativ - lite mer grab'n'go än att spänna på sig ett band. Finns det en länk som matchar stil och färg bra så varför inte? Är det dyrt?Jag köpte en likadan NY på ebay ifrån en kinesisk säljare. Jag hoppas den är original
Blir du sugen till din?
Den jag hittade på ebay gav jag 3300kr för. Hos Sakurawatches hittade jag denna för 716€ + moms och tull. Tyvärr har jag inte hittat några andra källor, men jag tycker jag kom lindrigt undanDet är alltid trevligt med länk som alternativ - lite mer grab'n'go än att spänna på sig ett band. Finns det en länk som matchar stil och färg bra så varför inte? Är det dyrt?
Typ samma/liknande länkbitar som till tex AQ4020-54Y, eller utan de polerade delarna?Den jag hittade på ebay gav jag 3300kr för. Hos Sakurawatches hittade jag denna för 716€ + moms och tull. Tyvärr har jag inte hittat några andra källor, men jag tycker jag kom lindrigt undan![]()
Samma säljare på ebay tar drygt 300$ för samma länk
![]()
The Citizen Photovoltaic Super AQ4100-65L AQ4100-57E AQ4100 Bracelet | eBay
The Citizen Photovoltaic Super AQ4100-65L AQ4100-57E AQ4100 Braceletwww.ebay.com
Hur justerar du? Har verket en justerings-switch som 9F?![]()
Nu med extra länkbitar så den bärs bekvämtJag noterade då jag bar den över ett dygn att den fortar sig ganska rejält, typ +3spd… Ett första försök att justera är påbörjat och visar lovande resultat, med lite tur kan den gamla dubbelkvartsaren prestera HAQ liknande siffror igen
![]()
I korthet kan man säga att man justerar strömstyrkan till kristallerna via i detta fall varsin skruv, och på så vis påverkar avläsningen. Main och Secondary kvartskristall har olika kalibrering. Main ska vara kalibrerad för temperaturen som är då klockan bärs (varm) medans Secondary är justerad för temperaturen då den inte bärs (kallare). Sedan ska IC räkna ut en kompensation som variationerna mellan kristallernas vibrationer visar (på grund av temperatur svängningar). Sa jag i korthet…? Allt är givetvis superkrångligt, hemligt och fullt av olika patent som Seiko tog då det begav sig och omöjligt att veta med säkerhet. Men som tur är finns forum med medlemmar som delar med sig av erfarenheter så man får lite hjälpHur justerar du? Har verket en justerings-switch som 9F?
Edit: Jag hittade en tråd på WatchUseek som du själv hade svarat i, men blir inte riktigt klok på hur det funkar. Finns det en trimpot för var och en av de två oscillatorerna?
Hittade ett inlägg på WUS om en SBGG001 med samma typ av länk. Jag har inte testat än.Jag har inte velat testa att bara pressa på min, skulle helst höra ifrån någon som vet innan jag kör…
Om du inte har någon boettboll att testa på baklocket på Chronomastern så är det inte omöjligt att det kan fungera bra med en hemgjord boll av silvertejp. Den refflade ringen kan säkert underlätta greppet för tejpen
Nu när jag tittar med lupp i diket på baksidan ser jag spår i pinnen, men någon pil som indikerar vilket håll den ska ut har jag inte sett
Ingen pil på min heller, men av bilden att döma ska den ut åt det hållet där diket på baksidan sitter, dvs kronsidan. På bilden ser det ut som att lughålet på andra sidan är fejk.Nu när jag tittar med lupp i diket på baksidan ser jag spår i pinnen, men någon pil som indikerar vilket håll den ska ut har jag inte sett
Jag har ett batteribyte på G imorgon, så ska passa på att kolla då jag ändå är i ”klockfixartagen”Ingen pil på min heller, men av bilden att döma ska den ut åt det hållet där diket på baksidan sitter, dvs kronsidan. På bilden ser det ut som att lughålet på andra sidan är fejk.
Den är riktigt cool den där. Jag tenderar att bära min mest under sommartid med tyvärr har inte sommarkänslan varit så stark än i år…Digitalt ikväll
![]()
Den kommer till sin rätt i bra dagsljus sommartid. Jag märker att jag börjar bli gubbe och behöver läsglasögon för att läsa av mina digitalare nuförtidenDen är riktigt cool den där. Jag tenderar att bära min mest under sommartid med tyvärr har inte sommarkänslan varit så stark än i år…
Ja de där är fina.Nya quartz-GMT från Certina på ingång. 41mm. Ser rätt trevliga ut, speciellt den vita! Kanske kan vara nåt att slå till på. Sugen på just en quartz-GMT.
Edit: 200m WR, 12mm tjock och 20mm bandbredd. Låter inte dumt alls, faktiskt... Lite extra äventyrskänsla med kompassringen.
6990 med länk och 6690 med gummi.
![]()
![]()
![]()
Intressant läsning! Ett par grejer som kom fram i artikeln som jag hade missat:Ja de där är fina.
Här är lite mer läsning.
![]()
Certaina DS-X GMT | INTRODUCING
Certina gets in on the summer watch action with a fun GMT that has an additional compass bezel to aid your travels.timeandtidewatches.com
Ja det där är en intressant funktion!Intressant läsning! Ett par grejer som kom fram i artikeln som jag hade missat:
"The colourful rotating bezel is probably one of the biggest draws to this watch, combining both a GMT night & day function with a compass, for some versatile functionality. The compass ring has a friction fit, meaning it can be turned independently of the aluminium GMT bezel, which can be turned with a click after pressing the compass bezel down. This is a unique and well-considered feature that sets the watch apart from the typical crowd of rotating bezels."
Skoj med dubbla vridringar! Jag tänkte först att det var en och samma.
Sen visade det sig att det faktiskt är en flyer-GMT och inte caller-GMT. Verkar som dom flesta quartz-GMT-verken är caller, som i Tissots relativt nya Seastar GMT. Helt klart en bonus i Certinas fördel!
Man blir ju duktigt sugen...
Men för tusan... Och jag som redan planerade att handla mig en MoonSwatch med månfas...Ja det där är en intressant funktion!
För att öka på suget så lägger jag till denna artikel
![]()
Fratello Favorites: Summer Watch Picks 2025 — Lex's Choices From Laventure, Certina, And Swatch
✓ Fratello Favorites ✓ Summer Watch Picks 2025 ✓ Lex chooses colorful and robust watches from Laventure, Certina, and Swatch ✓www.fratellowatches.com
FlåtMen för tusan... Och jag som redan planerade att handla mig en MoonSwatch med månfas...
Aja, man har väl besparingar av en anledning?