• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om att sälja en klocka

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag måste bara ställa frågan, hur känns det att sälja en klocka egentligen?
Jag förstår ju rent intellektuellt att det för de flesta finns en gräns för hur stor del av sitt kapital man kan binda i klockor, och att om man vill byta upp eller bara byta ut så kan man vara nödd och tvungen att göra sig av med en av de klockor man har i sin ägo.
Känslomässigt däremot är det för mig totalt obegripligt. Jag har i o f s inte några alltför dyra klockor eller särskilt dyr smak men om någon kommit och sagt att jag behövt sälja en av mina klockor, som alla har en historia, för att kunna köpa en ny hade det troligtvis känts som att sälja ett barn, eller åtminstone hugga av sig ett finger. (Eller kanske inte riktigt så illa, men jag tror ni fattar vad jag menar.)
Så frågan, eller frågorna, är;
1 vad har ni för relation till era klockor?
2 hur känns det att sälja en klocka?
 

Hugii

Audemars
Svårt att sälja, men det kan bero på att jag jagar och väljer ut mina objekt med omsorg. :)
Köpa/flippa.....Köpa/Flippa finns inte i min bok :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Svårare att sälja klockor som är one of a kind som är svåra att hitta igen. Finns de nya eller relativt nya till rimligt pris så är det skitsamma om den flippas.
Kan väl tillägga att jag än så länge inte flippar klockor jag fortfarande tycker om.
 

Stråkarn

Omega
2-Faktor
Sålde min gamla Speedmaster moon to mars, kändes förjävligt just då att bli en OWG.. Men när paketet med 16613an blev allt mycket bättre.
Kan sakna klockan ibland dock.
Men det beror nog mycket på hur många man har och hur ofta man använder dom
 

Sten

Cartier
Båda mina "lite dyrare" klockor som jag borde sälja för att ha råd med nytt har även köpts av speciella anledningar. De har således ett känslomässigt värde i sig. Min Sinn är t.ex. "stämplad" dagen före min son föddes, det skulle således vara kul att kunna ge den vidare en dag åt honom. Men jag skulle även vilja sälja den för att få in nåt nytt, knepiga frågor...:confused:
 

F-L-P

Panerai
alla hittills har gått helt smärtfritt. Om det skulle vara jobbigt skulle jag nog inte göra det... Tänker efter länge innan så är en långsam flippare.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det du beskrev precis, att du aldrig behövt sälja en klocka för att finasiera en ny, diskuterade jag precis med köparen som precis köpte min 1675. Det du missar och även dom som är totalt ekonomiskt oberoende är själva lidelsen av klockintresset. Att lägga ner en massa tid på att scouta, läsa på, förhandla och när man väl fått dinkan man suktat och jagat efter måste man lägga ner massa tid och pengar så att den får den tlc den behöver att blomma ut. När väl detta skett och en normalt funtat människa känner sej nöjd, lägger klockan på nattduksbordet och somnar, då börjat man om IGEN med samma process.:bag:
Jag kallar det PASSION alla dar i veckan och att inte kunna behålla alla jag haft gör mej bara ännu mer hungrig efter mer:)
Klart som fan att det svider att behöva sälja när man lagt ner tid och pengar men jag lovar, det hade inte varit i närheten av lika kul om jag nu hade kunnat lägga allt jag köpt på en hög.
Visst hade det varit lättare om man känt att wow, jag är nöjd men det finns ju alldeles för många "go bitar" där ute som måste prövas/ägas nån gång.
Ena dagen gillar jag inte alls en viss modell/ref för att andra dagen bli helt besatt. Återigen vansinne enligt en normalt funtad människa, dvs man gillar 1 sak o håller sej till den, inte fladdra runt, punkt.
Återigen ordet PASSION, där man blir inspirerad av andra, är öppen för nya intryck osv, då växlar det väldigt lätt.
Svävade nog iväg en del här men min erfarenhet är att ja, det svider att behöva sälja MEN känslan när nåt nytt man jagat kommer in är oftast större;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
För att åter klargöra:
1) Relationen är ju väldigt intim på så sätt att man lagt ner tid och pengar genom scouting och tlc. Men mer som en het passionerad romans än ett livslångt halvtrist äktenskap i vått o torrt. Känslan av plötsligt bli förälskad utan att känna själva personen.
2) En romans varar ju aldrig för evigt. Ibland slutar den i smärta men oftast så har ju redan nästa romans redan inletts så då mår man ju bra igen..
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vill prova nytt > flipp när jag ledsnat på de jag har. Just nu sitter jag i ett moment 22 med klockor som jag inte vill flippa, men måste för att kunna köpa något roligt. Eller så får jag spara och vänta men ack så tråkigt..
 

JohnDoe

Rolex
Det bästa med rolex är att man kan flippa, testa något nytt, flippa tillbaka osv i all oändlighet till en ganska begränsad kostnad så länge man håller sig till begagnat.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det bästa med rolex är att man kan flippa, testa något nytt, flippa tillbaka osv i all oändlighet till en ganska begränsad kostnad så länge man håller sig till begagnat.
Mer eller mindre svar ja. Det blir lite svettigare dock när det ska till med lite tlc.. men det brukar man få tillbax när man kränger.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Säljer...ångra mig som satan...köper tillbaka klockan...sälja igen... träffar doktorn, sitter i soffan, pratar om det... har inga pengar kvar efter doktorn besöket... inga mera klockor :D
Så är det att ha en passion;)
Har inte behövt sälja mina riktiga ögonstenar än och bävar vid tanken...
Låter väldigt passionerat.. Lite som att hålla på Barca o vinna match efter match efter match.. Vilken lycka att vinna för 711:e gången:dead:
Jag är ironisk bara så du vet no offence;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Livet snurrar vidare även om man en morgon skulle vakna upp utan sin favorit klocka på handleden, det viktigaste är familjen och ens nära vänner. Vaknar man upp en morgon utan familj skulle det nog kännas aning värre..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Själv lyckades jag med konststycket att supa bort en Rolex OQ för några år sen, det är nog den jobbigast förlusten men inte stannade livet upp för det även om det var ruggigt tungt just då:banghead::blackeye::bag:
Man måste sätta perspektiv på saker och ting..
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag har ett flöde och en pöl just nu. Ett par klockor som ska säljas eller bytas, och en handfull som jag lagt ner lite för mycket tid och pengar på att få ihop för att kunna sälja. De kompletterar varandra väl, och bakom varje klocka ligger otaliga timmar research och jakt. Nu känns de som små kompisar, och jag ser inte att de någonsin kommer säljas.
Däremellan finns ett par klockor som jag använder för lite för att spara, men som är svåra att ersätta om jag skulle ångra mig. Där våndas jag lite, men hoppas att sunt förnuft ska hinna ifatt.
 
Topp