• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega eller Tudor

Omega eller Tidor

• Totala väljare
    73

Engo

Basic
Hej
Jag är ny medlem i detta forum och är i dagsläget endast ägare av en parfymklocka...

Mitt intresse för klockor blir större för var dag. Läser och kollar diverse trådar varje dag.
Detta har lett till att jag i 30 år present vill köpa mig en finare klocka för ca 30k. Är 28 år idag så tid finnes att grotta i vad det ska bli.. 😅
Det jag har fastnat för är SMP och Tudor BB.
(Lånade bilder som är bifogat)

Jag kan inte sluta tänka och kolla på bilder, ändrar mig från dag till dag.

Vad skulle ni välja och varför. För och nackdelar.

Vet att det finns liknande trådar men de börjar bli några år.

Tack klocksnack för ett grymt bra forum där alla får tycka och tänka.

/ O

Bilagor

• A4692DA0-11F6-4C04-8BD0-40FCE8F79B28.png
    A4692DA0-11F6-4C04-8BD0-40FCE8F79B28.png
    368.1 KB · Visningar: 150
  • 883898A3-3EA7-427C-8546-B40EE6955DC4.png
    883898A3-3EA7-427C-8546-B40EE6955DC4.png
    434.9 KB · Visningar: 151
Senast ändrad:
Svårt val men om jag måste välja en så landar jag nog i Omegan. Oavsett vad du väljer så tror jag att du blir nöjd, kanonfina klockor båda två! Prova båda och se vilken som får hjärtat att slå snabbast!

Senast ändrad:
Har du testat dem? Aldrig riktigt förstått såna här trådar - det är två bra klockor från två bra märken, det enda som egentligen spelar roll är vilken DU tycker mest om och det är svårt för andra att ge dig input på :)

(Jag hade kört på Omegan, tycker att den här specifikt och Omega generellt har roligare formspråk än Tudor men det är ju subjektivt.)

Att välja mellan dessa 2 nu, och du ska köpa om 2 år... jag hade ändrat mina alternativ 100 gånger... 😅
Men av de två nämda så skulle jag valt Omegan!

Först och främst; låter kanske jävligt banalt men det är inte svårare än "köp det DU vill ha".

Ifall du nu står och velar är mitt tips att du åker till AD och testa båda klockor (med reservation att det eventuellt inte kommer finnas någon BB58 inne). Klockor kan upplevas så olika från vad man först antar när man ser en bild. Jag har själv både blivit positiv och negativt överraskad många gånger av hur mycket en klocka skiljer sig från vad jag först trodde.

till sist, välkommen in i klockträsket, din plånbok kommer för evigt hata dig ;)

• Like
Reactions: SCM
En grej att tänka på är om det är viktigt vad klockan signalerar till andra.
Omega smp är väl en av de mest igenkända modellerna hos gemene man och många kommer se att du bär en exklusiv klocka.
Tudorn uppfattas nog som en Rolex homage av nåt obskyrt märke.

Gillar båda men tycker Seamaster är strået vassare. Mer för pengarna helt klart.
Jag älskar inte heller länken men den är bättre i verkligheten, plus att det ger dig en anledning till att skaffa ett gummiband vilket den ser grym ut på!

Hej
Jag är ny medlem i detta forum och är i dagsläget endast ägare av en parfymklocka...

Mitt intresse för klockor blir större för var dag. Läser och kollar diverse trådar varje dag.
Detta har lett till att jag i 30 år present vill köpa mig en finare klocka för ca 30k. Är 28 år idag så tid finnes att grotta i vad det ska bli.. 😅
Det jag har fastnat för är SMP och Tudor BB.
(Lånade bilder som är bifogat)

Jag kan inte sluta tänka och kolla på bilder, ändrar mig från dag till dag.

Vad skulle ni välja och varför. För och nackdelar.

Vet att det finns liknande trådar men de börjar bli några år.

Tack klocksnack för ett grymt bra forum där alla får tycka och tänka.

