• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oljefylla klocka...

BarbaBaba

Diamant
En liten fundering ikring detta projekt som verkligen får mig att gå igång :D. Jag har läst testet som gjordes på casio w digitalaren, som INTE är vatten tät innan. Det ser ju så mycket coolare ut på en analog klocka. Poängen ska väl vara att få den extra vatten tät primärt... hur funkar det på an klocka utan inskruvad krona? Dvs en vanlig Quartz klocka? Kommer olja läcka runt kronhylsan? Sedan känner jag mig ytterst tveksam till att använda dot5 bromsolja då den blir frätande vid kontakt med syre. Om du inte luftar bromssystemet på bilen finns det ju risk att packningar och dylikt vittrats sönder. Att få bromsvätska på huden eller kläder är ju inte heller nyttigt. Så, förslag på något nyttigare kanske? Personligen skulle jag köra på en gulare rapsolja som tål värme bättre än olivolja. Några erfarenheter av om man ser repor i glaset mindre?
 

robyl

Titan
Vad jag förstår så är DOT 5.0 silikonbaserad och inte hygroskopisk som DOT 5.1 är. Har en klocka på ingång som jag tänkte prova med. Fungerar det så återkommer jag med bilder och kanske några tips.
 

BarbaBaba

Diamant
Vad är det för modell du tänker fylla? När jag kollat på andra forum där medlemmar testat detta så verkar tjockleken på oljan spela en viss roll om man inte har en digitalklocka, då visarna får ett visst motstånd i oljan. Personligen tycker jag det skulle vara intressant att veta om det går att göra på en klocka med typ 3atm med en vanlig krona. Man vill ju inte att det ska läcka olja när man drar ut kronan för att ställa den.[/QUOTE]
 

BarbaBaba

Diamant
En Tissot dykare som köptes här på forumet. Får hoppas att den är tät så inte oljan rinner ut.
Det var typ tvärt om jag ville veta ;). Om man kan få en mindre vattentät klocka att bli mer vattentät... jag får testa på något som ligger i lådan :rolleyes:
men jag tar gärna tips vad gäller val av olja
 
Det var typ tvärt om jag ville veta ;). Om man kan få en mindre vattentät klocka att bli mer vattentät... jag får testa på något som ligger i lådan :rolleyes:
men jag tar gärna tips vad gäller val av olja
Du kan inte göra klockan vattentät genom att oljefylla den om den inte redan är vattentät från början. Syftet med att oljefylla är att öka djupgraden eftersom man inte kan komprimera vätskor. Lösningen är lika enkel som genial. Jag tror det var Sinn som var först ut med sin Hydro.
 

Jaggis

Who dares wins!
Ingen som funderat på att använda nån Eco-Drive från Citizen i hopp om att slippa öppna den alltför ofta i samband med batteribyte? Vore ju klockrent om den combon hade funkat.
 

BarbaBaba

Diamant
Ingen som funderat på att använda nån Eco-Drive från Citizen i hopp om att slippa öppna den alltför ofta i samband med batteribyte? Vore ju klockrent om den combon hade funkat.
Jag läste om ett sådant försök. Det funkade i allt väsentligt förutom tidshållningen... Tydligen var vridmomentet i eco-drive urverket lite lägre, vilket gjorde att sekundvisaren inte klarade av motståndet i den olja han valt (och som var sjukt tunn).
 

BarbaBaba

Diamant
Du kan inte göra klockan vattentät genom att oljefylla den om den inte redan är vattentät från början. Syftet med att oljefylla är att öka djupgraden eftersom man inte kan komprimera vätskor. Lösningen är lika enkel som genial. Jag tror det var Sinn som var först ut med sin Hydro.
Fast Casio F91W har ju bara 3atm? Om klockan är fylld med olja så kan ju inte vatten tränga in, eftersom det så att säga redan är fullt där inne, därmed blir den ju vatten tät (eller kraftigt avvisande ;)) Det jag funderar mest ikring är läckage runt en icke inskruvad krona, samt när kronan är utdragen för att ställa klockan...
 
