• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olja till reseur

Pysslade just om ett reseur från ~1910 men hade bara oljor för armbandsur. Den gick en vecka och sen stannade den. Det kan vara en bussning som inte var helt perfekt som jag ska pröva att byta, men jag är också övertygad om att oljan är ett problem.

Det är en fin klocka, men inget unikt och vi ska bara ha den själva på byrån. Alltså vill jag inte lägga 300kr+ på att beställa ny olja. Det är också minst sagt gedigna och grovhuggna delar som lär tåla det mesta, och jag kan absolut serva den årligen. Nu börjar jag fundera på möjligheten att ex blanda i lite kvalitets-symaskinsolja jag har som har högre viskositet i den tunnare oljan... Men ja, alla instinkter skriker neeeeeej, trots att det är ett dussinur i grovt utförande.

Vad skulle ni rekommendera?
 

rogart-63

Patek
Har en burk 8141 olja från moebius . Den har nog gått ut . Men borde funka att olja med . Den kan du få om du vill.
Lite tjockare än 8040 som rekommenderas till klockor.
 
Jodå, nu går den fint! Nu ska jag plocka isär den igen och fixa bussningen bara. Nu är verkplåtarna i typ stål vilket känns skitskumt, jag hoppas dock att det är förnicklad mässing - slitaget på tapparna är minimalt ändå så det verkar rimligast. Tänkte pröva mässingsbussningar ändå för att det är vad jag har liggande, men det här kan ju bli sjukt fel. Kikade snabbt på tradera och ser två liknande ur för hundringen, så mitt dussinur får väl vara försökskanin. Tjoa om ni vet bättre.

Några klämringar till de ohylsade fjädrarna har jag inte, har kört buntband innan. Något förslag på antingen var man kan köpa sådana eller kreativt diy återbruk av annan fungerande grej?
 
Topp