• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega constellation

Hej! Nybliven medlem här med anledning av min Omega Constellation. Hur vet jag när klockan är tillverkad? Har kollat runt på nätet och verkar finnas flera olika varianter. Misstänker att armbandet inte är orginal, går i tankarna att försöka få tag på ett orginal armband då detta ändå är för långt för mig. Om någon kan ge mig någon info om denna klockan skulle det uppskattas :) min kunskap vad det gäller klockor sträcker sig typ till att jag kan läsa av vilken tid det är hehe /Tomas
 

Bilagor

  • 657104AC-35B9-4039-9FEC-95FA92A5FA08.jpeg
    657104AC-35B9-4039-9FEC-95FA92A5FA08.jpeg
    111.7 KB · Visningar: 7
  • 0506769B-F053-4A71-88A1-A8C4C036CD4B.jpeg
    0506769B-F053-4A71-88A1-A8C4C036CD4B.jpeg
    161.9 KB · Visningar: 8
  • 727E62E2-1D19-4BAB-90FB-DE8CCBA05174.jpeg
    727E62E2-1D19-4BAB-90FB-DE8CCBA05174.jpeg
    88.9 KB · Visningar: 8
  • EF81F113-22C6-44B6-B2B7-187BCAA81D92.jpeg
    EF81F113-22C6-44B6-B2B7-187BCAA81D92.jpeg
    36.7 KB · Visningar: 9
  • A5E09E79-BE2E-47CD-8596-1AF0449C5BB2.jpeg
    A5E09E79-BE2E-47CD-8596-1AF0449C5BB2.jpeg
    133.2 KB · Visningar: 9
Årtal osv kan jag inte svara på.
(Du måste nog öppna klockan för att få reda på det)

Gällande länken så in en guldsmed korta den åt dig. Original guldlänk (om det finns) kommer att kosta dig skjortan och mer därtill.
 
Eftersom inte själva klockan är i guld så ser jag ingen anledning till att ha 18k guldlänk , det finns ju guldpläderad originallänk till dessa connies !
Jag skulle sålt guldlänken och försökt hitta en originallänk :)
IMG_9375.JPG
 
Håller med om länken - sälj! Den borde vara värd några tusenlappar som skrotguld. Sen borde du fixa en originalkrona, som den på @holma20's klocka.
 
Tackar för svar!
Är inte så mycket för att bära guld så skulle gärna byta ut den mot ett orginal läder, antar att jag får börja med att lämna in den hos någon urmakare som kan säga mer exakt hur gammal den är och utifrån det ta reda på vilka armband som skulle funka?
Tror ni det är hugget som stucket att sälja som guld eller som klockarmband på typ tradera?

Hmm är inte kronan orginal? Har sett på bild att vissa har räfflade och vissa 12? Kantiga eller vad den nu är på holma20’s bild.

Vet någon varför vissa har linjer mellan 12-6 och 9-3 som min har och andra inte, vad kan jag utläsa av det? Många frågor nu :)
 
Mycket trevlig klocka. Länken är förmodligen tillverkat av ett gammalt damarmband och om du vill ha en riktig gubbalänk så kan givetvis en urmakare korta den, säkert dock inte helt gratis. En hemmagjord guldlänk på en guld på stål klocka känns dock rätt wannabe guldklocka med originallänk, men hade inte råd... Klockan är så fin att den behöver inte skämmas för sig på egen hand. Så ett väldigt gott alternativ är att sälja länken för guldvikten och köpa ett snyggt läderarmband i stället, kanske investera i ett original Omegaspänne?

Klockans ålder får du genom att titta på klockans serienummer som står på urverket, så öppna klockan är nödvändigt för det. Sedan läser du mot en tabell som visar ålder, typ denna; http://chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html
Men modellen kom i mitten på sextiotalet, läs mer om modellen här;
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/

Min;
51B0C364-5D14-4410-862D-D7A6AF69E900.jpeg


Edit; för att besvara dina frågor.
Hårkorset på vissa tavlor (som på min) är helt enkelt en annan taveldesign
Ja, din har inte rätt krona. Kronan du har är säkert en original Omega men inte rätt typ då den skall vara kantig typ min. Dessa finns dock inte längre att köpa hos Omega och kan vara svåra att hitta begagnade.
Jag är övertygad om att länken inte har något högre värde än guldvärdet, skillnad hade varit om den var Omega original.
 
