• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Coolt! 💪 Förstår jag det rätt att den då kan avgöra om ett verk går som ett HAQ eller inte?

Edit: Eller ja, inte med så strikta kriterier som HAQ, men om det håller sig inom 10 spy eller inte?
Den kan ju inte riktigt mäta noggrant ner till 10spy (0,027) men nära nog…
förtydligande Den har 3 sifferkolumner som visar 00.0 Alltså potentiellt 99,9spd sekunder per dag. Lyckas jag justera mitt urverk till 00.0 kan det därmed betyda allt ifrån 0.00 spd till 0,09 spd (32spy). Seikos urverk 9923 som sitter i min klocka var specat till +/-20spy då det begav sig. Hamnar jag på 32spy med detta gamla urverk, och som glad amatör, är jag mer än nöjd

Senast ändrad:
Den jag hoppat på är en enkel variant som ser ut så här
IMG_2791.jpeg

Den har 3 olika funktioner, dels kan den mekaniskt driva urverket för att se att alla visare och drev snurrar som dom ska, sedan räknar den impulser till stegmotorn som motsvarar 0.00 spd, och slutligen kan man testa batterispänning. Den mäter impulserna under en 10 sek period och räknar sedan ut ett medelvärde. Väldigt användbart trots att den inte har fler decimaler 👍🏿😊
Hur vet man var man ska ansluta proberna? Har urverk i allmänhet tydligt utmärkta mätpunkter, eller måste man söka mer eller mindre inofficiell information om respektive urverk?

Hur vet man var man ska ansluta proberna? Har urverk i allmänhet tydligt utmärkta mätpunkter, eller måste man söka mer eller mindre inofficiell information om respektive urverk?
Nu har jag inte fått hem den än, men jag misstänker att proberna kan användas för att mäta motstånd mellan olika delar av kretskortet, och då får man kolla verkstadsmanualer för respektive urverk för att se mätpunkter och värden. Men för att driva urverket eller mäta avvikelsen lägger man bara boetten över respektive markering på apparaten

Seiko SBCM023, med perpetual calendar og HAQ-verk.
IMG_6016.jpeg
Jag har inte kvar min senaste och jag har ägt ytterligare en innan den… Jag får erkänna att jag helt enkelt inte är dykar-dyrkare längre (även om det finns dock en 7C43 i samlingen). Dessa är dock inte riktigt att betrakta som HAQ då urverket 8F35 endast är hög-hertzare och saknar termokompensering, och är specat till +/-20spy (vilket givetvis är grymt bra ändå).

Jag har inte kvar min senaste och jag har ägt ytterligare en innan den… Jag får erkänna att jag helt enkelt inte är dykar-dyrkare längre (även om det finns dock en 7C43 i samlingen). Dessa är dock inte riktigt att betrakta som HAQ då urverket 8F35 endast är hög-hertzare och saknar termokompensering, och är specat till +/-20spy (vilket givetvis är grymt bra ändå).
Den går uansett ikke i nærheten av det den skal. Mer +/-20spm. Men kul endå!

Vet du om det var noen Grand Seiko med dette urverket?

Den går uansett ikke i nærheten av det den skal. Mer +/-20spm. Men kul endå!

Vet du om det var noen Grand Seiko med dette urverket?
Nej, Grand Seiko har aldrig haft 8F urverk vad jag vet, däremot 8J :)
Jag skulle dock gärna ha någon klocka med 8F33 urverket. Day/date och perpetuell kalender är ju riktigt trevligt
IMG_0302.jpeg

Exempelvis denna

Senast ändrad:
Nej, Grand Seiko har aldrig haft 8F urverk vad jag vet, däremot 8J :)
Jag skulle dock gärna ha någon klocka med 8F33 urverket. Day/date och perpetuell kalender är ju riktigt trevligt
IMG_0302.jpeg

Exempelvis denna
Vill du ta över min (mina, jag har tekniskt sett två, men den ena är det nåt vajsing med)?

