• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oljefylla klocka...

Maggansman

Omega
2-Faktor
Dax att blåsa liv i tråden ;)

Efter en massa letande så så hittade jag till slut Silikonolja 20 cSt till relativt bra pris. 450SEK för 1L från Ebay.de ink frakt. I Tyskland finns det ett företag som heter Optimal Products och de säljer 1L av Silikonolja i olika viskositet från 20 cSt och uppåt. Tyvärr så är ebay.de endast på tyska så jag fick beställa med Chrome translate påslagen ;)

De tester jag sett så brukar man använda 50 cSt men det känns som skälet till det är att det är enkelt att få tag på i USA. 20cSt borde fungera bättre. Tittar man på denna video så gör en kille tester med silikonolja och 3M Fluorinert. Man ser att sekundvisaren på hans Seiko får kämpa lite i Silikonoljan och hans tester visar ca -30 sek/dag efter silikonolja. Mineralolja i alla dess former ska tydligen undvikas eftersom de kan äta gummi.

Tydligen så kan vita luminerade detaljer som visare bli gulfärgade av Silikonolja och det är därför Sinn gått över till 3M Fluorinert. Jag har inte lyckat hitta något ställe som säljer 3M Fluorinert i Sverige men kanske någon kemgrossist kan ta hem det men då brukar priserna sticka iväg rejält.

Så vad är min plan?
Jag vill testa på dels klockor med högt domeglas och där ligger tester med Swatch och Swatch Irony på listan. Här är en tråd på Reddit om just hydro mod på Swatch.
För att köra med Swatch så behöver man vakuum och det ska vara enklare att uppnå än man kan tro. Här är ett klipp som visar hur man enkelt åstadkommer det som hobbyfixare.
Kompressor från ett kylskåp kan man billigt köpa på skroten (jag fick min). Kulventil för gas behövs 2 st, kostar runt 100-lappen/st nya. Vakuummätare upp till -3Bar kostar drygt 100.- på Amazon....

Sedan har jag lita andra klockor på i kö för test. En Seko EFA-115 Silver/stål och en Festina F16297 men tyvärr så behöver jag först byta glas på dem.
Jäklar! All in alltså… vilken rolig projekt. Väntar på bilder dels på process och resultat med spänning
 

Gustafsson_2

Breitling
Kanske lite sent svar men provade detta på div klockor för en 10 år sedan o hitta en vätska med låg nog viskositet var redigt bökigt. De oljor jag använde tog kål på urverket inom några månader jag misstänker att de löste upp den isolerande lacken på komponenterna.

Hursom det jag fick rekommenderat var fluorinert en vätska som tydligen används för kylning av industrilasrar men då gick det inte att köpa annat än 10liter förp och det var orimligt dyrt. Har sett att det numera går att få tag på småflaskor på ebay för några hundringar. Fluorinert skall som namnet antyder vara helt inert inte ledande och med en viskositet som vatten.

Problemet med expansion gick visst att lösa med en sorts frigolit som var tät emot vätska med gick att komprimera, man stoppar då i en "frigolitärta" i boetten och denna pressas ihop då vätskan expanderar
 
Dax att blåsa liv i tråden ;)

Efter en massa letande så så hittade jag till slut Silikonolja 20 cSt till relativt bra pris. 450SEK för 1L från Ebay.de ink frakt. I Tyskland finns det ett företag som heter Optimal Products och de säljer 1L av Silikonolja i olika viskositet från 20 cSt och uppåt. Tyvärr så är ebay.de endast på tyska så jag fick beställa med Chrome translate påslagen ;)

De tester jag sett så brukar man använda 50 cSt men det känns som skälet till det är att det är enkelt att få tag på i USA. 20cSt borde fungera bättre. Tittar man på denna video så gör en kille tester med silikonolja och 3M Fluorinert. Man ser att sekundvisaren på hans Seiko får kämpa lite i Silikonoljan och hans tester visar ca -30 sek/dag efter silikonolja. Mineralolja i alla dess former ska tydligen undvikas eftersom de kan äta gummi.

Tydligen så kan vita luminerade detaljer som visare bli gulfärgade av Silikonolja och det är därför Sinn gått över till 3M Fluorinert. Jag har inte lyckat hitta något ställe som säljer 3M Fluorinert i Sverige men kanske någon kemgrossist kan ta hem det men då brukar priserna sticka iväg rejält.