Fast Casio F91W har ju bara 3atm? Om klockan är fylld med olja så kan ju inte vatten tränga in, eftersom det så att säga redan är fullt där inne, därmed blir den ju vatten tät (eller kraftigt avvisande ;)) Det jag funderar mest ikring är läckage runt en icke inskruvad krona, samt när kronan är utdragen för att ställa klockan...

Ok då förstår jag vad du menar. Det är väl gränsfall ändå att den är såpass tät att den håller kvar oljan under längre tid. Men pröva, vad har du att förlora (förutom klockan då) ?
 
Fasen också, nu blev ju även jag sugen på ett sådant här projekt, och det är ert fel. ;). Men vad är bäst att utgå ifrån automat eller quartz? Sinn verkar ju köra quartz i sin variant.
 
Senast ändrad:

URsinne

Silver
Fasen också, nu blev ju även jag sugen på ett sådant här projekt, och det är ert fel. ;). Men vad är bäst att utgå ifrån automat eller quartz? Sinn verkar ju köra quartz i sin variant.
Har svårt att se hur det skulle gå att oljefylla en automatklocka och få den till att fungera sen. Har visserligen inte provat på det men det verkar inte troligt. Det här oljefyllning bör väl gälla quartz gissar jag.
 

robyl

Titan
20171205_190037.jpg

Äntligen hittade man en silikonolja att fylla klockan med. Den här oljan hittades i kontorsmaterialförrådet på jobbet. Glad i hågen så skyndade man sig hem för att äntligen få sig en oljefylld klocka, men säg den lycka som varar. Nu visade det sig att den här oljan hade för hög viskositet så klockan stannade med en gång.




20171205_190326.jpg


Klockan blev liggandes ett tag fylld med den tjocka silikonoljan och frågan malde i huvudet, hur kan man återställa klockan eller är den skrot? Frågorna blev många.



20171205_190356.jpg


Hur får man ren en oljeskadad klocka? Provade att lägga den i lacknafta. Efter ett par timmar i burk med lacknafta kunde man skaka igång klockan. Lyckan var total ;-)
Provade att lyfta ur klockan ur burken men då orkade den inta att gå. Tillbaka igen till lacknaftaburken och efter ett par dagar och tre byten av lacknafta så höll den tiden.


20171205_190424.jpg



Efter en vecka i lackanafta höll den fortfarande tiden och det var dags att lägga i boett och lock i burken och montera ihop alltihop. Givetvis fick man en liten luftbubbla innanför glaset men efter tre försök så var all luft borta och resultat ser man på bilderna.
Efter ett par dagar så är klockan fortfarande tät och ingen lacknafta har läckt ut.
Lacknafta kan kanske vara ett alternativ till den dyra silikonoljan. Vem vet, tiden får utvisa om det kommer att fungera.
 

Sebaden

Titan
Men hur blir det när man drar ut kronan för att ställa tiden? Borde inte oljan rinna ut, eller missar jag något?
 
Vilken kul tråd!

Nu vet jag inte vilken viskositet man skall ha på oljan, kanske någon här har ett mått på det (cSt)?

Jag kom rent spontant på två oljor som kan vara intressanta, och kan även avråda från andra vätskor som spekulerats om i tråden.

- Olika vätskor har olika förmåga att reagera / inte reagerar med gummi och plast. Oringar kan bli skadade av vissa vätskor. Jag hade not undvikit lacknafta och bromsvätska av flera anledningar, en av dem att jag absolut inte vill ha detta på kroppen om det börjar läcka. Ännu värre i ögon eller så.

- Citron har ett hydrauliskt stötdämparsystem i sina bilar, de använder en olja som kallas LHM och är en mineralolja. cSt runt 18 vid 40gr C. Deras olja är grön, vilket kan vara lite kul. Om den är lämplig att använda vet jag inte, eftersom jag inte vet vilken viskositet man behöver på oljan i en klocka.

- Shimano har en röd olja, som jag tror är väldigt like citroens olja. Det är också en mineralolja som är lättilgänglig i cykelaffärer. Denna är mycket dyrare än citroen oljan, men har troligen liknande effekt.

