• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Äldre Calvin Klein, känns som nivån då var rätt mkt bättre än idag på både finish och design 🤓
IMG_2200.jpeg

Senast ändrad:
Som ett av märkena under Swatchgroup så vill jag minnas att det till och med fanns modeller med Precidrive. Den där har ju lite av Braun-design över sig, riktigt stilren tycker jag 👌🏿
Medhåll där. Utan CK-loggan kunde den passat in under vilket neo-bauhausmärke som helst. Tycker inte att man ska förkasta "parfymklockor" på princip bara för att det är ett känt modemärke. Gucci har ju till exempel några riktigt trevliga modeller. Skulle till exempel absolut kunna tänka mig denna:
673804_I1600_1108_001_100_0000_Light-GUCCI-25H-watch-38mm.jpg

Och om man zoomar ut lite, är inte Cartier och Bvlgari modeklockor också?

Medhåll där. Utan CK-loggan kunde den passat in under vilket neo-bauhausmärke som helst. Tycker inte att man ska förkasta "parfymklockor" på princip bara för att det är ett känt modemärke. Gucci har ju till exempel några riktigt trevliga modeller. Skulle till exempel absolut kunna tänka mig denna:
673804_I1600_1108_001_100_0000_Light-GUCCI-25H-watch-38mm.jpg

Och om man zoomar ut lite, är inte Cartier och Bvlgari modeklockor också?
Bra klockor de där. Mer modeklockor åt folket!
IMG_4693.jpeg

På temat mode/parfymklockor så hjälpte jag för en tid sedan en kollega med att byta batteri på hans sons klocka. En ”riktigt fin TommyHilfiger” som dom givit sonen i 18års present. Det var tur att baklocket släppte med gummiboll, för jag kunde inte få mina jaxa att passa 45mm baklocket, tror boetten mätte närmare 50mm… Kollegan blev minst sagt förvånad då jag visade det lilla Miyotaverket som såg ut som en liten harplutt i näven 😂 (Jag fick försäkra att urverket var ”riktigt vasst” med sina nästan 5 års batteritid 👍🏿😉

Morgonkaffe med Kungen 😎
IMG_2522.jpeg

Nu tror jag att vi kommit så pass bra det går att komma utan riktiga verktyg vad gäller tidshållningen, den har inte visat någon avvikelse alls under veckan :)
Utöver målet med tidshållningen och att hitta/leta/jaga länkbitar hade jag en idé om att även byta glas till ett nytt & repfritt, att så långt det är möjligt återställa den gamla damen till forna dagars glans ;)
IMG_2516.jpeg

Mineralglaset hade gott om repor. Som tur var så var inte så många av det djupare slaget, men några fanns det.
Jag brukar personligen rekommendera andra som vill slipa mineralglas att istället köpa nytt, det är sällan mödan värt 😬
I just detta fall har jag haft svårt att hitta ett identiskt att ersätta med. Jag var ett tag inne på att byta till plexi, jag har ett par som skulle passa i storlek, men det vore ju roligare om originalglaset kunde få vara kvar. På klockan som fick vara donator med länkbitar hade glaset både djupa repor och krosskador, det var dessutom helt plant och inte original.
Arbetet utfördes med Dremel och våtslippapper.
400g / 800g / 1000g / 3000g / 5000g / 7000g följt av polering med Cerumoxid
Tyvärr ser man inte om alla repor är borta innan man polerat upp glansen ordentligt, i mitt fall betydde det att jag fick börja om ifrån början (men bara en gång).

IMG_2521.jpeg

Nu är det i nyskick igen 👍🏿😎

Senast ändrad:
På temat mode/parfymklockor så hjälpte jag för en tid sedan en kollega med att byta batteri på hans sons klocka. En ”riktigt fin TommyHilfiger” som dom givit sonen i 18års present. Det var tur att baklocket släppte med gummiboll, för jag kunde inte få mina jaxa att passa 45mm baklocket, tror boetten mätte närmare 50mm… Kollegan blev minst sagt förvånad då jag visade det lilla Miyotaverket som såg ut som en liten harplutt i näven 😂 (Jag fick försäkra att urverket var ”riktigt vasst” med sina nästan 5 års batteritid 👍🏿😉
Det är ju trevligt med väggur också 😆

Tillbaka
Topp