Är det samma boett? Vilket utförande är det du har, och vad är det för fel tror du?
Båda är 8f33-0040. Den som fungerar har guldindex, den trasiga är lika som på bilden ovan. Ska jag killgissa så är det kretskortet som är slut. Det var rätt länge sedan jag fipplade med den, jag har svaga minnen av att jag eventuellt fick kontakt på nån punkt och att nåt eventuellt rörde sig, men att betrakta den som slut är nog det bästa.

Nu har den anlänt och jag har testat den lite lätt
IMG_2794.jpeg

Tyvärr vart det lite svårt att fota i dagsljuset med LCD displayen
IMG_2795.jpeg

I läge 1. gör den spd mätningen i vad som verkar vara 10 sek cykler. Det betyder att man måste kolla vilka cykler just det urverket som ska testas ska ha för att man ska få en så bra läsning som möjligt. I läge 2. Kan man med hjälp av stroberna mäta volt. Jag testade bara att mäta några kasserade AA batterier vilket verkar fungera som tänkt. Knappcellsbatterier testar man på den lilla plattan i nedre högra hörnet, den fungerar också som den ska. Med Shift knappen byter man mellan att antingen köra avmagnetisering eller att köra ett mekaniskt test av urverkets kuggar (finns 3 olika hastigheter). Jag har ingen magnetiserad klocka att testa med, men den kör visarna vid testet, så check på den funktionen också :)
Tyvärr fungerar den INTE till klockan jag skaffade den för, det är ett 9923 urverk med dubbelkvarts som ska justeras med kronan i utdraget läge (vilket gör att man måste mäta på själva urverket med en QT99 eller motsvarande maskin. Tänkte inte på de…
Jag har inte heller mätt några motstånd med läge 3. Men det ska jag testa vid tillfälle.
Jag har dock mätt några av de klockor som låg nära till hands. GS 9F visade alla utom 2 på 0.0spd, de som avvek visade 0.1spd. Citizen med a660 visade alla 0.0 vilket stämmer ganska bra med hur dom presterar. Jag lyckades inte få till någon läsning av de jag har med A060, oklart varför…
Tyvärr kommer ingen manual med till apparaten, men för priset jag betalade, typ 350kr, så kommer den duga till vad jag kommer använda den till.

Kul g
Nu har den anlänt och jag har testat den lite lätt
IMG_2794.jpeg

Tyvärr vart det lite svårt att fota i dagsljuset med LCD displayen
IMG_2795.jpeg

I läge 1. gör den spd mätningen i vad som verkar vara 10 sek cykler. Det betyder att man måste kolla vilka cykler just det urverket som ska testas ska ha för att man ska få en så bra läsning som möjligt. I läge 2. Kan man med hjälp av stroberna mäta volt. Jag testade bara att mäta några kasserade AA batterier vilket verkar fungera som tänkt. Knappcellsbatterier testar man på den lilla plattan i nedre högra hörnet, den fungerar också som den ska. Med Shift knappen byter man mellan att antingen köra avmagnetisering eller att köra ett mekaniskt test av urverkets kuggar (finns 3 olika hastigheter). Jag har ingen magnetiserad klocka att testa med, men den kör visarna vid testet, så check på den funktionen också :)
Tyvärr fungerar den INTE till klockan jag skaffade den för, det är ett 9923 urverk med dubbelkvarts som ska justeras med kronan i utdraget läge (vilket gör att man måste mäta på själva urverket med en QT99 eller motsvarande maskin. Tänkte inte på de…
Jag har inte heller mätt några motstånd med läge 3. Men det ska jag testa vid tillfälle.
Jag har dock mätt några av de klockor som låg nära till hands. GS 9F visade alla utom 2 på 0.0spd, de som avvek visade 0.1spd. Citizen med a660 visade alla 0.0 vilket stämmer ganska bra med hur dom presterar. Jag lyckades inte få till någon läsning av de jag har med A060, oklart varför…
Tyvärr kommer ingen manual med till apparaten, men för priset jag betalade, typ 350kr, så kommer den duga till vad jag kommer använda den till.
Kul grej 🙂

Tillbaka
Topp