- Oljan Fluorinert 3283 har nämnts på flera ställen där jag läser om detta. Den har en väldig låg viskositet på 0.75 cSt. Vet inte vid vilken temperatur. Verkar vara helt klar / genomskinlig.
3M Olja, låg viskositet

- På nätet läser jag att folk använder oljan "liquid bearings", den har en viskositet på 65 Cst runt 40gr C och skall enligt vad jag läst på nätet fungera bra för denna typ av projekt. Hur denna viskositet, som ligger LÅNGT ifrån Flourinert, skall fungera i svaga urverk vet jag inte. Denna känns instinktivt som för trög.
liquid bearings
oil recommendations

Det finns en snubbe som har en website som skriver mycket om oljor, där han tar upp de olika typerna och varför man inte bör blanda eller använda fel oljor till fel sak osv. Han har även en jättestor tabell med olika oljor och dess viskositet (stötdämparoljor), och när man köper stötdämparoljor så är de i olika färger. Motorex har en röd stötdämparolja som är helsyntetisk.

PWD om oljor


Vore kul om flera postade sina resultat i någon tråd här.

//GF
 
Senast ändrad:

webdiddy

Titan
Vilken kul tråd!

Nu vet jag inte vilken viskositet man skall ha på oljan, kanske någon här har ett mått på det (cSt)?

Jag kom rent spontant på två oljor som kan vara intressanta, och kan även avråda från andra vätskor som spekulerats om i tråden.

- Olika vätskor har olika förmåga att reagera / inte reagerar med gummi och plast. Oringar kan bli skadade av vissa vätskor. Jag hade not undvikit lacknafta och bromsvätska av flera anledningar, en av dem att jag absolut inte vill ha detta på kroppen om det börjar läcka. Ännu värre i ögon eller så.

- Citron har ett hydrauliskt stötdämparsystem i sina bilar, de använder en olja som kallas LHM och är en mineralolja. cSt runt 18 vid 40gr C. Deras olja är grön, vilket kan vara lite kul. Om den är lämplig att använda vet jag inte, eftersom jag inte vet vilken viskositet man behöver på oljan i en klocka.

- Shimano har en röd olja, som jag tror är väldigt like citroens olja. Det är också en mineralolja som är lättilgänglig i cykelaffärer. Denna är mycket dyrare än citroen oljan, men har troligen liknande effekt.

- Oljan Fluorinert 3283 har nämnts på flera ställen där jag läser om detta. Den har en väldig låg viskositet på 0.75 cSt. Vet inte vid vilken temperatur. Verkar vara helt klar / genomskinlig.
3M Olja, låg viskositet

- På nätet läser jag att folk använder oljan "liquid bearings", den har en viskositet på 65 Cst runt 40gr C och skall enligt vad jag läst på nätet fungera bra för denna typ av projekt. Hur denna viskositet, som ligger LÅNGT ifrån Flourinert, skall fungera i svaga urverk vet jag inte. Denna känns instinktivt som för trög.
liquid bearings
oil recommendations

Det finns en snubbe som har en website som skriver mycket om oljor, där han tar upp de olika typerna och varför man inte bör blanda eller använda fel oljor till fel sak osv. Han har även en jättestor tabell med olika oljor och dess viskositet (stötdämparoljor), och när man köper stötdämparoljor så är de i olika färger. Motorex har en röd stötdämparolja som är helsyntetisk.

PWD om oljor


Vore kul om flera postade sina resultat i någon tråd här.

//GF
Bra tips.
kollade på domkraftolja hos Jula.
Den har en viskositet på 0.89 cst om jag förstår det rätt. Den borde ju vara tillräckligt tunn.

Även denna till vedklyvar kan vara ett alternativ.
0,87 cst på den.
(Obs, testade denna oljan, värdelös då den var gulaktig)
 
Senast ändrad:

webdiddy

Titan
Min hydro mod. För fler bilder och info kolla min tråd.

19236375-657B-49F6-AF3D-00B50A7FF449.jpeg

7F4A955C-32E6-4877-9A09-2663A0A96001.jpeg
 
Topp