• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega De Ville behöver ses över

Hejsan!

Ny här på forumet. Har en liten fråga angående en jättefin Omega De Ville årsmodell 1986 som jag fick ärva av farfar.
Det har läckt batterisyra vilket har fått klockan att sacka efter i tiden. Den tickar fortfarande och går dock. Omega själva ville ha 6500:- för att ordna det, vilket känns aningen dyrt. Har ni tips på ställen i Malmö med omnejd alternativt ställen dit man kan posta klockan, som skulle kunna hjälpa mig för en billigare slant?

Tacksam för svar!

Hejsan!

Ny här på forumet. Har en liten fråga angående en jättefin Omega De Ville årsmodell 1986 som jag fick ärva av farfar.
Det har läckt batterisyra vilket har fått klockan att sacka efter i tiden. Den tickar fortfarande och går dock. Omega själva ville ha 6500:- för att ordna det, vilket känns aningen dyrt. Har ni tips på ställen i Malmö med omnejd alternativt ställen dit man kan posta klockan, som skulle kunna hjälpa mig för en billigare slant?

Tacksam för svar!
Tror det blir svårt att komma undan billigare om många delar behöver bytas?
En möjlighet är ju att försöka leta efter ett utbytesverk eller klocka (80-tals omegaquartz brukar vara hyfsat billiga), nackdelen då är att du inte vet när du behöver serva den nästa gång.

Jag antar att det är ett ETA 255.412 verk (borde stå 1430 någonstans på) i den och de är intressanta då allt förutom datumväxling sitter på undersidan så mer saker som kan komma i kontakt med syran. En enkel rengöring kan räcka då klockan fungerar men man har valt en ganska svår lösning för att komma åt det mekaniska som kräver erfarenhet på detta urverk men 6500kr är mycket magstarkt.

Kan du öppna den och se vad som sitter i för quartz är min passion? :)

Jag antar att det är ett ETA 255.412 verk (borde stå 1430 någonstans på) i den och de är intressanta då allt förutom datumväxling sitter på undersidan så mer saker som kan komma i kontakt med syran. En enkel rengöring kan räcka då klockan fungerar men man har valt en ganska svår lösning för att komma åt det mekaniska som kräver erfarenhet på detta urverk men 6500kr är mycket magstarkt.

Kan du öppna den och se vad som sitter i för quartz är min passion? :)

Hejsan!

På baksidan står det Quartz 1417. Bifogar även en bild på klockan. Förändrar det något?

Bilagor

• 17668974_10212342075529855_2106069541_o.jpg
    17668974_10212342075529855_2106069541_o.jpg
    141 KB · Visningar: 34
Aj, ett av de mer ovanliga urverken man använde och inget jag har jobbat på. Jag undviker dyra quartzverk som denna då jag inte har delar till dem helt enkelt och det kan bli vansinnigt dyrt att fixa en donator. Det man kan göra är att köra den i en demagnetiserare och även olja de synliga juvelerna och hoppas på att det räcker.

Efter en lång historia med ett Omega 1330 lärde jag mig läxan...:)

Aj, ett av de mer ovanliga urverken man använde och inget jag har jobbat på. Jag undviker dyra quartzverk som denna då jag inte har delar till dem helt enkelt och det kan bli vansinnigt dyrt att fixa en donator. Det man kan göra är att köra den i en demagnetiserare och även olja de synliga juvelerna och hoppas på att det räcker.

Efter en lång historia med ett Omega 1330 lärde jag mig läxan...:)

Ajdå ajdå, tack för info och svar!

Tillbaka
Topp