/ O
IWC

Bägge är mina två favoritmärken. Men valet för mig hade gått till Omega. Som någon annan sa, mycket mer för pengarna.

Vanliga black bay tycker jag är för tjock, bb58 är mycket bättre isåfall! Testa båda innan du bestämmer dig. Den ena kommer förhoppningsvis kännas helt - rätt. Då är det den du ska ha

Av de valen du har skulle jag personligen gått på Tudor, men som någon annan påpekat, det är nog vettigt att se dem live med.

Är väl alltid bäst om du har möjlighet att prova innan köp precis som flera här föreslår.
Det är svårt att simulera en känsla för en upplevelse på bild så irl är klart bäst.
Vet ej vart i landet du bor men jag var inne på Nymans Ur i Västerås häromdagen och dom har ex BB58 för att klämma och känna på.
Går dock ej att köpa där i nuläget utan fanns endast som visningsexemplar.
Oavsett så är det fina klockor båda två och i slutänden efter all fakta så ska du gå på din egen feeling.

Av dessa hade jag valt BB58, då jag tycker den är snyggare, håller värdet bättre (i nuläget).
Svårare att hitta hos AD...
Omegas Co-Axial verk är dock fantastiskt.

Funderade själv mellan dessa två klockor. Landade i en BB58 som kommer snart, gillade vintage-looken som den har. Du lär bli nöjd oavsett vilken av dessa du köper!

Begge to er fine klokker, men jeg hadde uten tvekan gått for en Seamaster om jeg måtte velge mellom den og en Black Bay som OWG.

Anbefaler sterkt å pröve begge modellene som flere andre har sagt. Det er to helt ulike klokker så jeg tror du veldig fort kommer få en egen mening om hvilken du liker best etter å ha testet.

Har ingen av de aktuella modellerna men väl en Seamaster Planet Ocean och en Pelagos LHD som kanske kan ge vissa märkesreferenser. Vill du ha lyxig känsla skulle jag gå på Omegan. Jag tycker för övrigt länken är snygg, till skillnad från tidigare SMP-länk. Modern och väldigt mångfacetterad.

Har svårt att värdera Tudorn då jag aldrig riktigt klickat med den modellen. Men det jag kan säga om min Pelagos är att mina erfarenheter av urverket är helt outstanding. Snittar mindre än en sekunds gångavvikelse mätt på över ett års tid med massor av mätpunkter, dessutom rätt oberoende av om den ligger i en låda, sitter på armen eller hänger i klädskåpet på jobbet :) Det är ju inte nödvändigtvis överförbart på en BB alls men har givit mig ett grymt förtroende för Tudors hantverk. Min Pelagos känns som den bästa kombinerade högkvalitets- och vardagsklockan jag äger. Omegan är jag lite mer försiktig med, men Tudorn får vara med i alla situationer utom extrema. Skulle jag bli OWG skulle det nog bli med Pelagosen, men av dina modeller skulle jag nog gå på Omegan :)

Jag gjorde ett liknande val för cirka 2 år sedan mellan den tidigare keramiska seamastern och ETA black bay. Slutade med Black bay och jag har fortfarande kvar den och är fortfarande nöjd. Skulle jag däremot välja mellan den senaste seamastern och in house BB hade jag nog valt seamastern. Urverket verkar riktigt bra och finishen verkar vara snäppet bättre

Nu har jag iofs aldrig provat en BB58, men blir det inte lite att jämföra Äpplen med päron eftersom SMPn listar rätt mycket mer?
Rent krasst spelar SMP i en högre liga,den är ju mer jämförbar med en Rolex Sub om du frågar mig!

Med det sagt så ligger dem ju rätt nära varandra på Beg.marknaden, så jag förstår att du ställer dem mot varandra..

Jag hade lätt tagit SMPn pga många anledningar, men det är ju egentligen inte väsentligt utan frågan är ju vad du tycker?
Köp den som tilltalar dig mest, det kan inte gå fel med någon utav dem 😊

Edit: Glidelock, finns på SMPn. En liten detalj som väger stort om du frågar mig, bästa som finns typ.

Tillbaka
Topp