• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega de ville quartz

FW00

Basic
Omega de ville, ref,196 2432 calibre 1432.

Köpte denna på aktion och slängde i ett nytt batteri och den gick perfekt i någon vecka. Man ser att sekundvisaren rör sig lite fram och tillbaka. Om jag ändrar tiden så kan den gå några minuter för att sedan stanna igen.

Någon som har bra koll eller varit ute för liknande på dessa quartz verk?

Senast ändrad:

Köpte denna på aktion och slängde i ett nytt batteri och den gick perfekt i någon vecka. Man ser att sekundvisaren rör sig lite fram och tillbaka. Om jag ändrar tiden så kan den gå några minuter för att sedan stanna igen.

Låter som om urverket behöver service. Ref 196.2432 är väl en modell från nittiotalet. Även kvartsverk behöver service, trots att de kan gå länge enbart med batteribyte.

Dags för rengöring/service.
Omega 1432 är ett fint ETA 255 quartzverk så att serva ett sånt är inga konstigheter.

Testa att sätta in ett nytt batteri igen. Du kan fått ett batteri som legat länge i butiken. Det har hänt mig. Gick till Classe o köpte ett nytt. Nu fungerar den perfekt. Jag hade samma symtom som du gick ett tag började hacka sedan.

Undvik Maxell batterier då det finns fler falska än äkta och de hittar tyvärr ut i vanliga butiker. Har även råkat ut för Seiko klockor som inte fungera med Seiko batterier...

Det enklaste du kan göra är att köpa en demagnetiserare och köra klockan på den för ofta är det bara lite smuts som ligger och blockerar.

De säljs på Tradera billigt.
Ska köpa en och testa. Kanske även kan lösa felet på min certina argonaut automatisk som sackar efter i tiden.

Ska köpa en och testa. Kanske även kan lösa felet på min certina argonaut automatisk som sackar efter i tiden.
Man vet aldrig då det är lätt hänt att magnetisera mekaniken. Det är ganska lustigt att man kan fixa 2 helt olika fel på klockor med samma apparat. Man måste vara försiktig när man kör quartz klockor med denna teknik då man kan bränna spolen om man kör för länge (inte mer än ca 20 sekunder sammanlagt åt gången). Man måste även hålla klockan en bit från ytan på apparaten och hitta rätt läge så visarna spinner.

Halloj!

Snor tråden för en liknande fråga. Min syster fick en Omega Constellation med 1330 Quartzverk när hon tog examen. Den har börjat krångla med tidshållningen trots batteribyte och en tur till urmakaren.

Någon som har erfarenhet av verket och om det finns något moderna verk man kan byta ut det till? Service verkar inte vara ett alternativ eftersom Omega inte tillhandahåller delar till det.

Tacksam för tips och råd :)

Bilagor

• IMG_4916.png
    IMG_4916.png
    337.1 KB · Visningar: 9
Halloj!

Snor tråden för en liknande fråga. Min syster fick en Omega Constellation med 1330 Quartzverk när hon tog examen. Den har börjat krångla med tidshållningen trots batteribyte och en tur till urmakaren.

Någon som har erfarenhet av verket och om det finns något moderna verk man kan byta ut det till? Service verkar inte vara ett alternativ eftersom Omega inte tillhandahåller delar till det.

Tacksam för tips och råd :)
Då kaliber 1330 har en mikromotor så kan man inte göra tricket med en demagnetiserare men då den fungerar så är det förmodligen bara en service den behöver och det är inget svårt. Jag har bara lagat en av dessa då de är lite ovanlig och skall ha lite delar liggande. Reservverk dyker upp då och då på eBay så tänk inte på att byta urverk!

Det enklaste du kan göra är att köpa en demagnetiserare och köra klockan på den för ofta är det bara lite smuts som ligger och blockerar.

De säljs på Tradera billigt.
Vågar man använda dessa ofta?
Annat att tänka på?

Vågar man använda dessa ofta?
Annat att tänka på?
Låter man bara spolen på urverket få vila så den inte blir för varm kan man göra det upprepade gånger men fixar det inte felet så måste urverket servas då något skräp gör det för trögt eller att någon är sönder. Dessa apparater in tillverkade i Kina och är i grunden skräp och de håller något år innan de går sönder även om de inte används. De är dock billiga och gör det de skall.

Då kaliber 1330 har en mikromotor så kan man inte göra tricket med en demagnetiserare men då den fungerar så är det förmodligen bara en service den behöver och det är inget svårt. Jag har bara lagat en av dessa då de är lite ovanlig och skall ha lite delar liggande. Reservverk dyker upp då och då på eBay så tänk inte på att byta urverk!
Skickar meddelande, men kan du tänka dig att ta dig an den?

Tillbaka
Topp