• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 50-tal

Hej! Jag har en omega från 50 talet. Det står inte omega på utan det finns bara logotypen på framsidan. Är detta ovanligt och är det någon som vet varför man gav ut klockor utan namnet utskrivet? Någon som vet vilket år på 50 talet det kan röra sig om?
Anders
DD752FA5-542E-405E-A4E7-1BA18DE9C8E6.jpeg
 

Olaa

Cartier
svårt att bedöma från otydlig bild. Kolla på tavlan genom lupp/förstoring så kan du förmodligen se om/att den är ommålad/ovarsamt rengjord och därför saknar detaljerna som finns på orginaltavla

Omega serienummer visar tillverkningsår (googla) finns på verket
 
Senast ändrad:
svårt att bedöma från otydlig bild. Kolla på tavlan genom lupp/förstoring så kan du förmodligen se om/att den är ommålad/ovarsamt rengjord och därför saknar detaljerna som finns på orginaltavla

Omega serienummer visar tillverkningsår (googla) finns på verket
Tack för svar! Att det inte står Omega på klockan, att bara loggan finns på urtavlan, är det ett tecken på att urtavlan är omgjord?
 

Olaa

Cartier
brukar tyvärr vara ett tecken på att du kommer att hitta fler fel om du tar fram luppen, passa på att detaljstudera din tavla och bildgoogla samma referens (står inuti baklocket) så kommer du att träna ögat att uppskatta och se detaljerna.
Kolla lite extra på ev linjer/minutindex tjocklek, olika typsnitt, index, visare mm mm. När du börjar se detaljerna så blir denna hobby extra njutningsfylld! :)
 

Nelizor

Omega
Jag skulle rekommendera att gå in till klockbutik som kan hjälpa dig att kolla verket och på så sätt identifiera genom serienumret
 

Olaa

Cartier
Det visade sig vara en Omega från 1952. 2639-13. Kaliber 266
(Om du har tid så får du gärna lägga ut bild på din) se edit. och vad du hittat som avviker från ref: Omega 2639 som google hittar

jämför t ex mot https://www.chrono24.se/omega/2639-13--id23627159.htm (bifogar bild)

jag ser några saker direkt fastän din bild är suddig,, se det som "finn fem fel" och investering för framtiden för dig och om du orkar bjuda på din bild&analys; övriga som jagar vintageklockor! :)

23627159-0dnxtx02msgpxpcrwvny8w4f-ExtraLarge.jpg



EDIT; tog mig friheten att inkludera din tydligare bild från tråden "dagens vintageur" Edi;2 kolla även på timvisare som gömmer sig på bilden..
2ffe04a5-3f4e-4579-9dc3-65f43597dc78-jpeg.2274766
 
Senast ändrad:
Tack för engagemang! Jo, det finns en hel del som avviker. min har inget ”Omega” och det står inte Swiss made. Kronan är inte original. Timmarkörerna skiljer sig åt. Helt uppenbart inget original. Funkar dock😄. Bifogar bild på urverket.
 

Bilagor

  • DB98152A-BA88-443E-9422-AFE4C1C11BD3.jpeg
    DB98152A-BA88-443E-9422-AFE4C1C11BD3.jpeg
    499.3 KB · Visningar: 16

Olaa

Cartier
👍
Tack för engagemang! Jo, det finns en hel del som avviker. min har inget ”Omega” och det står inte Swiss made. Kronan är inte original. Timmarkörerna skiljer sig åt. Helt uppenbart inget original. Funkar dock😄. Bifogar bild på urverket.
kanske även utbytt till avvikande tim och sekundvisare, sekund strecken verkar inte heller vara distinkta/tunna. Bra inställning, den har existensberättigande som klocka men skulle nog vara lite roligare om den skulle ha kvar sin ursprungliga design i mina ögon. Tack för att du bjuder på möjlighet till "lobotomering"! :)
👍
 
Senast ändrad:
Topp