• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 1538 servicemanual efterlyses

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej
Jag ska serva ett omega 1538 verk, Quartz, omega seamaster James Bond.
Inga konstigheter men jag undrar om någon har någon service manual som ni vill dela med er?
Annars får jag vittja ETAs databas och hitta ett liknande.

Måste faktiskt säga att verket är mer finisherad än jag kunde föreställa mig.

Börjar med att köpa ett batteri sen kör jag.

Hittade detta på www
https://watchguy.co.uk/technical/Omega/1836_Omega1538A,B,C,D.doc.pdf

Men det skulle hjälpa med en servicemanual
 

rogart-63

Patek
Tack, det ser ut att stämma!

Brukar du plocka ner allt eller är det något jag bör tänka på?

Tack rogart!
Oftast. Har väl hänt nån gång att jag rengjort bara löpverket på quartz. Men ofta behöver man rengöra plattan och fetta in dom delarna. Inte tvätta rotorn men annat än Rodico . Kolla så inga metall delar sitter på den. Annars hyfsat enkel.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Uppdatering. Allt har gått bra. Jag har fått byta settings levern. Jag hittade en på eBay men den sitter fast i tullen sedan 2/1... har varit i kontakt med postnord men jag skulle tydligen sitta lugnt i båten... kcuf.

Men när jag har den ska allt rulla igång. Har dock problem med vridringen som jag inte kan få att klicka utan den bara nyper, förslag mottages.

Över ut
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Uppdatering: monterat setting levern men måste även byta sliding pinon...

Svårt att få rotorn att sitta kvar tills bryggan är på plats. Något tips?!?
 

DrKlocka

Audemars
Uppdatering: monterat setting levern men måste även byta sliding pinon...

Svårt att få rotorn att sitta kvar tills bryggan är på plats. Något tips?!?

Man får hålla i rotorn med korntång samtidigt som man lägger över bryggan. Kräver en del övning för att få det smidigt.
Viktigt att kontrollera höjdluftsspel i löpverket när du kontrollerar löpverket. Det vill gärna bli ganska stort spel och det är inte bra i längden och leder till kraftförlust.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Man får hålla i rotorn med korntång samtidigt som man lägger över bryggan. Kräver en del övning för att få det smidigt.
Viktigt att kontrollera höjdluftsspel i löpverket när du kontrollerar löpverket. Det vill gärna bli ganska stort spel och det är inte bra i längden och leder till kraftförlust.
Tack, ska testa det
 

rogart-63

Patek
Brukar lägga på bryggan och sätta dit ett par skruv .Drar ner utan att klämma sönder nåt . Sen riktar jag in ett hjul i taget .Drar åt skruvarna efterhand . Rotor brukar komma sist för det mesta. En tunn oljesticka att peta lite försiktigt med eller så använder jag korntångens ena spets . Löpverket brukar rikta in sig själv men rotor lägger sig ofta åt ett eller annat håll .
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Brukar lägga på bryggan och sätta dit ett par skruv .Drar ner utan att klämma sönder nåt . Sen riktar jag in ett hjul i taget .Drar åt skruvarna efterhand . Rotor brukar komma sist för det mesta. En tunn oljesticka att peta lite försiktigt med eller så använder jag korntångens ena spets . Löpverket brukar rikta in sig själv men rotor lägger sig ofta åt ett eller annat håll .
Tusen tack!
Första vändan gjorde jag innan jag hade mässingskorntängerna... gick väl så där... hehe
Ska testa era metoder och allt är bättre än det jag gjort
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Vänner!
Vridringen! Jag får den inte att klicka, allt ser rätt ut men klickringen hoppar ur sitt hål, kan jag dumlimma lite?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det funkar, allt förutom datumet... det dunkar tills jag skruvar på ringen, då slutar det fungera... vad gör jag för fel?

166E817E-D5A0-43D8-ACB3-720101EB1F42.jpeg
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har haft det problemet två gånger.
Båda gångerna hade jag förväxlat en skruv som skruvades in på verksidan. Den ena skruven var lite längre och pekade upp och blockerade datumringen lite sådär lagom lite så att det var svårt att hitta felet.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har haft det problemet två gånger.
Båda gångerna hade jag förväxlat en skruv som skruvades in på verksidan. Den ena skruven var lite längre och pekade upp och blockerade datumringen lite sådär lagom lite så att det var svårt att hitta felet.
Tack för svar!
Vet du vilken skruv? Den till batterihållaren eller dom till digitalmodulen?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är inte den här kalibern jag haft problem med men principen borde ju vara samma om det är det. Har du någon skruv som petar upp under datumringen?
 
Topp