Senast ändrad:
Lärde mig mycket där Rozzy! Tackar tackar:)
Har hittat ett armband, se bilder. Kan det vara något att ha? Vad är rimligt att betala?
 

Bilagor

  • B448E810-111D-4DF3-AEAF-A4AC11620D1D.png
    B448E810-111D-4DF3-AEAF-A4AC11620D1D.png
    41.5 KB · Visningar: 6
  • 8EC516B3-10F6-4B4D-AD47-D1279785E79E.png
    8EC516B3-10F6-4B4D-AD47-D1279785E79E.png
    48.6 KB · Visningar: 3
  • A2CDEC2C-B7D8-47E1-AA0F-032754410018.png
    A2CDEC2C-B7D8-47E1-AA0F-032754410018.png
    51.9 KB · Visningar: 4
Det är någon på tradera, ligger ute för 700kr
Omegaband på tradera ska man vara försiktig med, finns väldigt mycket fejk där. Något som dock talar till fördel för detta band är att det inte står "genuine leather" på baksidan, vilket är en klockren tell för fejkband om jag förstått det rätt. Dock är det bäst om någon med bättre koll slänger en kik innan du klickar hem det.
 
Mycket trevlig klocka. Länken är förmodligen tillverkat av ett gammalt damarmband och om du vill ha en riktig gubbalänk så kan givetvis en urmakare korta den, säkert dock inte helt gratis. En hemmagjord guldlänk på en guld på stål klocka känns dock rätt wannabe guldklocka med originallänk, men hade inte råd...

Länken er sikkert købt ved urmageren, uret er købt ved - valget har stået mellem et org. Omega til X kr, eller et uoriginalt til Y kr, og mange har valgt det langt billigere alternativ. Urmageren/juveleren har bare målt kundens håndled og "klippet" en länk der passer til. Men nej, prisen = guldværdi.

@Tompan87 - skifter datoen, hvis du trækker kronen helt ud? Hvis ja, er det et cal. 564 og fra midt/sidst i tredserne, hvis ikke er det et 561 og er tidligere. Det er sandsynligvis et ref. 168.005... Er det sort farg der er på index kl. 12?
 
Länken er sikkert købt ved urmageren, uret er købt ved - valget har stået mellem et org. Omega til X kr, eller et uoriginalt til Y kr, og mange har valgt det langt billigere alternativ. Urmageren/juveleren har bare målt kundens håndled og "klippet" en länk der passer til. Men nej, prisen = guldværdi.

@Tompan87 - skifter datoen, hvis du trækker kronen helt ud? Hvis ja, er det et cal. 564 og fra midt/sidst i tredserne, hvis ikke er det et 561 og er tidligere. Det er sandsynligvis et ref. 168.005... Er det sort farg der er på index kl. 12?

Ja det låter rimligt, monterade loss armbandet och la på vågen, vägde in massiva 30g så kanske kan omvandla det guldvärdet till ett orginalarmband? Eller kanske lämna in uret på en service

Ja precis, datumet ändras när jag drar ut den helt, vilken typ är mest ”eftertraktad” om man kan säga så?
Det är svart färg på 12 ja
 
Ja precis, datumet ändras när jag drar ut den helt, vilken typ är mest ”eftertraktad” om man kan säga så?
Det är svart färg på 12 ja

Så længe quick-set fungerer, foretrækker jeg 564 - men der er ikke stor forskel på dem. Oprindeligt har alle indeks haft sort farg; det forsvinder desværre med tiden. Sort farg afløste onyx-inläg på index på serienumre efter ca. 25.000.000, så din er en af de senere 168.005'ere.
 
Lärde mig mycket där Rozzy! Tackar tackar:)
Har hittat ett armband, se bilder. Kan det vara något att ha? Vad är rimligt att betala?
Ser falskt ut. Vem säljer och har du större bilder?
Garanterat en kopia. Låt det vara; du kommer inte att uppskatta bandet med tiden. Köp hellre ett originalspänne och förse det med ett fint band av annat märke.
Här säljer en betrodd medlem omega (band med) spännen. 3 av spännena på den översta bilden är korrekta för din Connie.
https://klocksnack.se/threads/25-på...egaspännen-samt-ett-fint-certinaspänne.89784/
Om du vill ha en annan modell på spännet och vara mer säker på att det inte är en kopia så välj ett 14 mm då det är mindre troligt att det är fejk än ett 16 mm.
 
Tillbaka
Topp