PerS
Basic
Jag köpte silikonolja till dämpare till rc-bilar i en hobbybutik.Så snyggt det blev
Läste högre upp i tråden att det är silikonolja som gäller, var hittar man sådan olja? Den enda silikonolja som jag känner till är DOT 5.0
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag köpte silikonolja till dämpare till rc-bilar i en hobbybutik.Så snyggt det blev
Läste högre upp i tråden att det är silikonolja som gäller, var hittar man sådan olja? Den enda silikonolja som jag känner till är DOT 5.0
Bra tips, tackJag köpte silikonolja till dämpare till rc-bilar i en hobbybutik.
Det var typ tvärt om jag ville vetaEn Tissot dykare som köptes här på forumet. Får hoppas att den är tät så inte oljan rinner ut.
Du kan inte göra klockan vattentät genom att oljefylla den om den inte redan är vattentät från början. Syftet med att oljefylla är att öka djupgraden eftersom man inte kan komprimera vätskor. Lösningen är lika enkel som genial. Jag tror det var Sinn som var först ut med sin Hydro.Det var typ tvärt om jag ville veta. Om man kan få en mindre vattentät klocka att bli mer vattentät... jag får testa på något som ligger i lådan
men jag tar gärna tips vad gäller val av olja
Jag läste om ett sådant försök. Det funkade i allt väsentligt förutom tidshållningen... Tydligen var vridmomentet i eco-drive urverket lite lägre, vilket gjorde att sekundvisaren inte klarade av motståndet i den olja han valt (och som var sjukt tunn).Ingen som funderat på att använda nån Eco-Drive från Citizen i hopp om att slippa öppna den alltför ofta i samband med batteribyte? Vore ju klockrent om den combon hade funkat.
Jag läste om ett sådant försök. Det funkade i allt väsentligt förutom tidshållningen... Tydligen var vridmomentet i eco-drive urverket lite lägre, vilket gjorde att sekundvisaren inte klarade av motståndet i den olja han valt (och som var sjukt tunn).
Fast Casio F91W har ju bara 3atm? Om klockan är fylld med olja så kan ju inte vatten tränga in, eftersom det så att säga redan är fullt där inne, därmed blir den ju vatten tät (eller kraftigt avvisandeDu kan inte göra klockan vattentät genom att oljefylla den om den inte redan är vattentät från början. Syftet med att oljefylla är att öka djupgraden eftersom man inte kan komprimera vätskor. Lösningen är lika enkel som genial. Jag tror det var Sinn som var först ut med sin Hydro.
Fast Casio F91W har ju bara 3atm? Om klockan är fylld med olja så kan ju inte vatten tränga in, eftersom det så att säga redan är fullt där inne, därmed blir den ju vatten tät (eller kraftigt avvisande) Det jag funderar mest ikring är läckage runt en icke inskruvad krona, samt när kronan är utdragen för att ställa klockan...
Har svårt att se hur det skulle gå att oljefylla en automatklocka och få den till att fungera sen. Har visserligen inte provat på det men det verkar inte troligt. Det här oljefyllning bör väl gälla quartz gissar jag.Fasen också, nu blev ju även jag sugen på ett sådant här projekt, och det är ert fel.. Men vad är bäst att utgå ifrån automat eller quartz? Sinn verkar ju köra quartz i sin variant.
Fasen också, nu blev ju även jag sugen på ett sådant här
projekt, och det är ert fel.. Men vad är bäst att utgå ifrån automat eller quartz? Sinn verkar ju köra quartz i sin variant.
Före och efter:
![]()
Förmodar man bör välja en klocka som har packning runt bommen.Men hur blir det när man drar ut kronan för att ställa tiden? Borde inte oljan rinna ut, eller missar jag något?
Bra tips.Vilken kul tråd!
Nu vet jag inte vilken viskositet man skall ha på oljan, kanske någon här har ett mått på det (cSt)?
Jag kom rent spontant på två oljor som kan vara intressanta, och kan även avråda från andra vätskor som spekulerats om i tråden.
- Olika vätskor har olika förmåga att reagera / inte reagerar med gummi och plast. Oringar kan bli skadade av vissa vätskor. Jag hade not undvikit lacknafta och bromsvätska av flera anledningar, en av dem att jag absolut inte vill ha detta på kroppen om det börjar läcka. Ännu värre i ögon eller så.
- Citron har ett hydrauliskt stötdämparsystem i sina bilar, de använder en olja som kallas LHM och är en mineralolja. cSt runt 18 vid 40gr C. Deras olja är grön, vilket kan vara lite kul. Om den är lämplig att använda vet jag inte, eftersom jag inte vet vilken viskositet man behöver på oljan i en klocka.
- Shimano har en röd olja, som jag tror är väldigt like citroens olja. Det är också en mineralolja som är lättilgänglig i cykelaffärer. Denna är mycket dyrare än citroen oljan, men har troligen liknande effekt.
- Oljan Fluorinert 3283 har nämnts på flera ställen där jag läser om detta. Den har en väldig låg viskositet på 0.75 cSt. Vet inte vid vilken temperatur. Verkar vara helt klar / genomskinlig.
3M Olja, låg viskositet
- På nätet läser jag att folk använder oljan "liquid bearings", den har en viskositet på 65 Cst runt 40gr C och skall enligt vad jag läst på nätet fungera bra för denna typ av projekt. Hur denna viskositet, som ligger LÅNGT ifrån Flourinert, skall fungera i svaga urverk vet jag inte. Denna känns instinktivt som för trög.
liquid bearings
oil recommendations
Det finns en snubbe som har en website som skriver mycket om oljor, där han tar upp de olika typerna och varför man inte bör blanda eller använda fel oljor till fel sak osv. Han har även en jättestor tabell med olika oljor och dess viskositet (stötdämparoljor), och när man köper stötdämparoljor så är de i olika färger. Motorex har en röd stötdämparolja som är helsyntetisk.
PWD om oljor
Vore kul om flera postade sina resultat i någon tråd här.
//GF