• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Dynamic problem

Stup

Panerai
2-Faktor
Frugan har en Omega Dynamic som har två problem. Dels så går den ryckigt sekundvisaren flyter inte fram utan går ojämnt. Jag köpte den för tio år sen på eBay och utvändigt verkar den bara i riktigt bra skick. Farfars klocka servade den för kanske fem år sen.

Dels så är det nått konstigt med gängan bak som man fäster bandet med. Muttern är för stor för gängan på boetten. Vilket är märkligt för båda verkar vara i bra skick.

Vet nån vad det kan vara för fel på verket. Funderar på om visarna tar i för det finns lite spår av det på tavlan. Och finns det nya muttrar att köpa?
FE54919F-0CEC-41A3-B41A-77F7A5BCF406.jpeg
AC0EF247-5BA6-486A-8A4A-61C2A50D60CC.jpeg
B7B667E9-F317-4495-868E-4D40E69E3B23.jpeg


/ P
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Oavsett om det är visarna som tar i tavlan, eller om det är dags för service lär någon med kunskap behöva ta en titt på den.
Hör t ex med någon som skruvar här på forumet om de har tid.
Avseende muttern så måste gängan rimligen ha blivit skadad. Men dina bilder visar inte gängan så det går inte att se.
Går det bara att lägga på muttern och den går i botten utan att ens behöva skruvas på, ja då är den bortom räddning. Om den snäpper i bottenläget så kanske det går att rädda den med snällare form av Loctite?
Går det fortfarande att hitta reservdelar till den där klockan lär det säkert gå att hitta en ny mutter. Om det är nog. Även skruven, dvs boetten är förmodligen skadad, om muttern är det.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Gängorna ser inte uppenbart skadade ut. Det är mer som om ringen är en halv millimeter för stor

0212A390-9CFA-4EA4-9271-03EB37505B14.jpeg
A3FD8050-52CF-4774-8FE3-2C895FEFAC22.jpeg
CD61B127-9B44-40AF-8689-22EA69EE6CCE.jpeg
53326138-1D19-47B9-A747-E0D36B836454.jpeg
 

Matte85

Omega
Att sekundvisaren går ryckigt beror säkert på att friktionsfjädern till sekundtappen är sliten. En väldigt vanlig grej på gamla Omega.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Ja det enda jag kan komma på är att ringen och boetten inte hör ihop. Kanske det finns två versioner av boetten eller nått.

Men jag har inte för mig att detta var ett problem när klockan köptes för tio år sen.

Om någon har en likadan klocka och kan mäta innerdiameter på ringen och ytterdiameter på klockan så vore jag tacksam.

På frugans klocka är
Ytterdiameter klocka: 19,3 mm
Innerdiameter ring 19,1- 19,2 mm

/ P
 
Topp