Så vad är min plan?
Jag vill testa på dels klockor med högt domeglas och där ligger tester med Swatch och Swatch Irony på listan. Här är en tråd på Reddit om just hydro mod på Swatch.
För att köra med Swatch så behöver man vakuum och det ska vara enklare att uppnå än man kan tro. Här är ett klipp som visar hur man enkelt åstadkommer det som hobbyfixare.
Kompressor från ett kylskåp kan man billigt köpa på skroten (jag fick min). Kulventil för gas behövs 2 st, kostar runt 100-lappen/st nya. Vakuummätare upp till -3Bar kostar drygt 100.- på Amazon....

Sedan har jag lita andra klockor på i kö för test. En Seko EFA-115 Silver/stål och en Festina F16297 men tyvärr så behöver jag först byta glas på dem.

Hur gick det för dig?

Fick du oljefylla några ur?
Fick du tag på Flourinert från 3M?
 
Älskar den här tråden, nörderi på hög nivå!
Jag har alltid lärt mig att mineralölja är en icke elektrisk ledande olja.
Därav används den i applicationer där isolering är viktig, tillexempel transformatorstationer.

Vad är det som gör Flourinert från 3M så lämplig?
När jag läser lite så verkar den främst användas för kylande applikationer.
Verkar också finnas lite utmaningar med expansioner i olika temp.
Låter som om detta är lite mer utmanande än det först framstår.
Men nörderi på hög nivå än dock!
 
Älskar den här tråden, nörderi på hög nivå!
Jag har alltid lärt mig att mineralölja är en icke elektrisk ledande olja.
Därav används den i applicationer där isolering är viktig, tillexempel transformatorstationer.

Vad är det som gör Flourinert från 3M så lämplig?
När jag läser lite så verkar den främst användas för kylande applikationer.
Verkar också finnas lite utmaningar med expansioner i olika temp.
Låter som om detta är lite mer utmanande än det först framstår.
Men nörderi på hög nivå än dock!

Flourinert har låg viskositet, vilket gör det lämpligt eftersom urverket inte måste jobba sig till döds i motståndet som oljan annars kan göra.
Vätskan har även alla de andra egenskaperna man behöver, som att den inte leder ström.

Den är dock inte helt hälsosam, så man kanske inte vill ha den nära kroppen om det läcker. Osäker där.

Om jag hade fri tillgång på alla vätskor som nämnts hade jag nog tagit den ändå, och så hade jag lagt någon form av tryckutjämnande komponent där i, typ en bit frigolit eller disktrasa eller något som gör att man kan stänga den utan att det är bubblor där inne.

Många klockor har en typ av glas som går ut i kanterna, och lite välvning, det blir väldigt läckert på denna typ av klockmod.

Hamilton Khaki har en day/date som skulle passa väldigt bra. Men den har automatiskt ur och jag vet inte hur bra det blir.

vs5TGQwFYn7m5iEN5pvt3NgA-qQHsPFQaPUBJx-kZVQ.jpg
 
Flourinert har låg viskositet, vilket gör det lämpligt eftersom urverket inte måste jobba sig till döds i motståndet som oljan annars kan göra.
Vätskan har även alla de andra egenskaperna man behöver, som att den inte leder ström.

Den är dock inte helt hälsosam, så man kanske inte vill ha den nära kroppen om det läcker. Osäker där.

Om jag hade fri tillgång på alla vätskor som nämnts hade jag nog tagit den ändå, och så hade jag lagt någon form av tryckutjämnande komponent där i, typ en bit frigolit eller disktrasa eller något som gör att man kan stänga den utan att det är bubblor där inne.

Många klockor har en typ av glas som går ut i kanterna, och lite välvning, det blir väldigt läckert på denna typ av klockmod.

Hamilton Khaki har en day/date som skulle passa väldigt bra. Men den har automatiskt ur och jag vet inte hur bra det blir.

vs5TGQwFYn7m5iEN5pvt3NgA-qQHsPFQaPUBJx-kZVQ.jpg
Känner mig lite tveksam till ett en disktrasa eller frigolit skulle klara av att tryckreglera. Men på något sätt behöver det göras.

Kommer i vart fall inte ifrån att det är otroligt effektfullt!
 
Känner mig lite tveksam till ett en disktrasa eller frigolit skulle klara av att tryckreglera. Men på något sätt behöver det göras.

Kommer i vart fall inte ifrån att det är otroligt effektfullt!

Disktrasan kanske fyller sig, då funkar det inte. Men frigolit har fyllda slutna luftceller så då skall det funka.

Poängen är att man skall ha något där inne som kan tryckas ihop och expandera med tryckförändringar.

