Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är siffrorna 33 vid kl1-2 veckodatum, eller vad visar dom?Dagens kvartsare. Blir förvånad över kvaliteten varje gång jag tar fram den.
![]()
Jag skulle gärna vilja ha gångreserv på någon klocka någon gång, men det verkar rätt sällsynt... iof inte relaterat till kvarts då förstås. Men ändå. Annars håller jag med att datumet kollar jag ofta.![]()
Jag är en absolut förespråkare av datumkomplikation på klockor jag bär till vardags. Det är inte alls ovanligt att jag konsulterar det lilla fönstret för att bekräfta dagens datum. Jag har förstås några ”time only” också som jag verkligen gillar, men dom bärs inte på samma sätt. Att lägga till en dagkomplikation är däremot inte en nödvändighet ur samma aspekt, men jag gillar verkligen den lilla onödiga bonuskomplikationen. En visuell utfyllnad av tavlan som jag ofta kommer på mig själv att faktiskt läsa av. Nu är ju denna långt ifrån någon G-shock fullsmetad med komplikationer, men hur är det med er, har ni några onödiga & överflödiga komplikationer som ni ändå gärna ser på era klockor?
Det finns ju iof gångreserv på en hel del ljusdrivna kvartsur… Casio G-shock med sin L M H indikering (visserligen digital). Jag har en dold PR på mina The Citizen med eco drive, men de modeller som har urverket A010 har PR på tavlan. Jag tror att även Seiko har PR på tavlan av sina Speedtimer?Jag skulle gärna vilja ha gångreserv på någon klocka någon gång, men det verkar rätt sällsynt... iof inte relaterat till kvarts då förstås. Men ändå. Annars håller jag med att datumet kollar jag ofta.
Så pass, det var mycket mer än jag visste. Coolt!
Stämmer veckodag och veckonummer uppe och dag/månad/år nereÄr siffrorna 33 vid kl1-2 veckodatum, eller vad visar dom?
Eleganta! Mycket fina båda två.En kvartsduo.
![]()
Är det Precidrive i denna?Sska snart slafsa i mig kräftor. Konstaterar att min Certina DS titanium håller HAQ spec. +2,0 sekunder sedan 25 april, eller 6,57 spy.![]()
Yes. Av någon anledning gör inte Certina en grej av det alls. Hustrun har två Certina, båda med precidrive. Jfr Grand Seiko som markandsför sina verk med egenodlade kristaller etcetera.Är det Precidrive i denna?
Likadant med SG-kusinen Tissot. I deras Seastar 1000 sitter också ett ETA F06.412 (samma HAQ som i Certina om jag minns rätt). Att den går 10 spy nämns inte ens i specifikationerna på deras hemsida. Mycket märkligt.Yes. Av någon anledning gör inte Certina en grej av det alls. Hustrun har två Certina, båda med precidrive. Jfr Grand Seiko som markandsför sina verk med egenodlade kristaller etcetera.
Det är tyvärr lite lurigt med Precidrive och löftet om +/-10spy som många av oss tillskriver urverken. ETA har tidigare formulerat att dom har en möjlig tidshållning ner till +/-10spy, ofta ihop med att urverken är COSC certifierade. Det fanns förr någon modell där ETA faktiskt skrev 10spy, men det är borttaget nu. Jag gissar att det var många av oss ”nördar” som hade orimliga krav över hela linjen… Personligen är jag mycket nöjd med tidshållningen all mina med Precidrive presterarLikadant med SG-kusinen Tissot. I deras Seastar 1000 sitter också ett ETA F06.412 (samma HAQ som i Certina om jag minns rätt). Att den går 10 spy nämns inte ens i specifikationerna på deras hemsida. Mycket märkligt.
Sbgx343. Svår att få tag i men går fortfarande att få från Japan.Tipps på sportig HAQ till rimlig peng? Har kikat lite på SBGV245 och gillar den men skulle vilja ha tipps på flera
Absolut. Sbgx343 och 341. Både 200wr och extra skydd mot magnetfält. Kanske lite onödigt på en quartz men ändå....Där ser man! Trodde hela tiden att jag läste att Longines VHP var som Certina, +/- 10!
Backar annars Certina som bra alternativ till sportig HAQ. Kan man få VHP med mer WR än 50 förrrsten?
Gillar den där som tusan, vet inte hur många ggn helstål varianten legat och skvalpat i någon varukorg för mig.På besök från 80-talet! Tackar @ArtVandelay för äran att få ta över denna skönhet. Otroligt skick för övrigt...) Jag minns att jag själv gick o drägglade hos Ahlens ur över dom här som fattig student. Tror dom kostade 5k på den tiden vilket var en ganska fin klocka då. Kul köp för en som är från förr![]()
![]()
Jag misstänker att han redan hittat något kul (frågan från 2021)Sbgx343. Svår att få tag i men går fortfarande att få från Japan.
Hahaha ja det borde han ha gjort! Missade det heltJag misstänker att han redan hittat något kul (frågan från 2021)![]()
Bra! Den är större än jag trodde. Nu är jag väldigt insnöad på 36or och denna upplevs väl ungefär som en sådan. Det är stor glasyta men sedan är den ju tunn förstås.Gillar den där som tusan, vet inte hur många ggn helstål varianten legat och skvalpat i någon varukorg för mig.
Hur upplever du storleken?
Som jag hade hoppats då...Bra! Den är större än jag trodde. Nu är jag väldigt insnöad på 36or och denna upplevs väl ungefär som en sådan. Det är stor glasyta men sedan är den ju tunn förstås.
Ahh fanns det en sådan variant ihop med vhp verket alltså?Som jag hade hoppats då...
Kanske får lägga en i varukorgen igen.
Vill ha perpetual kalender så det tar genast bort typ 90% av utbudet.
Var sugen på den också som kompis till min DiChroPå besök från 80-talet! Tackar @ArtVandelay för äran att få ta över denna skönhet. Otroligt skick för övrigt...) Jag minns att jag själv gick o drägglade hos Ahlens ur över dom här som fattig student. Tror dom kostade 5k på den tiden vilket var en ganska fin klocka då. Kul köp för en som är från förr![]()
![]()