Temperatur för exempel kan ändra trycket i vätskan.
 
Disktrasan kanske fyller sig, då funkar det inte. Men frigolit har fyllda slutna luftceller så då skall det funka.

Poängen är att man skall ha något där inne som kan tryckas ihop och expandera med tryckförändringar.

Temperatur för exempel kan ändra trycket i vätskan.
Är helt med på principen med att något måste absorbera förändringen i volym vid tillexempel temperaturförändringar. Kan bara inte se att övan presenterade förslag löser dessa. Men jag kanske har helt fel. Får läsa på lite. :)
 
Osäker på vad man skall använda, men de använder ett material som är liknande. Det kanske räcker med en liten ärta av cellplast för att klara volymförändringen.

 
Kikade på filmen och grävde vidare. Verkar onekligen som om effekten är fantastisk, men klockorna tenderar att inte överleva. Antar att det är den ökade friktionen med att rotera sekundvisaren i olja.

Tänkte då att man borde kunna göra det på en digital istället för att undvika detta problem. Men verkar som om det uppstår problem med att hålla tätt när man trycker på knappt / ställer in tiden med kronan.

Tror man skall vara rätt införstådd med att det är hyfsat stor chans att klockan rasar om man gör detta. Om man ändå gör det, då skall man nog byta batteri insamlandet med oljan. Då håller den så länge som möjligt utan ingrepp.
 
Det är egentligen inte "olja" som används eller nödvändigtvis fungerar bäst.

Oljor har en viskositet (alla vätskor har det) som mäts i cSt, och du önskar en vätska som har så låg cSt som möjligt.
Om du väljer rätt vätska så är det inget problem.
Problemet blir om man väljer vätskor med hög cSt, eller som leder ström och skadar gummi, löser upp lack, lim eller ändrar färgernas utseende.


För exempel oljor i en stötdämpare på motorcykel eller cykel har en cSt på 5-20 som regel, och vissa oljor som smörjer har cSt upp till 100.
Dessa är trögflytande oljor i sammanhanget med att oljefylla klockor, men om man frågar någon som jobbar med stötdämpare så är cSt 5 väldigt lågt, en tunn olja.

Hittar du vätskor som ligger mellan 0,5-3 så skall detta vara bra nog för de flesta vanliga urverk som drivs på ström.

Problemet med knapptryckningarna eller tryckförändringar/temperaturexpansion löses genom att använda någon form av material inne i klockan som kan kompensera för detta.


Jag har kollat på massor av videos på hur de gör, och det är många videos där de gör helt fel för att nå ett långsiktigt bra resultat. Och då får de givetvis problem med klockor som går för sakta, batterier som tar slut för fort och urverk som havererar.

Håller man sig till den etablerade tekniken så går det relativt smärtfritt:
1. Vätska (inte nödvändigtvis olja) av låg viskositet - Fluorinert ex.
2. Vätska som inte skadar packningar eller leder ström
3. Någon form av föremål i klockan som innehåller luft och kan expandera /kontrahere med tryckförändringar.

Artikel om Hydrostatic watches kan man läsa på denna länk.

Det finns flera som lyckats med att kompensera för volymförändringen hos vätskan, jag kommer bara inte ihåg vilket material de använt. Den där frigolitbiten eller vad det nu är skall ligga bak mot batterilocket så att den inte stör/syns. Hur man gör i en mekanisk klocka vet jag inte, då det är mer rörliga delar där. Man kanske får acceptera att det är en bubbla i glaset. Om det ens är möjligt att genomföra detta på mekaniska klockor.

Har också hört att en mekanisk klocka har delar som är beräknade efter att svänga i ett fritt medium som luft, och att frekvensen kommer ändras om de ligger i en vätska, vilket gör att tiden går fel. Någon som kan mer om mekaniska urverk får komplettera här.

The oscillating balance wheel of a mechanical movement cannot operate in the increased viscosity environment of a liquid so only quartz movements are compatible. These watches can also compensate for the thermal expansion of the oil by having a case back that can expand and contract in those minute volumes.

Om man önskar att vätskefylla en klocka som inte behöver batteribyten (vilket blir krångligt när den är vätskefylld) så kan man med fördel välja en eco-drive från citizen eller liknande.

Kolla 6 minuter in i denna video. Där använder de "styrofoam" som "pressure buffer".
Detta för att undvika "a boubble in the glass"
Vid 8:15 så lägger han in dessa, och efter det så fyller han upp klockan med fluorinert, alltså inte med olja.



Screen Shot 2023-07-18 at 17.40.23.png Screen Shot 2023-07-18 at 17.40.13.png

Fluorinert (Wikipedia)
Datablad Fluorinert

cSt för Fluorinert Ligger mellan ca 0,4-5 i de temperaturer en klocka kan uppleva i de mest kritiska förhållanden.
cSt för Fluorinert Ligger mellan ca 0,7-1,75 i de temperaturförhållanden en vanlig person upplever till vardags:
Screen Shot 2023-07-18 at 17.35.30.png

Effekten av vätskefyllda ur kommer av refraktion och här är det vilken kombination av medium som är mellan ögat och urtavlan.
Effekten kommer bli annorlunda under vatten än på land, och det kommer också variera med om det är glas, plast eller riktigt kristallglas på klockan.

Screen Shot 2023-07-18 at 18.20.03.png


Det finns en uppsjö av Eco-Drive klockor att välja bland, om man är osäker på vart man vill börja:
Screen Shot 2023-07-18 at 17.48.58.png
 
Senast ändrad:
Spännande. Kikade precis på hela klipper och han säger dessvärre att det är oklart hur klockorna beter sig under längre tid, om de slits, bleknar eller andra utmaningar.

Men nog verkar ”oljan” från 3M vara ett bättre val. Samma sak med expansionen från temp för att förhindra bubblor med frigolitbollarna.

Det nämns också att vätskan är mer lättflytande än vatten. Vilken skulle kunna bugar till läckage när knappar trycks på. De är högst troligt inte designade för ändamålet. Men håller man tummarna så kanske de funkar ändå. :)

Tycker fortsatt att urtavlan blir mycket trevlig att titta på med vätskefylld boett.
 

Sami

Breitling
Varför fyller man klockan med olja? Är det bara ett intressant projekt eller finns det några fördelar?
Coolt hur som helst tills/om det börjar läcka 🤣
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Varför fyller man klockan med olja? Är det bara ett intressant projekt eller finns det några fördelar?
Coolt hur som helst tills/om det börjar läcka 🤣
Troligen för att det ser häftigt ut, men också för att det är ett spännande projekt, om man pular själv.

Men "på riktigt" för att det blir en monstruös vattenresistens om det utförs korrekt ihop med att avläsning under vatten förbättras näst intill oändligt mycket.
Vill du se the real deal, ta en titt på Sinn UX. Där har du en konstruktion med en inbyggd kolv i baklocket som hanterar expansion och kontraktion. Krydda det med en garanterad vattentålighet om 5.000 meter (men fullt funktionell till 11.000 meters djup) och fenomenal avläsbarhet så har du det fullständiga svaret.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Generellt avseende vätskefylld klocka och mekaniska verk så funkar det inte eftersom de mekaniska verken har ett oro som delvis består av en spiralformad balansjäder vilken är mycket tunn och gjord för att svänga i luft liksom ett balanshjul vilket också ska svänga fritt i luft, vilka tillsammans med gånghaken styr tiden det tar för klockan att ticka framåt. Inget i denna konstruktion är anpassat för att röra sig i något annat än luft.

Det är känsliga delar och bara hur man oljar dem när man sätter ihop delarna är direkt avgörande för gången. Att lägga dem i vätska gör förmodligen att alltsammans bara stannar, om de ens kan komma i rörelse från första början, vilket jag inte tror.
 
Generellt avseende vätskefylld klocka och mekaniska verk så funkar det inte eftersom de mekaniska verken har ett oro som delvis består av en spiralformad balansjäder vilken är mycket tunn och gjord för att svänga i luft liksom ett balanshjul vilket också ska svänga fritt i luft, vilka tillsammans med gånghaken styr tiden det tar för klockan att ticka framåt. Inget i denna konstruktion är anpassat för att röra sig i något annat än luft.

Det är känsliga delar och bara hur man oljar dem när man sätter ihop delarna är direkt avgörande för gången. Att lägga dem i vätska gör förmodligen att alltsammans bara stannar, om de ens kan komma i rörelse från första början, vilket jag inte tror.

Egentligen tror jag vissa klockor kan överleva längre i vätskan om de bara är byggd för det, eftersom vätskan ger en smörjande effekt också. Man behöver ju inte smörja någonting alls inne i urverket om man bara har det vätskefylt.

Jag har sett vissa typer av gamla elektriska motorer som har lager som står i konstant oljebad, de går i 50++ år. Det är inte dåligt med tanke på att dagens lösningar håller 5-10år i samma applikation.
 
Topp